RDNA3

kami911 képe

Jogi ketrecbe zárta a HDMI Fórum a nyílt megoldásokat

A színfalak mögött ismét összecsapott a zárt, tulajdonosi világ a nyílt forráskódú megoldásokkal. A cikk rávilágít arra, hogy a HDMI Fórum döntése, miszerint zárttá tette a HDMI specifikációt, jelentős akadályt gördít az open-source GPU illesztőprogramok fejlesztése elé. Ez a zárt specifikáció ellehetetleníti az open-source megoldásokban a fejlett HDMI 2.1+ funkciók támogatását, integrálását. Ennek következtében az open-source fejlesztők számára nem áll rendelkezésre megfelelő információ, vagy jogilag kerülnek blokkolásra a HDMI funkciók implementálásához, ami veszélyezteti azok elérhetőségét az open-source környezetben. Az AMD és az X.Org Alapítvány erőfeszítései sem hoztak eredményt, így az open-source rendszerekben a DisplayPort válik a preferált megoldássá.

kami911 képe

Vennéd?

Az AMD (NASDAQ: AMD) bejelentette, hogy „together we advance gaming” / „Együtt fejlesztjük a játékot” címmel livestream eseményen mutatja be az AMD Radeon™ grafikus rendszerek következő generációját. Az AMD vezetői részletesen ismertetik az új, nagy teljesítményű és energiatakarékos AMD RDNA™ 3 architektúrát, amely új szintű teljesítményt, hatékonyságot és funkcionalitást biztosít a játékosok és tartalomkészítők számára. Élő videó:

kami911 képe

November 3-án műsoron az RDNA3

Az AMD (NASDAQ: AMD) bejelentette, hogy „together we advance gaming” / „Együtt fejlesztjük a játékot” címmel livestream eseményen mutatja be az AMD Radeon™ grafikus rendszerek következő generációját. Az AMD vezetői részletesen ismertetik az új, nagy teljesítményű és energiatakarékos AMD RDNA™ 3 architektúrát, amely új szintű teljesítményt, hatékonyságot és funkcionalitást biztosít a játékosok és tartalomkészítők számára.

kami911 képe

Az AMD GPU-k illesztőprogram változásai

Az AMD Linux grafikus vezérlő mérnökei már dolgoztak az új grafikus processzorok támogatásán. A fejlesztések a javítások a közzététel legkorábbi szakaszában vannak. A illesztőprogram kezelésének változása miatt azonban ezúttal élesen eltér a kialakítás, ahol korábban valami szín és hal név alatt voltak elérhetőek a javítások, hogy elrejtsék az új hardverekkel kapcsolatos munkájukat.

kami911 képe

A Mesa 24.0 megjelent: gyorsabb Radeon RADV ray-tracing és kezdeti PowerVR Vulkan illesztőprogram

Az új Mesa 24.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa 24.0 kiemelkedő teljesítményt nyújt a videógyorsítástól kezdve a 3D-s játékokig, így a legtöbb Linux asztali felhasználót megcélozza.

kami911 képe

Itt a Mesa 23.2: RADV ray-tracinggel, Rusticl OpenCL fejlesztésekkel és BLAKE3 shader hashing-gel

Megjelent a Mesa 23.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 23.2 mint a 2023-as év utolsó előtti új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz. Fontos megjegyezendő, hogy egy tagelési hiba miatt az első végleges 23.2-es verzió a 23.2.1 lett, és nem a a 23.2.0 - mint arra számítani lehetett.

kami911 képe

Hatodik frissítést kapja a Mesa 23.1

Megérkezett a Mesa 23.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásának hatodik frissítése. A Mesa 23.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott - ehhez kaptunk most hibajavításokat.

Újdonságok a főverzióban:

kami911 képe

Nyílt forráskódú lett a FidelityFX SDK

Az AMD (NASDAQ: AMD) bejelentette, hogy nyílt forráskódúvá tette a AMD FidelityFX fejlesztői eszközkészletét. Az AMD FidelityFX SDK egy gyűjtemény erősen optimalizált, nyílt forráskódú effektusok (shader és futásidejű kód) együttese, melyet a fejlesztők használhatnak DirectX®12 vagy Vulkan® alkalmazásaik javítására. Az AMD FidelityFX SDK számos effektust tartalmaz:

kami911 képe

Itt a Mesa 23.1.1

Megérkezett a Mesa 23.1.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés első javító frissítése:

Itt a Mesa 23.1

Megérkezett a Mesa 23.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:

kami911 képe

Idén is folyamatosan fejlódik a Mesa

Megérkezett a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:

kami911 képe

Nem sokára érkezik a negyedéves Mesa frissítés

Hamarosan érkezik a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A jelenleg kiadásra jelölt Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz majd:

kami911 képe

Megjelent a Blender 3.4

A Blender Alapítvány kiadta a Blender 3.4-et, a hatékony, ingyenes, nyílt forráskódú és platformokon átívelő 3D-s számítógépes grafikai szoftver legújabb stabil verzióját. A Blender 3.4-es verziójának újdonságai: Path guiding a Cycles-ben, az új szobrászati és festési maszkoló eszközök, a Geometry Nodes nézetablak, az új UV-szerkesztő eszközök, teljesen támogatott Wayland ablakkezelő környezetet és a teljesítmény javítását.

kami911 képe

Itt a Mesa 22.3: RDNA3 és Rusticl támogatással, Vulkan ray-tracing továbbfejlesztéssel

Megjelent a Mesa 22.3 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 22.3 mint a 2022-es év utolsó új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

kami911 képe

Nagy a mozgolódás a Mesa D3D12 illesztőprogram körül

A Microsoft igen aktívan fejleszti a Mesa D3D13 illesztőprogramját, így az elmúlt napokban a AV1 videó dekódolási támogatás mellett, HEVC (H.265) videó kódolási és dekódolási képesség is került a Mesa Gallium3D illesztőprogramjába, amely a VA-API interfészen keresztül biztosítja a hardveres gyorsítást a Windows WSL2 alatt futó Linux-oknak. Így például az MPV videólejátszó a hardveres lejátszást és az FFmpeg pedig a hardveres videó kódolási és dekódolási képességeit is képes kihasználni a Windows-on futtatott Linux-okban is. Mindezek mellett a Microsoft még készített egy VA-API-n keresztül működő aszinkron használatot biztosító megoldást is, amely a magasabb fokú párhuzamosítás révén a gyorsabb és a GPU-t jobban kihasználó feldolgozást ígér. Néhány videoklip gyors tesztelése kapcsán a fejlesztő megjgyezte, hogy a d3d12 illesztőprogrammal 66%-kal nagyobb relatív GPU-kihasználtságot és 30%-50%-kal gyorsabb feldolgozási időt mért akkor, amikor az FFmpeg észlete az aszinkron támogatását az „async_depth” beállítás segítségével. Ehhez a vaSyncBuffer támogatást kellett a fejlesztőnek megoldania, majdaz illesztőprogramban bekapcsolnia. Kisvártatva a RadeonSi illesztőprogramban is megjelent ez a támogatás, hiszen a munka oroszlánrészét a Microsoft elvégezte, és ennek köszönhetően az AMD módosítása mindössze két sornyi kódot jelent ezen aszinkron videofunkció engedélyezéséhez a Raven grafikus vagy annál frissebb AMD Radeon hardverek esetében. Alapvetően a Video Core Next „VCN” blokkal rendelkező AMD Radeon grafikusok használhatják ezt az aszinkron funkciót. Az újdonságok elérhetőek lesznek a Mesa illesztőprogramok év végi, 22.3-as frissítésében.

Oldalak

Feliratkozás RSS - RDNA3 csatornájára