VA-API

kami911 képe

Hardveresen gyorsított videólejátszás bekapcsolása a Firefox böngészőben

A hardveresen támogatott videólejátszás bekapcsolásával a videólejátszástól tehermentesíteni lehet a CPU-t, mert a dekódolási munkát a GPU végzi. Ezzel a videólejátszás folyamatosabb lehet és kevesebb energiát is fogyaszt. A számítógépben lévő grafikus kártyától függően, az alábbi lehetőségek adottak:

kami911 képe

Nagy a mozgolódás a Mesa D3D12 illesztőprogram körül

A Microsoft igen aktívan fejleszti a Mesa D3D13 illesztőprogramját, így az elmúlt napokban a AV1 videó dekódolási támogatás mellett, HEVC (H.265) videó kódolási és dekódolási képesség is került a Mesa Gallium3D illesztőprogramjába, amely a VA-API interfészen keresztül biztosítja a hardveres gyorsítást a Windows WSL2 alatt futó Linux-oknak. Így például az MPV videólejátszó a hardveres lejátszást és az FFmpeg pedig a hardveres videó kódolási és dekódolási képességeit is képes kihasználni a Windows-on futtatott Linux-okban is. Mindezek mellett a Microsoft még készített egy VA-API-n keresztül működő aszinkron használatot biztosító megoldást is, amely a magasabb fokú párhuzamosítás révén a gyorsabb és a GPU-t jobban kihasználó feldolgozást ígér. Néhány videoklip gyors tesztelése kapcsán a fejlesztő megjgyezte, hogy a d3d12 illesztőprogrammal 66%-kal nagyobb relatív GPU-kihasználtságot és 30%-50%-kal gyorsabb feldolgozási időt mért akkor, amikor az FFmpeg észlete az aszinkron támogatását az „async_depth” beállítás segítségével. Ehhez a vaSyncBuffer támogatást kellett a fejlesztőnek megoldania, majdaz illesztőprogramban bekapcsolnia. Kisvártatva a RadeonSi illesztőprogramban is megjelent ez a támogatás, hiszen a munka oroszlánrészét a Microsoft elvégezte, és ennek köszönhetően az AMD módosítása mindössze két sornyi kódot jelent ezen aszinkron videofunkció engedélyezéséhez a Raven grafikus vagy annál frissebb AMD Radeon hardverek esetében. Alapvetően a Video Core Next „VCN” blokkal rendelkező AMD Radeon grafikusok használhatják ezt az aszinkron funkciót. Az újdonságok elérhetőek lesznek a Mesa illesztőprogramok év végi, 22.3-as frissítésében.

kami911 képe

Az Ubuntu Chromium Snap csomag végül előrelépett a VA-API GPU-gyorsítás támogatásában

Azok, akik az Ubuntu Chromium Snap-et használják a Google nyílt forráskódú webböngészőjének futtatására, eddig nem rendelkeztek VA-API támogatással a GPU-alapú videó gyorsításhoz ebben a sandbox-ba zárt alkalmazásban. Szerencsére úgy tűnik, hogy ez hamarosan az Ubuntu felhasználók is élvezhetik a VA-API gyorsítást a CPU erőforrások csökkentése és a jobb energiahatékonyság érdekében az Intel grafikus és más Mesa Gallium3D vezérlőkön, amelyek támogatják a VA-API-t.

kimarite képe

Alkalmazások hardveres gyorsításának bekapcsolása környezeti változóval

A videó kártyáknak és a hozzájuk tartozó illesztőprogramoknak (driver, firmware) létezik szoftveres vagy hardveres gyorsítási képességük. A hardveres gyorsítás jellemzően sokkal jobb teljesítmény nyújt a szoftveres megoldáshoz képest. A hardveres gyorsítás bekapcsolásának fogalma és igénye megjelenik például a böngészőkben és a videólejátszó alkalmazásokban, melyek legtöbbször saját megoldást nyújtanak a hardveres gyorsítás ki- és bekapcsolására az alkalmazások beállításaiban.

kami911 képe

Itt a Mesa 21.3 a Radeon RADV Ray-Tracing-gel, sokkal jobb Zink-kel

Megjelent a Mesa 21.3 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves funkciókiadásaként. A Mesa 21.3 mint a Q4'2021-es frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

Feliratkozás RSS - VA-API csatornájára