A Mesa25.3 friss kiadása új grafikus API-támogatással, illesztőprogram-fejlesztésekkel és jelentős játékoptimalizációkkal érkezett. A nyílt forráskódú grafikus ökoszisztéma egyik legfontosabb mérföldköve tovább javítja a Linuxon futó videojátékok teljesítményét, miközben széles körű hardver- és illesztőprogram-fejlesztéseket is hoz. Az alábbi összefoglaló áttekinti a legfontosabb újdonságokat és technikai hátterük jelentőségét.
Az AMD GPUOpen csapata bejelentette a FidelityFX SDK 2.0 fejlesztői készlet megjelenését, amelynek egyik legfontosabb újdonsága a FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) technológia beépítése. Ez az új verzió már gépi tanuláson alapuló (ML) neurális renderelési megoldásokat hoz a fejlesztők kezébe, a korábbi FSR 2 és FSR 3 mellett. A hivatalos közlemény szerint a 2.0-ás SDK egy „indulóplatform” az összes új ML-alapú technológiához, beleértve a jövőbeli FSR Redstone funkciókat is. Elsőként az FSR 4.0.2 vált nyilvánosan elérhetővé a fejlesztők számára. Az AMD FidelityFX SDK egy gyűjtemény erősen optimalizált, nyílt forráskódú effektusok (shader és futásidejű kód) együttese, melyet a fejlesztők használhatnak DirectX®12 vagy Vulkan® alkalmazásaik javítására. Az AMD FidelityFX SDK számos effektust tartalmaz.
A Mesa 25.2.1 nemrég megjelent, és a Mesa 25.2 első pontkiadása a főként hibajavításokra és néhány, a Mesa 25.3-devel fejlesztői ágából visszaportolt változtatásra összpontosít.
Megérkezett a Mesa25.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A 2025-ös év harmadik jelentős frissítése, amely tovább bővíti a Vulkan és OpenGL támogatásokat, valamint több fontos fejlesztést és hibajavítást tartalmaz.
A Linuxos nyílt forráskódú grafikus driverek világában fontos mérföldkőhöz érkeztünk: Marek Olšák, az AMD ismert fejlesztője sikeresen befejezte és időben beolvasztotta a Next Gen Geometry (NGG) fejlesztéseket a Mesa 25.2 soron következő kiadásába. Az NGG célja, hogy a modern AMD RDNA architektúrájú GPU-k még jobb teljesítményt nyújtsanak OpenGL és Vulkan alatt a Linux rendszereken.
Mostantól könnyebben telepíthető a Mesa 25.1-es verzió az Ubuntu 25.04 legújabb kiadásán, valamint annak származékain, mint a Kubuntu és más Ubuntu-alapú disztribúciók. Ez főként annak köszönhető, hogy frissült a kisak által karbantartott PPA, amely révén egyszerűbbé vált a Mesa 25.1 telepítése. Ez jelentős előrelépés, hiszen korábban a legfrissebb Ubuntu kiadásokon a PPA tárolási korlátai miatt nem volt támogatott a frissítés.
A Vulkan API tovább fejleszti képességeit a modern számítási igényekhez, és egy újabb jelentős fejlesztés a BFloat16 (BF16) adattípus támogatása, amely egyre fontosabb szerepet kap a gépi tanulás (ML) és mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásokban. Március végén a Vulkan 1.4.311-es verziója bevezette a VK_KHR_shader_bfloat16 kiterjesztést, amely lehetővé teszi a BF16 műveletek végrehajtását SPIR-V shadereken keresztül SPV_KHR_bfloat16 használatával.
Megérkezett a Mesa25.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 25.1 mint a 2025-ös év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott. A Mesa 25.1 megjelenésével új Vulkan és OpenGL támogatások érkeztek, beleértve a Vulkan 1.4-et, OpenGL 4.6-ot és számos új meghajtó frissítést.
A népszerű nyílt forráskódú hűtésvezérlő alkalmazás új kiadása számos fontos újítással és javítással bővült, amely a Linux-felhasználók számára kínál kényelmes és fejlett eszközöket a rendszer hőmérsékleti szabályozásához. Megérkezett a CoolerControl 2.1, amely a Linux rendszeren futó CPU-k, GPU-k, RGB világítás és egyéb hűtési eszközök átfogó vezérlését biztosító alkalmazás legújabb, kiemelkedő frissítése.
Az új Mesa25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával.
Az AMD ma megkezdte a Linux 6.14-es kernelciklushoz tartozó AMDGPU és AMDKFD illesztőprogramok frissítéseinek beküldését. Az első frissítési csomag számos új funkciót, fejlesztést és hibajavítást tartalmaz, amelyek célja a grafikus teljesítmény javítása és a legújabb hardverek támogatása.
A Mesa projekt fejlesztője, Dylan Baker bejelentette a Mesa 24.3.1 verzió kiadását. Ez a legújabb stabil verzió hibajavításokat tartalmaz, és ajánlott frissítés a Mesa 24.2 felhasználók számára. Új funkciók ezúttal nincsenek, mivel ezek a jövőre érkező Mesa 25 első kiadásában várhatók.