A Vulkan 1.4.325 verzió pénteken jelent meg, és egy fontos újdonságot hozott: a VK_KHR_shader_untyped_pointers kiterjesztést, amely lehetővé teszi a típus nélküli mutatók (untyped pointers) használatát a shaderekben. A kiterjesztés a SPIR-V SPV_KHR_untyped_pointers bővítményre épül, és alternatívát kínál az eddigi szigorúan típushoz kötött mutatókkal szemben. A típus nélküli mutatók lényege, hogy a shader-kód átértelmezheti (reinterpretálhatja) a memóriában tárolt adatokat és atomi műveleteket anélkül, hogy a változó deklarált adattípusához kellene ragaszko
Az NVIDIA kiadta a Linux 64 bites rendszerekhez készült új, 580.65-ös béta display driverét, amely több fontos hibajavítást és fejlesztést hoz főként a Wayland és Vulkan támogatás terén. A frissítés megoldja azt a problémát, amely Vulkan alkalmazások lefagyását okozta akkor, amikor a swapchain megsemmisült egy elveszett eszköz esemény után, továbbá javították a GTK 4 alkalmazások összeomlását Wayland alatt Vulkan backend használata esetén. A közösség által jelzett hibát, amely miatt a llama.cpp program kilépéskor összeomlott Vulkan használat mellett, szintén orvosolták.
Az NVIDIA kiadta legújabb Linux grafikus illesztőprogramját, a 570.172.08-as verziót, mely a vállalat fő, stabil sorozatának része, és így jellemzően lassabban kap új funkciókat, mint a fejlesztői „New Feature Branch”. Az NVIDIA hivatalos változásnaplója csak ennyit közöl „Minor bug fixes and improvements” — azaz kisebb hibajavítások és fejlesztések.
A Linuxos nyílt forráskódú grafikus driverek világában fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Marek Olšák, az AMD ismert fejlesztője sikeresen befejezte és időben beolvasztotta a Next Gen Geometry (NGG) fejlesztéseket a Mesa 25.2 soron következő kiadásába. Az NGG célja, hogy a modern AMD RDNA architektúrájú GPU-k még jobb teljesítményt nyújtsanak OpenGL és Vulkan alatt a Linux rendszereken.
A Valve közzétette a 2025. júniusi Steam hardver- és szoftverfelmérés adatait. A Linux játékosok aránya ezúttal enyhe visszaesést mutat, ugyanakkor a SteamOS és Arch-alapú disztribúciók továbbra is tartják, sőt erősítik pozíciójukat.
A Wine és Linux alatt futó Windows-játékok teljesítményének egyik kulcseleme, a DXVK legújabb, 2.7-es verziója most vált elérhetővé, és számos fontos újítással, hibajavítással, valamint játékkompatibilitási fejlesztéssel érkezik. A DXVK egy olyan Vulkan-alapú implementáció, amely a Direct3D 9, 10 és 11 API-kat fordítja le Vulkanra, így lehetővé téve, hogy a Windows-játékok hatékonyan fussanak Linuxon, főként a Wine vagy Proton környezetekben.
Két új NVIDIA Linux 64 bites illesztőprogram jelent meg biztonsági és kompatibilitási frissítésekkel: a 570.169 és a 575.64 verziók. Mindkettő javítja a pre-Turing GPU-kon fellépő kernelhiba lehetőségét és a 32 bites x86 alkalmazások összeomlását glibc alatt, a 575.64 pedig pluszban orvosolja az Xwayland alatti üres megjelenítési hibát egyes egypufferes GLX alkalmazásoknál.
A DXVK 2.6.2 verzió elérhetővé vált. Ez a frissítés a Vulkan-alapú D3D9, D3D10 és D3D11 implementációt tartalmazza Linuxhoz és Wine-hoz, több játékhoz kapcsolódó hibajavításokkal és kompatibilitási fejlesztésekkel. A DXVK 2.6.2 több mint két hónappal a 2.6.1 verzió után jelent meg, és az alábbi játékokhoz kínál javításokat:
Az NVIDIA közzétette a 575-ös verziószámú grafikus illesztőprogramját, amely a legújabb „new-feature” (újdonságokat tartalmazó) fejlesztői ág Linux, BSD és Solaris rendszerekhez. Ez a kiadás számos jelentős újdonságot és hibajavítást kínál, különösen a Wayland és XWayland környezetek, valamint notebook GPU-kezelés terén.
A Collabora nyílt forráskódú Vulkan meghajtója, a PanVK, mostanra elérte a Vulkan 1.1 verzió szerinti hivatalos megfelelést az ARM Mali-G610 grafikus processzoron. Ez nemcsak a szabad szoftveres grafikus technológiák számára jelent áttörést, hanem az ARM-alapú eszközök körében is új lehetőségeket nyit a modern grafikai alkalmazások és játékok előtt.
Szóval a nagy zöld gépezet — tudod, az az NVIDIA nevű csodagyár — kidobta a legújabb csomagot a linuxos haveroknak. Beta verzió, haver, vagyis még nyers, mint egy punk koncert!
Két hónappal a 2.5.3-as verzió után megérkezett a DXVK 2.6-os kiadása, amely jelentős fejlesztéseket hoz a Linuxon Wine vagy Proton segítségével futtatott Windows-játékokhoz. A legnagyobb újdonság, hogy az Nvidia Reflex támogatást kapott a D3D11 játékokban, feltéve, hogy azok a Proton Experimental verzióján futnak, és az Nvidia illesztőprogramja támogatja a VK_NV_low_latency2 funkciót.
A Mesa 25.1 verziójában, amely a következő negyedévben jelenik meg, jelentős változás lép életbe az NVIDIA Turing és újabb generációs GPU-kat használó felhasználók számára. Ha valaki a Nouveau nyílt forráskódú illesztőprogramot alkalmazza, akkor a rendszer automatikusan a Zink-et fogja használni az NVK-n keresztül az OpenGL számára, nem pedig az eddig megszokott NVC0 Gallium3D illesztőprogramot.
Az NVIDIA kiadta legújabb Linux grafikus illesztőprogramját, a 570.124-es verziót, amely több hibajavítást és teljesítménybeli fejlesztést tartalmaz. Az új verzió már letölthető, és különösen ajánlott azok számára, akik a lehető legjobb támogatást szeretnék biztosítani GPU-juk számára.