Nvidia

kami911 képe

Az Nvidia nyílt forráskódúvá tette illesztőprogramjai kernel moduljait

Emlékeztek még arra hírre, amikor Linus Torvalds, a Linux Kernel atyja élesen kritizálta az Nvidia-t? Ez még 2012-ben történt, egy finnországi hacker találkozón, ahol Torvalds nekiment az Nvidia-nak, „a legrosszabb vállalatnak" nevezte a céget. Sok bit folyt át azóta a Linux Kerneleken is, de a helyzet nem sokat változott. Egészen pár héttel ezelőttig, amikor…

… az Nvidia közzétett egy új Jetson L4T illesztőprogram kiadást és ezzel együtt a build generálásához használt publikus forrásaikat is. Akkor nem remélhette senki igazán, hogy az Nvidia tovább megy az open source úton. Bár már 2019-ben voltak nyomai, hogy esetleg lesznek Nvidia nyílt forráskodú kiadások az illesztőprogramok tekintetében, de nem történt igazából semmi, egészen két nappal ezelőttig.

Az Nvidia hivatalosan is bejelentette, hogy nyílt forráskódú Linux GPU kernel modulokat adtak ki. Emellett megjelent az 515.43.04-es illesztőprogram verzió is. Ez egy hatalmas lépés, és remélhetőleg lesz még folytatás a vállalattól.

Az Nvidia kernelmodulok forráskódja elérhető a GitHub rendszeréből, a modulokat használó 515.43.04 beta jelőlésű új videokártya illesztőprogram pedig innen.

kami911 képe

Hardveresen gyorsított videólejátszás bekapcsolása a Firefox böngészőben

A hardveresen támogatott videólejátszás bekapcsolásával a videólejátszástól tehermentesíteni lehet a CPU-t, mert a dekódolási munkát a GPU végzi. Ezzel a videólejátszás folyamatosabb lehet és kevesebb energiát is fogyaszt. A számítógépben lévő grafikus kártyától függően, az alábbi lehetőségek adottak:

Balazs_B képe

Az Nvidia spekulálna az árakkal?

A mooreslawisdead.com tech hírportál (Forrás) több általa nagyon is megbízhatónak tartott forrása alapján arról írt, hogy az Nvidia háza táján komolyabb árspekuláció zajlik. A már említett forrásaik szerint a vállalat mesterségesen csökkenti a RTX3000-res sorozatú GPU-k szállításait, annak ellenére hogy a Samsungtól számára elkülönített gyártókapacitással nincs probléma és egyéb ellátási problémákkal sem küzdenek.

Koppány képe

Linux Mint blog havi hírek - 2021. május

Mielőtt nekilátnánk a híreknek, szeretnénk köszönetet mondani szponzorainknak, partnereinknek és adományozóinknak!
Nagyon köszönjük hozzájárulásukat és támogatásukat! Köszönet illeti mindazokat az embereket is, akik ötleteikkel, támogatásukkal vagy más módon segítenek minket és mindazoknak, akik mellékprojektekkel,  más felhasználók megsegítésére fordított idővel segítik közösségünket.

Linux Mint 20.2 „Uma”

A hónap legnagyobb híre a Linux Mint 20.2 „Uma” közelgő kiadása. Reméljük, hogy június közepéig elkészül a BETA verzió.

A Linux Mint Debian Edition 4 újdonságai

Először az LMDE -et adtuk ki. Ez az összes fejlesztést, amelyet a Linux Mint 3-mal adtunk ki (HDT, indítási javítás, rendszerjelentések, nyelvbeállítások, HiDPI és grafikai fejlesztések, új indítási menük, Celluloid, Gnote, Drawing, Cinnamon 4.4, Xapp állapotjelző ikonok, stb.) egy továbbfejlesztett Debian 10-es csomagbázison felül fogja bemutatni.

Néhány funkciót, amelyek hiányoztak az LMDE 3-ból, szintén portoltunk a Linux Mintból. A telepítő jobb kinézetet kapott, és ugyanazt a diavetítést, mint ami az ubiquity-ben van:

kami911 képe

Itt a Mesa 22.2: RDNA3, DG2/Alchemist támogatással és NIR használat szélesebb alkalmazásával

Megjelent a Mesa 22.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves funkciókiadásaként. A Mesa 22.2 mint a Q3'2022-es frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

  • Az Intel Arc Graphics DG2/Alchemist támogatás fejlődött az asztali PCI ID-k hozzáadásával, valamint a kis BAR, a számítási támogatás és más funkciók hozzáadásával. A Mesa 22.2 támogatás működhet a Linux 6.0 és újabb upstream rendszermagokkal, feltéve, hogy az i915.force_probe= modul opciót használják a jelenleg kísérleti támogatás engedélyezéséhez.
  • Egy nagy teljesítményjavítás az Intel DG2 Vulkan sugárkövetés kódhoz, nagyságrendileg ~100x-os javulás.
  • Az AMD az RDNA3 / GFX11 támogatáson dolgozik a Mesa 22.2 kiadásban, az összes RDNA3 munkájukkal együtt haladva kernel oldalon az AMDGPU illesztőprogremmal együt. Arról azonban nem nyilatkoztak nyilvánosan, hogy a Linux 6.0 és a Mesa 22.2 várhatóan elég lesz-e ahhoz, hogy a megjelenés napján RDNA3 grafikus kártyatámogatást nyújtson Linuxon, vagy további fejlesztések és szükséges javítások vannak még hátra... Azt hogy az AMD előzetesen szállít-e hardvert a Valve és a Red Hat Linux grafikus meghajtó fejlesztőinek nem tudni. De AMD számára „dolgozó” külsős RADV-fejlesztők esetében, általában szükség vana megjelenés környékéig vagy azt követően is fejlesztésekre és hibajavításokra, mire az új hardver támogatása is rendben lesz.
  • A régi R600g meghajtó a Radeon HD 2000-től HD 6000 sorozatú (GCN előtti) hardverekhez átírt NIR-támogatást és hozzáadott NIR-támogatást az Evergreen előtti GPU-khoz.
  • A RadeonSI EGL kontextusban kiemelt prioritású támogatás segíti a Wayland kompozitorokat.
  • A Radeon RADV illesztőprogram új kiterjesztésekkel bővült, mint például primitives_generated_query, shader_module_identifier és mások. A RADV folytatta továbbá a Vulkan mesh shader támogatásának előkészületeit és az NVIDIA eszközgenerált parancsainak részleges támogatását.
kami911 képe

Amazon Games támogatás érkezik a Lutris-ba

A Lutris egy nyílt forráskódú Linux játékmenedzser program. A Lutris segítségével minden korszakból és a legtöbb játékrendszerből telepíthet és játszhat videojátékokat. A meglévő emulátorok, motor-újraimplementációk és kompatibilitási rétegek kihasználásával és kombinálásával egy központi felületet biztosít az összes játék indításához. A kliens csatlakozni tud a meglévő szolgáltatásokhoz, mint például a a Humble Bundle, GOG, Steam, Epic Games, hogy játékkönyvtárai könnyen elérhetővé váljanak. A játékok letöltése és telepítése automatizált, és a felhasználó által készített szkriptekkel módosítható. A Lutris telepítése előtt (vagy legalábbis a játékok futtatása előtt) győződjön meg róla, hogy a számítógépét teljesen beállította a játékok futtatására. Ez magában foglalja a grafikus illesztőprogramok telepítését és frissítését, a Vulkan telepítését és az OpenGL, illetve a Vulkan 32 bites könyvtárak meglétét. Ha bármelyik komponens hiányzik, a Lutris figyelmeztetést ad. A Wine telepítését is nagyon ajánljuk a csomagkezelőből. A Lutris általában nem fogja közvetlenül használni, de a Wine csomagból telepített egyenrangú függőségek szükségesek ahhoz, hogy a telepített Wine megfelelően fusson.

Az ingyenes és nyílt forráskódú játékmenedzser Lutris tovább bővíti a játékok telepítését támogató áruházakat, és most már az Amazon Games is bekerült a kínálatba, az többek között a Steam, a GoG, az Origin, valamint az Ubisoft Connect mellett.

A Lutris 0.5.11 elérhető a projekt GitHub oldaláról.

Ti melyik játékokkal játszotok Linux alatt?

Részletesen az újdonságokról:

  • Néhány telepítő parancs 256-os visszatérési kóddal történő kilépésének javítása
  • A telepített játékok megjelenítésének/elrejtésének parancsikonja Ctrl + i-re változik
  • A rejtett játékok megjelenítése/elrejtése a Ctrl + h billentyűkombinációval.
  • Játékindító telepítése bejelentkezés előtt az azt használó szolgáltatások esetében.
  • Amazon Games integráció hozzáadása
  • SheepShaver, BasiliskII és Mini vMac futtatók hozzáadása
  • Ne hajtson végre futásidejű frissítéseket, ha egy játék parancsikonon keresztül indul el
  • Támogatja a változókat a szkript URL-ekbe
  • Összeomlás javítása, amikor a Lutris nem tudja beolvasni a képernyőfelbontást
  • Gamescope engedélyezése Nvidia >= 515 esetén
  • Javítások a Steam parancsikonokhoz
  • Gnome Console és Deepin Terminal hozzáadása a támogatott terminál emulátorokhoz
  • Összeomlás javítása, ha a Mangohudot a Gamescope mellett használják
  • Fordítási frissítések
kami911 képe

Megjelent az NVIDIA 510.47.03 illesztőprogram

Az NVIDIA kiadta a GNU/Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez készült NVIDIA 510.47.03 -es zárt tulajdonosi grafikus eszközvezérlő illesztőprogramját, amely számos új funkciót és fejlesztést tartalmaz.

A GNOME+NVIDIA számára javasolt optimalizálás nagy frissítési sebességű kijelzőkön

A Canonical a GNOME-alapú Ubuntu asztali környezetének a fejlesztője, Daniel Van Vugt egy olyan optimalizálást javasolt, amely segíthet az NVIDIA grafikus kártyák nagy frissítési frekvenciájú kijelzőkön történő futtatásában.

kami911 képe

Itt a Mesa 21.3 a Radeon RADV Ray-Tracing-gel, sokkal jobb Zink-kel

Megjelent a Mesa 21.3 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves funkciókiadásaként. A Mesa 21.3 mint a Q4'2021-es frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

Koppány képe

Debian 11 fekete képernyő boot után

Épp a mai nap futottam ebbe bele és megosztom veletek, ha valaki így járna hogyan oldottam meg a helyzetet. Adott esetben Debian 11 rendszert telepítettem egy asztali gépre a netinst.iso segítségével. A rendszer települését követően a boot után fekete képernyő fogadott. Hamar kiderült, hiszen írta is a rendszer, hogy a videókártya a ludas. Hiányzott a firmware. Ez a gép AMD gpu-val van megáldva, melynek illesztője  non-free "zárt". Az alapvető netinst.iso ezeket az illesztőket nem tartalmazza.

kami911 képe

Megjelent az NVIDIA 495.44 GBM támogatást nyújtó illesztőprogram

Az NVIDIA kiadta a GNU/Linux, FreeBSD és Solaris rendszerekhez készült NVIDIA 495.44-es zárt tulajdonosi grafikus eszközvezérlő illesztőprogramját, amely számos új funkciót és fejlesztést tartalmaz.

Az NVIDIA 495.44 egy új funkcióági verzió, és bevezeti a GBM API támogatását, amely egy GBM backend illesztőprogramot valósít meg, amely a Mesa 21.2 vagy újabb verziójú GBM betöltővel használható. Ez jó hír, különösen a KDE Plasma felhasználók számára, mivel a legutóbbi 5.23.2 frissítés is hozzáadta a kezdeti GBM-támogatást.

Oldalak

Feliratkozás RSS - Nvidia csatornájára