Hosszú ideig párhuzamosan létezett a VDPAU (Video Decode and Presentation API for Unix) és a VA-API (Video Acceleration API) a Linux világában, ám most hivatalosan is lezárult egy korszak. A Mesa fejlesztői eltávolították a VDPAU támogatását a Gallium3D kódbázisból, ezzel végleg a VA-API vált az elsődleges videógyorsítási megoldássá a nyílt forráskódú grafikus alrendszer számára.
Az Open-Source R300 meghajtó legújabb frissítése két évtizedes Radeon grafikus kártyák számára hozott új OpenGL kiterjesztéseket. A GL_ATI_meminfo és GL_NVX_gpu_memory_info kiterjesztések révén a felhasználók részletesebb betekintést nyerhetnek a GPU memóriahasználatába, javítva ezzel a játékok és alkalmazások teljesítményének kezelését. Az új funkciók a Mesa 25.3-devel verzióban érhetők el, és az R300 Gallium3D meghajtóban érhetők el.
A Mesa 25.2.1 nemrég megjelent, és a Mesa 25.2 első pontkiadása a főként hibajavításokra és néhány, a Mesa 25.3-devel fejlesztői ágából visszaportolt változtatásra összpontosít.
A RADV Vulkan Video új fejlesztéssel bővült, amely lehetővé teszi az intra-refresh kódolást a videófeldolgozás során, javítva ezzel a hibabiztonságot és a sávszélesség-hatékonyságot. A munkát David Rosca, aki nyáron hivatalosan is csatlakozott az AMD-hez, végezte, folytatva korábbi tevékenységét a Linux alatti nyílt forráskódú videó gyorsítási képességek fejlesztésében, beleértve a RADV Vulkan Videót is.
A Vulkan 1.4.325 verzió pénteken jelent meg, és egy fontos újdonságot hozott: a VK_KHR_shader_untyped_pointers kiterjesztést, amely lehetővé teszi a típus nélküli mutatók (untyped pointers) használatát a shaderekben. A kiterjesztés a SPIR-V SPV_KHR_untyped_pointers bővítményre épül, és alternatívát kínál az eddigi szigorúan típushoz kötött mutatókkal szemben. A típus nélküli mutatók lényege, hogy a shader-kód átértelmezheti (reinterpretálhatja) a memóriában tárolt adatokat és atomi műveleteket anélkül, hogy a változó deklarált adattípusához kellene ragaszko
Megérkezett a Mesa25.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A 2025-ös év harmadik jelentős frissítése, amely tovább bővíti a Vulkan és OpenGL támogatásokat, valamint több fontos fejlesztést és hibajavítást tartalmaz.
A Linuxos nyílt forráskódú grafikus driverek világában fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Marek Olšák, az AMD ismert fejlesztője sikeresen befejezte és időben beolvasztotta a Next Gen Geometry (NGG) fejlesztéseket a Mesa 25.2 soron következő kiadásába. Az NGG célja, hogy a modern AMD RDNA architektúrájú GPU-k még jobb teljesítményt nyújtsanak OpenGL és Vulkan alatt a Linux rendszereken.
Mostantól könnyebben telepíthető a Mesa 25.1-es verzió az Ubuntu 25.04 legújabb kiadásán, valamint annak származékain, mint a Kubuntu és más Ubuntu-alapú disztribúciók. Ez főként annak köszönhető, hogy frissült a kisak által karbantartott PPA, amely révén egyszerűbbé vált a Mesa 25.1 telepítése. Ez jelentős előrelépés, hiszen korábban a legfrissebb Ubuntu kiadásokon a PPA tárolási korlátai miatt nem volt támogatott a frissítés.
A Vulkan API tovább fejleszti képességeit a modern számítási igényekhez, és egy újabb jelentős fejlesztés a BFloat16 (BF16) adattípus támogatása, amely egyre fontosabb szerepet kap a gépi tanulás (ML) és mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásokban. Március végén a Vulkan 1.4.311-es verziója bevezette a VK_KHR_shader_bfloat16 kiterjesztést, amely lehetővé teszi a BF16 műveletek végrehajtását SPIR-V shadereken keresztül SPV_KHR_bfloat16 használatával.
Megérkezett a Mesa25.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 25.1 mint a 2025-ös év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott. A Mesa 25.1 megjelenésével új Vulkan és OpenGL támogatások érkeztek, beleértve a Vulkan 1.4-et, OpenGL 4.6-ot és számos új meghajtó frissítést.
A Collabora nyílt forráskódú Vulkan meghajtója, a PanVK, mostanra elérte a Vulkan 1.1 verzió szerinti hivatalos megfelelést az ARM Mali-G610 grafikus processzoron. Ez nemcsak a szabad szoftveres grafikus technológiák számára jelent áttörést, hanem az ARM-alapú eszközök körében is új lehetőségeket nyit a modern grafikai alkalmazások és játékok előtt.
Az új Mesa25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával.
A Vulkan 1.4.306 verziója a grafikus és számítási API szokásos frissítésének számít. A kiadás nemcsak néhány hibajavítást és dokumentációs pontosítást tartalmaz, hanem két új kiterjesztést is bemutat: VK_EXT_external_memory_metal és VK_KHR_video_maintenance2.
Az új kiterjesztések bemutatása
VK_EXT_external_memory_metal
Ez a kiterjesztés az Apple Metal memóriamegosztásának javítását célozza meg.