A Mesa 25.2 megérkezett: Vulkan 1.4 támogatás PanVK-hoz, X11 DRI2-támogatás eltávolítva

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Megérkezett a Mesa 25.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A 2025-ös év harmadik jelentős frissítése, amely tovább bővíti a Vulkan és OpenGL támogatásokat, valamint több fontos fejlesztést és hibajavítást tartalmaz. Az új verzióval megérkezik a Vulkan 1.4 támogatás a PanVK driverhez, emellett a Mesa tovább fejleszti a RADV és egyéb Vulkan meghajtókat, új OpenCL kiterjesztéseket vezet be, és javítja a rendszer stabilitását. Ugyanakkor búcsút int a régebbi technológiáknak, mint az X11 DRI2 támogatás és a Clover frontend, így a Mesa folyamatosan a modern grafikus környezetek felé halad.

Főbb újdonságok

  • OpenGL 4.6 támogatás
    A Mesa 25.2 technikailag implementálja az OpenGL 4.6 API-t, de az adott hardver driverétől függ, hogy az összes funkció elérhető-e. Ezért az OpenGL verzió, amit a rendszer jelent, eltérhet, kivéve ha kifejezetten kérik a teljes 4.6-os kontextust.
  • Vulkan 1.4 megjelenése
    A Vulkan API új verzióját támogatja a Mesa, különösen a PanVK driver verzió 10 felett. A tényleges Vulkan verzió, amit az adott hardver támogat, az apiVersion mezőből olvasható ki a Vulkan eszköz tulajdonságai között.
  • PanVK driver fejlesztések
    • Vulkan 1.2 és 1.3 támogatás (PanVK v10+).
    • Dinamikus állapotok (VK_EXT_vertex_input_dynamic_state) és shader csoportok jobb kezelése.
    • multiDrawIndirect és VK_KHR_maintenance4/5 kiterjesztések.
    • Továbbá shader negyed vezérlés, integer dot product és még sok más modern Vulkan funkció.
  • RADV (AMD Vulkan driver) fejlesztések
    • Vulkan videó támogatás GFX12 (RDNA4) architektúrára.
    • Nullával inicializált eszköz memória támogatás.
    • VK_KHR_robustness2 integráció a megnövelt stabilitás érdekében.
  • OpenCL támogatás bővülése
    • OpenCL 2.0 coarse grain buffer Shared Virtual Memory (SVM) teljes befejezése iris és radeonsi driverekben.
    • Új OpenCL kiterjesztések számos driverhez, mint freedreno, iris, llvmpipe, panfrost, radeonsi, zink és mások.

Eltávolított funkciók és elavuló támogatás

  • Clover frontend eltávolítása (OpenCL frontend).
  • X11 DRI2 támogatás eltávolítása, ami az X11-es régi Direct Rendering Infrastructure protokollt érinti. Ez a lépés az X11 támogatás fokozatos visszaszorítását jelzi.
  • EGL_MESA_drm_image és a korábbi Wayland DRM támogatás (pre-dmabuf wl_drm) megszűnt.
  • EGL_WL_bind_wayland_display funkció elavulttá vált, a modernebb Wayland integráció irányába mutatva.

Hibajavítások és stabilitás

Ez a verzió számos kritikus hibát javít, amelyek például a népszerű játékokat érintették:

  • Ghost of Tsushima grafikai hibák Polaris GPU-kon.
  • RT regressziók RADV alatt.
  • Számos összeomlás és grafikai probléma javítása Chrome video gyorsításban és Vulkan shader fordításban.

Összegzés

A Mesa 25.2 egy jelentős lépés előre a Vulkan 1.4 támogatás és modern OpenGL funkciók terén, miközben megtisztítja a kódot az elavult komponensektől. Ez a verzió főleg azoknak lesz fontos, akik legújabb GPU-kat használnak és kihasználják a modern Vulkan API-k előnyeit Linux alatt.

Újdonságok >

A Mesa 25.2.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut