Az új Mesa25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával.
A Vulkan 1.4.306 verziója a grafikus és számítási API szokásos frissítésének számít. A kiadás nemcsak néhány hibajavítást és dokumentációs pontosítást tartalmaz, hanem két új kiterjesztést is bemutat: VK_EXT_external_memory_metal és VK_KHR_video_maintenance2.
Az új kiterjesztések bemutatása
VK_EXT_external_memory_metal
Ez a kiterjesztés az Apple Metal memóriamegosztásának javítását célozza meg.
A Mesa 25.0 jelentős újítással bővült: az AMDGPU natív kontextustámogatása a VirtIO környezetekhez, amely lehetővé teszi a natív OpenGL és Vulkan grafikus illesztőprogramok használatát vendég virtuális gépeken belül. Ez a fejlesztés jobb teljesítményt nyújt az AMD grafikus kártyákon futtatott VM-ek számára, és ígéretes előrelépést jelent a virtuális gépes grafikai teljesítmény terén.
A Rusticl, a Mesa projekt Rust alapú OpenCL illesztőprogramja, hamarosan jelentős előrelépést tesz a megosztott virtuális memória (SVM, Shared Virtual Memory) támogatásában, amely több GPU-gyártó hardvere között is működik majd. Karol Herbst, a Red Hat fejlesztője, aki a Rusticl fejlesztésének élvonalában áll, izgalmas híreket osztott meg erről a fejlesztésről.
A Collabora bejelentette, hogy az NVK nevű nyílt forráskódú Vulkan grafikus illesztőprogramja immár teljes mértékben megfelel a Vulkan 1.4 grafikus API legfrissebb követelményeinek. Ez az áttörés fontos mérföldkő a Mesa grafikus keretrendszer és az NVIDIA hardverek támogatásában.
A Mesa projekt fejlesztője, Dylan Baker bejelentette a Mesa 24.3.1 verzió kiadását. Ez a legújabb stabil verzió hibajavításokat tartalmaz, és ajánlott frissítés a Mesa 24.2 felhasználók számára. Új funkciók ezúttal nincsenek, mivel ezek a jövőre érkező Mesa 25 első kiadásában várhatók.
A Khronos Group a SIGGRAPH Asia rendezvényen jelentette be a Vulkan 1.4 specifikáció kiadását, amely új szintre emeli a grafikai teljesítményt és a hordozhatóságot. A frissítés számos korábban opcionális funkciót kötelezővé tesz, növeli a hardveres minimumkövetelményeket, és garantálja a 8K renderelés támogatását akár nyolc különálló renderelési célponttal.
A Mesa 24.3 verziója váratlanul korábban érkezett, egy hét előnnyel a tervezett kiadási időponthoz képest, mivel nem jelentkeztek jelentős hibák, és jelentős újításként bevezeti a Vulkan 1.3 szabványnak való megfelelést a V3DV grafikus meghajtóhoz, amely a Raspberry Pi 4 és Raspberry Pi 5 eszközökhöz készült. Ez komoly grafikai teljesítménynövekedést jelenthet a Raspberry Pi OS operációs rendszer számára a következő frissítés alkalmával. Ezenkívül a V3DV meghajtó támogatja a VK_KHR_shader_relaxed_extended_instruction nevű Vulkan kiterjesztést is, amely további rugalmasságot biztosít a shader (árnyaló) programozáshoz. Ez a negyedéves kiadás számos újítást hozott az open-source Vulkan-illesztőprogramokban, az OpenGL-illesztőprogramok finomításában, valamint a 3D-s felhasználói tér kódjában. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.
Az AMD régebbi GFX6 és GFX7 architektúrájú grafikus processzorai mostantól ellenőrzött Vulkan 1.3 támogatást kapnak a Linux rendszerekhez készült nyílt forráskódú Mesa RADV driver által, mely fejlesztést a Khronos Group is elismert.
A közelgő Mesa 24.3 grafikus illesztőprogram-komponens jelentős teljesítménynövekedést hoz a régebbi AMD Navi 10 alapú RDNA1 grafikus processzorok számára, főként a Radeon "RADV" Vulkan driverrel.
A Valve mérnöke, Samuel Pitoiset jelentős teljesítménynövekedést ért el a Mesa RADV driver számára az AMD FidelityFX Super Resolution 2 (FSR2) használatakor. Ezzel a frissítéssel a nyílt forráskódú RADV driver lényegesen hatékonyabbá vált, és közelebb került az AMD hivatalos Vulkan driverének teljesítményéhez.
A Mesa 24.3 kiadásával véget ér az évek óta tartó munka a régi GLSL IR linker kivezetésére, amelynek célja a modern NIR (New Intermediate Representation) közvetlen használata a fordítási folyamat során. Ez a fejlesztés számos előnnyel jár, és a Mesa kódjának modernizálását szolgálja.
A Mesa 24.2 egy átfogó frissítés, amely számos újítást és optimalizációt hoz a modern grafikus rendszerek számára. Az AMD RDNA4/GFX12 és Intel Xe2 támogatásának előkészítése, a Vulkan API optimalizációk, az új shader cache implementáció, valamint a Raspberry Pi 5 és a CPU-alapú rendszerek számára készült fejlesztések mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Mesa 24.2 egy kiemelkedő verzió legyen. Ezek az újítások nem csak a teljesítményt javítják, hanem a jövőbeli játékok és alkalmazások számára is stabil alapot biztosítanak. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.
A nyílt forráskódú Vulkan meghajtó, amely most már Vulkan 1.3 megfelelőséggel is rendelkezik, része lesz az előttünk álló Mesa 24.1 grafikus rendszer verziósorozatnak. Az NVK nyílt forráskódú Vulkan grafikus meghajtójuk a Mesa grafikus rendszerben már nem kísérleti állapotban van, hanem stabil, és készen áll a használatra.
A Mesa úgy tervezte, hogy a Zink illesztőprogramot alapértelmezetté elérhetővé teszi. És ez a változás most bekerült a rendszerbe. Emellett a D3D12 Mesa illesztőprogram is, amelyet a Microsoft mérnökei is szorgalmasan fejleszetnek, mostantól alapértelmezett módon kerül fordításra Windows rendszeren.