A Linux operációs rendszeren futó játékok világa dinamikusan fejlődik, és ebben a folyamatban a DXVK kulcsszerepet játszik. Ez a szoftveres réteg teszi lehetővé, hogy a Windows-játékok gond nélkül fussanak a Linuxon, kihasználva a modern Vulkan API előnyeit. A legújabb, 2.7.1-es verzió egy kisebb karbantartási frissítésnek tűnhet, de a benne rejlő javítások és optimalizációk jelentős előrelépést hoznak, különösen a régebbi DirectX 9-es (D3D9) címek esetében.
A VKD3D 1.17 a Wine projekt legújabb verziójaként jelent meg, amely a Direct3D 12 API-t Vulkanra ülteti át. A VKD3D az upstream Wine része, és különbözik a Valve által a Protonhoz készített VKD3D-Proton verziótól, amely a Steam Play keretében kerül szállításra. A 1.17-es kiadás legfontosabb újdonsága az HLSL shader támogatás kiterjesztése a thread group shared memory-re, ami elősegíti a hatékonyabb párhuzamos számításokat.
Megjelent a Wine 10.13, amely a 10.x sorozat tizenharmadik karbantartási frissítése. A kiadás számos fejlesztést tartalmaz a játékok futtatásában, a kriptográfiai algoritmusok támogatásában és a Windows Runtime kezelésében. Emellett több mint harminc hibát javítottak, köztük népszerű játékok és alkalmazások problémáit is. A Wine projekt – amely egy népszerű kompatibilitási réteg, lehetővé téve a Linux- és macOS-felhasználók számára Windows-alkalmazások futtatását.
Az elmúlt évben a Bottles projekt, amely népszerű kompatibilitási rétegként szolgál Windows szoftverek Linux alatti futtatásához, nehéz időszakot élt át. A fejlesztés pénzügyi nehézségekkel küzdött, ami komolyan visszavetette a haladást. Július elején a vezető fejlesztő, Mirko Brombin őszintén beszámolt a projekt súlyos anyagi helyzetéről, és a nyílt forráskódú közösség támogatását kérte.
A Valve legfrissebb Proton 10.0-2 béta kiadása számos játékhibát javít, bővíti a támogatott címek listáját, és komoly előrelépést hoz a VR, DLSS, kontrollerkezelés, videolejátszás, hálózati csatlakozások és rendszerkompatibilitás területén. Ez a frissítés a Steam Play felhasználóinak kínál jobb élményt Linuxon, különösen az új Intel CPU-kon, Waylanden és a Steam Decken.
A Wine 10.12 kiadása újabb fontos lépés a Windows-alkalmazások Linux és macOS alatti zökkenőmentes futtatásában. A Wine Project 10-es verzióágának tizenkettedik karbantartó kiadása számos technikai újítást és hibajavítást tartalmaz, amelyek különösen a játékosok, fejlesztők és grafikai alkalmazások felhasználói számára lehetnek jelentősek. A Wine egy szoftverréteg, amely lehetővé teszi, hogy Windows-alkalmazásokat futtassunk Linuxon, míg a Proton kifejezetten a Windows-játékok kompatibilitásának javítására lett optimalizálva Linuxon.
A Valve közzétette a 2025. júniusi Steam hardver- és szoftverfelmérés adatait. A Linux játékosok aránya ezúttal enyhe visszaesést mutat, ugyanakkor a SteamOS és Arch-alapú disztribúciók továbbra is tartják, sőt erősítik pozíciójukat.
A Wine és Linux alatt futó Windows-játékok teljesítményének egyik kulcseleme, a DXVK legújabb, 2.7-es verziója most vált elérhetővé, és számos fontos újítással, hibajavítással, valamint játékkompatibilitási fejlesztéssel érkezik. A DXVK egy olyan Vulkan-alapú implementáció, amely a Direct3D 9, 10 és 11 API-kat fordítja le Vulkanra, így lehetővé téve, hogy a Windows-játékok hatékonyan fussanak Linuxon, főként a Wine vagy Proton környezetekben.
Megérkezett a Wine 10.11, amely nemcsak számos játékhibát javít, hanem előkészíti az utat a Linux kernel új szinkronizációs rendszeréhez, az NTSync támogatásához. A frissítésben többek között a Fallout 3, C&C Generals: Zero Hour, osu! és Genshin Impact hibáit is orvosolták. A Linux 6.10-ben debütáló NTSYNC driver a Windows NT szinkronizációs primitívek emulálására lett kifejlesztve, hogy a Wine és a Steam Play (Proton) alapú Windows-játékok futtatása Linux alatt sokkal hatékonyabb és gyorsabb legyen.
A Fedora Linux közössége által javasolt 32 bites csomagok eltávolítása komoly hatással lehet a Linuxos játékosokra, különösen a Bazzite disztribúció felhasználóira. A Bazzite egy olyan Fedora-alapú operációs rendszer, amely kifejezetten a játékosok igényeire van szabva, és a SteamOS alternatívájaként szolgál. A disztribúció célja, hogy zökkenőmentes élményt nyújtson a Steam, Lutris és más játékplatformok használatához Linuxon, különösen kézikonzolos eszközökön, mint a Steam Deck.
Az Arch Linux fontos változtatást hajt végre: a wine és wine-staging csomagok ezentúl tisztán WoW64-alapú (pure WoW64) formában érhetők el, ami megszünteti a multilib tárolóra való hagyományos függőséget.
A DXVK 2.6.2 verzió elérhetővé vált. Ez a frissítés a Vulkan-alapú D3D9, D3D10 és D3D11 implementációt tartalmazza Linuxhoz és Wine-hoz, több játékhoz kapcsolódó hibajavításokkal és kompatibilitási fejlesztésekkel. A DXVK 2.6.2 több mint két hónappal a 2.6.1 verzió után jelent meg, és az alábbi játékokhoz kínál javításokat:
A Wine 10.10 új karbantartási kiadása több hibát is javít népszerű játékoknál és alkalmazásoknál, köztük a Steam Big Picture, a F.E.A.R., a S.T.A.L.K.E.R. Anomaly és a StarCraft Remastered futtatása során fellépő problémákat. Emellett frissült a Mono, egyszerűsödtek a függőségek, és fejlesztések történtek a Windows Runtime támogatásban is.
Megjelent a Wine 10.8, amely hatékonyabbá teszi a Windows-alkalmazások együttműködését Linux alatt, javítja a TIFF-fájlok kezelését, valamint 18 hibajavítást tartalmaz – többek között a Final Fantasy XI és a git clone használatával kapcsolatban.
Megjelent a Wine 10.8
A Wine Project – amely lehetővé teszi, hogy Linuxon és macOS-en is fussanak a Windows-alkalmazások – kiadta a 10.x sorozat nyolcadik karbantartási frissítését, a Wine 10.8-at.