Megjelent a D7VK 1.0 – Vulkan-alapú Direct3D 7 fordítóréteg Linuxra

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Újabb jó hír érkezett a klasszikus PC-s játékok kedvelőinek: megjelent a D7VK 1.0, amely egy Vulkan-alapú fordítóréteg a Direct3D 7-hez, és lehetővé teszi a régi 3D-s Windows-játékok futtatását Linux alatt, Wine használatával.

A projekt GitHub-oldalának leírása szerint a D7VK:

„Egy Vulkan-alapú fordítóréteg Direct3D 7-hez, amely lehetővé teszi 3D alkalmazások futtatását Linuxon Wine segítségével. A DXVK D3D9 backendjét, valamint a Wine DDraw implementációját (vagy akár a natív Windows DDraw-t) használja, és proxyként működik a kettő között, minimális D3D7-on-D3D9 megvalósítást biztosítva.”

A fejlesztő a bejelentésben hangsúlyozta, hogy a D7VK 1.0-t már „production ready”-nek, azaz éles használatra alkalmasnak tekinti – még ha nem is teljesen kész minden részlete. Ennek ellenére már most is számos klasszikus játék hibátlan futtatására alkalmas.

Miért van egyáltalán szükség a D7VK-ra?

Előnyök a WineD3D-hez képest

  • Élsimítás (anti-aliasing) támogatás – beleértve a D3DRENDERSTATE_ANTIALIAS funkciót, amely akár kényszeríthető is
  • Célzott teljesítményjavítások rosszul viselkedő játékokhoz (igen, 1NSANE, Önre nézünk)
  • Beépített FPS-korlátozás azoknál a játékoknál, amelyek magas képkockaszámnál vagy 60 FPS felett egyszerűen elromlanak – ez sajnos meglepően gyakori a D3D7-es címeknél

Hátrányok

  • Néhány hiányzó D3D7 funkció, amelyeket a fejlesztő várhatóan később pótol
  • Wayland alatti WSI-problémák, amelyek még finomhangolásra szorulnak

A „csúnyább” oldal

  • Több ismert hiba még jelen van
  • Egy kissé „elátkozott” belső dizájn, amely azonban – csodával határos módon – a legtöbb esetben működik

Mikor marad szükség a WineD3D-re?

A D7VK nem vált ki mindent. Továbbra is WineD3D ajánlott az alábbi esetekben:

  • Régebbi Direct3D verziók és DDraw használatakor
  • Olyan játékoknál, amelyek különösen problémás DDraw ↔ D3D7 együttműködést alkalmaznak
  • Amikor a maximális kompatibilitás és funkciólefedettség a cél
  • Olyan GPU-kon, amelyek nem támogatják a Vulkan 1.3-at

A D7VK 1.0 kiváló példája annak, hogy az open source közösség milyen kreatív és technikailag lenyűgöző megoldásokat képes létrehozni. A projekt komoly előrelépést jelent a klasszikus Direct3D 7-es játékok Linux alatti futtatásában, és sok esetben jobb teljesítményt és stabilabb működést kínál, mint a hagyományos megoldások.

A retro játékok szerelmeseinek mindenképpen érdemes figyelemmel kísérni – és kipróbálni.