A Wine, amely lehetővé teszi a Windows-alkalmazások futtatását Linuxon és macOS-en, kiadta 10.2-es verzióját, amely a stabil 10.x sorozat második karbantartási frissítése. Az új verzió számos teljesítményjavítást és hibajavítást hoz, különös tekintettel a Direct3D 12 és Wow64 támogatásra.
Ha Linux alatt szükség van Windows alkalmazások futtatására, akkor a Wine vagy a belőle készült termékekkel teheti meg azt a felhasználó, x86 utasításkészlettel rendelkező számítógépeken. A köztes réteg, azaz wrapper, nem egy emulátor (erre utal a neve is: WINE – Wine Is Not Emulator), így nem teljes gépet emulál a gépben futó alkalmazásnak, mint mondjuk virtualizáció esetén, hanem az alkalmazott rendszerhívásokat fordítja le a megfelelő linux-os, mac-es hívásokra.
A Fastfetch, amelyet a Linux-közösség az egyik legkedveltebb rendszerinformációs eszközként tart számon, most újabb frissítést kapott: megjelent a 2.36-os verzió. Ez az eszköz az egykor népszerű, de már nem karbantartott Neofetch egyik legígéretesebb utódja. A fejlesztők nem csupán Linuxra koncentráltak, hanem szélesebb platformtámogatást biztosítottak.
A Wine 10.1-es verziója számos fontos fejlesztést hozott a nyomtató- és Bluetooth-támogatás terén, továbbá a biztonság és a kompatibilitás javítása érdekében is számos hibát orvosolt.
Ha Linux alatt szükség van Windows alkalmazások futtatására, akkor a Wine vagy a belőle készült termékekkel teheti meg azt a felhasználó, x86 utasításkészlettel rendelkező számítógépeken. A köztes réteg, azaz wrapper, nem egy emulátor (erre utal a neve is: WINE – Wine Is Not Emulator), így nem teljes gépet emulál a gépben futó alkalmazásnak, mint mondjuk virtualizáció esetén, hanem az alkalmazott rendszerhívásokat fordítja le a megfelelő linux-os, mac-es hívásokra.
Hosszabb szünet után ismét előtérbe került az NTSYNC Linux kernelmeghajtó fejlesztése, amely a Windows NT szinkronizációs primitívekkel való kompatibilitást hivatott javítani. Ez különösen a Wine és Proton (Steam Play) által futtatott Windows-játékok teljesítményét érinti pozitívan Linux alatt.
Megjelent a Wine 10, a Windows-alkalmazások és -játékok Unix-alapú rendszereken való futtatását lehetővé tévő nyílt forráskódú kompatibilitási réteg legújabb verziója. A Wine ezen kiadása egy év fejlesztési erőfeszítését és több mint többezer egyéni kódváltoztatás összefoglalását jelenti egy teljesen új főverzióban. Számos javítást tartalmaz, amelyekről a hírben bővebben olvashat. Az új kiadás kísérleti Bluetooth-illesztőprogramot, új HID mutatóeszköz-illesztőprogramot, valamint számos fejlesztést és teljesítményjavítást tartalmaz.
Közeledik a Wine 10.0 stabil verziójának megjelenése, amely várhatóan egy-két héten belül érkezik. A hatodik kiadásra jelölt verzió (release candidate) 18 újabb hibát javít, tovább finomítva a szoftver kompatibilitását és működését.
A Bottles, a Wine-re épülő nyílt forráskódú eszköz, amely lehetővé teszi Windows-alkalmazások és játékok futtatását Linux rendszereken, új, 51.18-as verzióval jelentkezett. Az alkalmazás a felhasználóbarát grafikus kezelőfelületével (GUI) vált népszerűvé, és az új kiadás számos fejlesztéssel és hibajavítással érkezett, amelyek célja a stabilitás növelése és a használat megkönnyítése. A Bottles egy olyan alkalmazás, amely lehetővé teszi, hogy egyszerűen kezelje a Windows-prefixeket kedvenc Linux-disztribúcióján.
Megjelent a DXVK 2.5.3, a Vulkan-alapú D3D9, D3D10 és D3D11 implementáció harmadik karbantartó kiadása Linux és Wine rendszerekhez. Az új verzió számos játékhoz nyújt fejlesztéseket és hibajavításokat, amelyek tovább javítják a kompatibilitást és a teljesítőképességet.
Hosszabb szünet után ismét előtérbe került az NTSYNC Linux kernelmeghajtó fejlesztése, amely a Windows NT szinkronizációs primitívekkel való kompatibilitást hivatott javítani. Ez különösen a Wine és Proton (Steam Play) által futtatott Windows-játékok teljesítményét érinti pozitívan Linux alatt.
A Wine projekt fejlesztői továbbra is gőzerővel dolgoznak a Wine 10.0 stabil kiadásának előkészítésén, amely várhatóan január végén érkezik meg. Ennek előfutáraként most megjelent a Wine 10.0-rc4 verzió, amely újabb hibajavításokat és fejlesztéseket hoz.
Megjelent a Steam legújabb, 20242. decemberi hardver- és szoftverfelmérése, amely szerint a Linux felhasználói aránya továbbra is emelkedő tendenciát mutat, így minden idők legmagasabb pontján van, valószínűleg a Steam Deck és a SteamOS felemelkedésének köszönhetően.
A DXVK legújabb, 2.5.2-es verziója új javításokat és optimalizációkat hozott, amelyek még hatékonyabbá teszik a Windows-játékok futtatását Linuxon. A frissítés számos népszerű játékhoz kínál kompatibilitási fejlesztéseket és problémamegoldásokat.
A Wine 10.0-rc3 legújabb kiadásjelöltje nemcsak új javításokat hozott, hanem egy több mint másfél évtizedes, régóta várt hibajavítást is magával hozott. A cikk összefoglalja a legfontosabb fejlesztéseket és az érintett hibákat.
A Valve, a Proton ernyője alatt fejlődő, a Direct3D 12-hez szánt, a Vulkan alkalmazásrétegre épült projekt, a VKD3D-Proton kiadta a 2.14 verzióját. A VKD3D-Proton-t a Valve Proton használ a Windows játékok Linuxon történő futtatásához. Mivel ez közvetlenül a Proton által van használva, nem szükséges manuálisan telepíteni, ha Steam Deck-en vagy Linux asztali gépen játszol.
Minden év végén elérkezik a pillanat, amikor a Wine egy évnyi fejlesztése új stabil változatban kezd testet ölteni. Idén a Wine a 10-es verzióhoz érkezett és a napokban megjelent a Wine 10 első kiadásra jelölt verziója.
Ha Linux alatt szükség van Windows alkalmazások futtatására, akkor a Wine vagy a belőle készült termékekkel teheti meg azt a felhasználó, x86 utasításkészlettel rendelkező számítógépeken. A köztes réteg, azaz wrapper, nem egy emulátor (erre utal a neve is: WINE – Wine Is Not Emulator), így nem teljes gépet emulál a gépben futó alkalmazásnak, mint mondjuk virtualizáció esetén, hanem az alkalmazott rendszerhívásokat fordítja le a megfelelő linux-os, mac-es hívásokra.