Mesa

kami911 képe

Lenyűgöző sebességnövekedés lesz az AMD és Intel Vulkan illesztőprogramokban

Kezdetben a Linux-on futó grafikai programok képkocka-sebessége sajnálatosan alacsony volt, a más rendszereken futó azonos alkalmazásokkal összevetve. Az utóbbi évek gyártói és Valve, illetve RedHat mérnökeinek kitartó és áldozatos munkájának köszönhetően a Linux-on futó játétkok képkocka-sebessége drasztikusan megemelkedett. Egyre jobb illesztőprogramok, egyre jobb hibakeresési eszközök, mind a program futását tekintve, mind a GPU-ban végzett feladatok optimális irányba mozdultak el. Ennek megfelelően ma már sokkal jobb játszani Linux-on, mint eddig bármikor. Mindezek lehetőséget adtak a Valve számára is, hogy másodjára – ismét – megpróbáljanak bekerülni a konzolos üzletbe egy dedikált eszközzel – a Steam Deck-kel. Úgy tűnik ez a második próbálkozás már sikeresnek tekinthető, hiszen a Steam Deck elég jól fogy és a vásárlói fogadtatása is nagyon pozitív.

A további fejlődés azonban nem várt helyről, a Zink Mesa illesztőprogram felől érkezett. A Zink, amely a OpenGL programok futtatását teszi lehetővé Vulkan-on, fejlesztésével kapcsolatban készítette Mike Blumenkrantz a vkoverhead programot. A vkoverhead egy eszköz a Vulkan-illesztőprogramok CPU-overheadjének kiértékelésére. Mike úgy találta, hogy a RADV meghajtó lassabb volt, mint az AMDGPU-PRO meghajtó a nagyon egyszerű rajzolási tesztnél. A legalapvetőbb Vulkan-teszt esetében a RADV csak körülbelül 28,3 millió rajzolást ért el másodpercenként, míg az AMDGPU-PRO körülbelül 32,8 millió rajzolást másodpercenként.

Nos, a RADV végrehajtásának profilozásával erre a nagyon egyszerű Vulkan-tesztre, és a szűk keresztmetszetek megtalálásával, amikkel foglalkozni kellett, mire befejezte kis kalandját, már 44 millió rajzolást ért el másodpercenként a RADV illesztőprogrammal. Ez 55%-os növekedést jelent a RADV rajzolási teljesítményében a mainline Mesa jelenlegi RADV kódjához képest, és körülbelül 30%-os előny az AMDGPU-PRO AMD saját Vulkan meghajtójához képest.

Ezek után figyelmét az Intel ANV illesztőprogramja felé fordította, ahol hasonló fejlesztéseket eszközöl. Ennek eredménye hozzávetőlegesen 60 százalékos javulás ebben az illesztőprogramban.

kami911 képe

Hardveresen gyorsított videólejátszás bekapcsolása a Firefox böngészőben

A hardveresen támogatott videólejátszás bekapcsolásával a videólejátszástól tehermentesíteni lehet a CPU-t, mert a dekódolási munkát a GPU végzi. Ezzel a videólejátszás folyamatosabb lehet és kevesebb energiát is fogyaszt. A számítógépben lévő grafikus kártyától függően, az alábbi lehetőségek adottak:

kami911 képe

Elindult az Ubuntu 23.04 fejlesztése

A Canonical megkezdte az Ubuntu 23.04 verziójának fejlesztését. Az új verzió Lunar Lobster (Holdfényes Homár) névre hallgat majd. A nem Hosszan Tánogatott (LTS) megjelenése 2023. április 27-re várható és 2024. januárig lesz támogatva. Ti milyen újdonságokat vártok ettől a verziótól?

Kernelt tekintve talán a 6.1-es vagy a 6.2-es verziók valamelyikével jön gyárilag. Érdemes figyelembe venni, hogy a Linux kernel 6.1 lesz (talán) a következő LTS verzió.

kami911 képe

Nagy a mozgolódás a Mesa D3D12 illesztőprogram körül

A Microsoft igen aktívan fejleszti a Mesa D3D13 illesztőprogramját, így az elmúlt napokban a AV1 videó dekódolási támogatás mellett, HEVC (H.265) videó kódolási és dekódolási képesség is került a Mesa Gallium3D illesztőprogramjába, amely a VA-API interfészen keresztül biztosítja a hardveres gyorsítást a Windows WSL2 alatt futó Linux-oknak. Így például az MPV videólejátszó a hardveres lejátszást és az FFmpeg pedig a hardveres videó kódolási és dekódolási képességeit is képes kihasználni a Windows-on futtatott Linux-okban is. Mindezek mellett a Microsoft még készített egy VA-API-n keresztül működő aszinkron használatot biztosító megoldást is, amely a magasabb fokú párhuzamosítás révén a gyorsabb és a GPU-t jobban kihasználó feldolgozást ígér. Néhány videoklip gyors tesztelése kapcsán a fejlesztő megjgyezte, hogy a d3d12 illesztőprogrammal 66%-kal nagyobb relatív GPU-kihasználtságot és 30%-50%-kal gyorsabb feldolgozási időt mért akkor, amikor az FFmpeg észlete az aszinkron támogatását az „async_depth” beállítás segítségével. Ehhez a vaSyncBuffer támogatást kellett a fejlesztőnek megoldania, majdaz illesztőprogramban bekapcsolnia. Kisvártatva a RadeonSi illesztőprogramban is megjelent ez a támogatás, hiszen a munka oroszlánrészét a Microsoft elvégezte, és ennek köszönhetően az AMD módosítása mindössze két sornyi kódot jelent ezen aszinkron videofunkció engedélyezéséhez a Raven grafikus vagy annál frissebb AMD Radeon hardverek esetében. Alapvetően a Video Core Next „VCN” blokkal rendelkező AMD Radeon grafikusok használhatják ezt az aszinkron funkciót. Az újdonságok elérhetőek lesznek a Mesa illesztőprogramok év végi, 22.3-as frissítésében.

kami911 képe

Itt a Mesa 22.2: RDNA3, DG2/Alchemist támogatással és NIR használat szélesebb alkalmazásával

Megjelent a Mesa 22.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves funkciókiadásaként. A Mesa 22.2 mint a Q3'2022-es frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

  • Az Intel Arc Graphics DG2/Alchemist támogatás fejlődött az asztali PCI ID-k hozzáadásával, valamint a kis BAR, a számítási támogatás és más funkciók hozzáadásával. A Mesa 22.2 támogatás működhet a Linux 6.0 és újabb upstream rendszermagokkal, feltéve, hogy az i915.force_probe= modul opciót használják a jelenleg kísérleti támogatás engedélyezéséhez.
  • Egy nagy teljesítményjavítás az Intel DG2 Vulkan sugárkövetés kódhoz, nagyságrendileg ~100x-os javulás.
  • Az AMD az RDNA3 / GFX11 támogatáson dolgozik a Mesa 22.2 kiadásban, az összes RDNA3 munkájukkal együtt haladva kernel oldalon az AMDGPU illesztőprogremmal együt. Arról azonban nem nyilatkoztak nyilvánosan, hogy a Linux 6.0 és a Mesa 22.2 várhatóan elég lesz-e ahhoz, hogy a megjelenés napján RDNA3 grafikus kártyatámogatást nyújtson Linuxon, vagy további fejlesztések és szükséges javítások vannak még hátra... Azt hogy az AMD előzetesen szállít-e hardvert a Valve és a Red Hat Linux grafikus meghajtó fejlesztőinek nem tudni. De AMD számára „dolgozó” külsős RADV-fejlesztők esetében, általában szükség vana megjelenés környékéig vagy azt követően is fejlesztésekre és hibajavításokra, mire az új hardver támogatása is rendben lesz.
  • A régi R600g meghajtó a Radeon HD 2000-től HD 6000 sorozatú (GCN előtti) hardverekhez átírt NIR-támogatást és hozzáadott NIR-támogatást az Evergreen előtti GPU-khoz.
  • A RadeonSI EGL kontextusban kiemelt prioritású támogatás segíti a Wayland kompozitorokat.
  • A Radeon RADV illesztőprogram új kiterjesztésekkel bővült, mint például primitives_generated_query, shader_module_identifier és mások. A RADV folytatta továbbá a Vulkan mesh shader támogatásának előkészületeit és az NVIDIA eszközgenerált parancsainak részleges támogatását.
kami911 képe

Itt a Mesa 21.3 a Radeon RADV Ray-Tracing-gel, sokkal jobb Zink-kel

Megjelent a Mesa 21.3 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves funkciókiadásaként. A Mesa 21.3 mint a Q4'2021-es frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

kami911 képe

A Radeon Software 21.30 PRO és a Mesa 21.3-devel + Linux 5.15 játékteljesítmény összehasonlítása

Azok számára, akik kíváncsiak arra, hogy az AMD legújabb generációs Radeon RX 6000 szériája hol tart most az AMD hivatalos Radeon Software for Linux 21.30 „PRO” illesztőprogramja Linux-on a legújabb upstream, teljesen nyílt forráskódú Mesa illesztőprogramjához képest - itt egy friss összehasonlítás.

Feliratkozás RSS - Mesa csatornájára