Mesa 25.0: Új funkciók és Vulkan 1.4 támogatás a nyílt forráskódú grafikus illesztőprogramokban

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Az új Mesa 25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa 25.0 kiemelkedő teljesítményt nyújt a videógyorsítástól kezdve a 3D-s játékokig, így a legtöbb Linux asztali felhasználó profitál ezekből a fejlesztésekből.A Mesa 25.0 nyílt forráskódú grafikus illesztőprogramok legújabb kiadása jelentős frissítéseket hoz számos grafikus illesztőprogram számára. Az egyik legfontosabb újítás a Vulkan 1.4 támogatás, amely a következő driverek esetében érhető el:

  • RADV (AMD),
  • ANV (Intel),
  • NVK (NVIDIA),
  • Turnip (Qualcomm),
  • Asahi (Apple),
  • Lavapipe (szoftveres meghajtó).

Emellett a PanVK (Mali) illesztőprogram megkapta a Vulkan 1.1 támogatást, valamint számos fontos funkciót, például shaderInt16, shaderInt64, imageCubeArray, depthClamp, depthBiasClamp, drawIndirectFirstInstance, sampleRateShading és occlusionQueryPrecise. A PanVK illesztőprogram, amelyet a Mali GPU-khoz fejlesztettek, jelentős fejlesztéseket kapott, és számos Vulkan kiterjesztést támogat, többek között:

  • VK_KHR_dedicated_allocation,
  • VK_KHR_global_priority,
  • VK_KHR_index_type_uint8,
  • VK_KHR_map_memory2,
  • VK_KHR_multiview,
  • VK_KHR_shader_non_semantic_info,
  • VK_KHR_shader_relaxed_extended_instruction,
  • VK_KHR_vertex_attribute_divisor,
  • VK_KHR_zero_initialize_workgroup_memory,
  • VK_KHR_shader_draw_parameters.

Továbbá a Mesa 25.0 újabb kiterjesztéseket is biztosít a PanVK számára, mint például:

  • VK_KHR_shader_float16_int8,
  • VK_KHR_8bit_storage,
  • VK_EXT_4444_formats,
  • VK_EXT_global_priority,
  • VK_EXT_global_priority_query,
  • VK_EXT_host_query_reset,
  • VK_EXT_image_robustness,
  • VK_EXT_pipeline_robustness,
  • VK_EXT_provoking_vertex,
  • VK_EXT_queue_family_foreign,
  • VK_EXT_sampler_filter_minmax,
  • VK_EXT_scalar_block_layout,
  • VK_EXT_tooling_info,
  • VK_KHR_shader_subgroup_rotate,
  • VK_EXT_subgroup_size_control.

A RADV illesztőprogram pedig megkezdte az RDNA4 architektúra (GFX12) támogatását.

Az Open Source grafikus illesztőprogramok fejlesztői bejelentették, hogy új funkciókat adtak hozzá a RADV, Turnip, ANV, V3DV, Venus, panfrost és asahi grafikus kártya illesztőprogramokhoz. A legfontosabb újítások közé tartozik az új Vulkan és OpenGL kiterjesztések támogatása, amelyek növelik a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét.

Játékok teljesítményjavítása

A Mesa 25.0 több népszerű játékhoz is fejlesztéseket hoz, köztük:

  • Black Myth: Wukong,
  • Hogwarts Legacy,
  • Steel Rats,
  • Dynasty Warriors: Origins,
  • Marvel Rivals,
  • Immortals Fenyx Rising,
  • Cyberpunk 2077,
  • THE FINALS,
  • Ghost of Tsushima,
  • Resident Evil 2,
  • Borderlands 3,
  • Disney Speedstorm,
  • It Takes Two,
  • Portal 2,
  • X-Plane 12,
  • Resident Evil 3,
  • The First Descendant,
  • Age of Mythology: Retold,
  • Artifact Classic,
  • Half-Life 2,
  • X4: Foundations,
  • Firestorm,
  • Red Dead Redemption 2,
  • Dota 2,
  • Resident Evil 6,
  • Total War: Warhammer II.

További fejlesztések

A RADV Radeon Vulkan illesztőprogram az AMD Radeon GPU-khoz két új Vulkan kiterjesztést kapott: VK_KHR_depth_clamp_zero_one és VK_KHR_maintenance8. Emellett a Mesa 25.0 beépítette a cl_khr_depth_images támogatását a Rusticl rendszerbe.

A Mesa 25.0.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán. A Mesa 25.0 időben történő kiadása azt jelenti, hogy biztonságosan megjelenhet az Ubuntu 25.04 és más közelgő Linux disztribúciókban. Ugyanakkor a Mesa 25.1 már fejlesztés alatt áll, mint a második negyedéves jelentős frissítés az open-source felhasználói grafikus illesztőprogramokhoz.

Újdonságok >

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut