Az új Mesa25.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával.
Az AMD ma megkezdte a Linux 6.14-es kernelciklushoz tartozó AMDGPU és AMDKFD illesztőprogramok frissítéseinek beküldését. Az első frissítési csomag számos új funkciót, fejlesztést és hibajavítást tartalmaz, amelyek célja a grafikus teljesítmény javítása és a legújabb hardverek támogatása.
A Mesa projekt fejlesztője, Dylan Baker bejelentette a Mesa 24.3.1 verzió kiadását. Ez a legújabb stabil verzió hibajavításokat tartalmaz, és ajánlott frissítés a Mesa 24.2 felhasználók számára. Új funkciók ezúttal nincsenek, mivel ezek a jövőre érkező Mesa 25 első kiadásában várhatók.
A Mesa 24.3 verziója váratlanul korábban érkezett, egy hét előnnyel a tervezett kiadási időponthoz képest, mivel nem jelentkeztek jelentős hibák, és jelentős újításként bevezeti a Vulkan 1.3 szabványnak való megfelelést a V3DV grafikus meghajtóhoz, amely a Raspberry Pi 4 és Raspberry Pi 5 eszközökhöz készült. Ez komoly grafikai teljesítménynövekedést jelenthet a Raspberry Pi OS operációs rendszer számára a következő frissítés alkalmával. Ezenkívül a V3DV meghajtó támogatja a VK_KHR_shader_relaxed_extended_instruction nevű Vulkan kiterjesztést is, amely további rugalmasságot biztosít a shader (árnyaló) programozáshoz. Ez a negyedéves kiadás számos újítást hozott az open-source Vulkan-illesztőprogramokban, az OpenGL-illesztőprogramok finomításában, valamint a 3D-s felhasználói tér kódjában. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.
Az utóbbi években az AMD kevesebb hivatalos dokumentációt tett közzé, helyette inkább az erőforrásaikat az open-source Linux grafikus meghajtó fejlesztésére fordították. Ennek ellenére az új GPU architektúrákhoz kapcsolódó ISA dokumentációt folyamatosan elérhetővé teszik, így segítve azokat a fejlesztőket, akik játékokhoz optimalizálnak shadereket, vagy akik a LLVM AMDGPU backendjén, a GCC AMDGCN fordító backendjén, valamint egyéb fordítókomponenseken dolgoznak.
A Mesa 24.2 egy átfogó frissítés, amely számos újítást és optimalizációt hoz a modern grafikus rendszerek számára. Az AMD RDNA4/GFX12 és Intel Xe2 támogatásának előkészítése, a Vulkan API optimalizációk, az új shader cache implementáció, valamint a Raspberry Pi 5 és a CPU-alapú rendszerek számára készült fejlesztések mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Mesa 24.2 egy kiemelkedő verzió legyen. Ezek az újítások nem csak a teljesítményt javítják, hanem a jövőbeli játékok és alkalmazások számára is stabil alapot biztosítanak. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfontosabb újdonságokat.
A színfalak mögött ismét összecsapott a zárt, tulajdonosi világ a nyílt forráskódú megoldásokkal. A cikk rávilágít arra, hogy a HDMI Fórum döntése, miszerint zárttá tette a HDMI specifikációt, jelentős akadályt gördít az open-source GPU illesztőprogramok fejlesztése elé. Ez a zárt specifikáció ellehetetleníti az open-source megoldásokban a fejlett HDMI 2.1+ funkciók támogatását, integrálását. Ennek következtében az open-source fejlesztők számára nem áll rendelkezésre megfelelő információ, vagy jogilag kerülnek blokkolásra a HDMI funkciók implementálásához, ami veszélyezteti azok elérhetőségét az open-source környezetben. Az AMD és az X.Org Alapítvány erőfeszítései sem hoztak eredményt, így az open-source rendszerekben a DisplayPort válik a preferált megoldássá.
Az új Mesa24.0 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa 24.0 kiemelkedő teljesítményt nyújt a videógyorsítástól kezdve a 3D-s játékokig, így a legtöbb Linux asztali felhasználót megcélozza.
Megjelent a Mesa 23.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 23.2 mint a 2023-as év utolsó előtti új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz. Fontos megjegyezendő, hogy egy tagelési hiba miatt az első végleges 23.2-es verzió a 23.2.1 lett, és nem a a 23.2.0 - mint arra számítani lehetett.
Megérkezett a Mesa 23.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásának hatodik frissítése. A Mesa 23.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott - ehhez kaptunk most hibajavításokat.
Az AMD (NASDAQ: AMD) bejelentette, hogy nyílt forráskódúvá tette a AMD FidelityFX fejlesztői eszközkészletét. Az AMD FidelityFX SDK egy gyűjtemény erősen optimalizált, nyílt forráskódú effektusok (shader és futásidejű kód) együttese, melyet a fejlesztők használhatnak DirectX®12 vagy Vulkan® alkalmazásaik javítására. Az AMD FidelityFX SDK számos effektust tartalmaz:
Megérkezett a Mesa23.1.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés első javító frissítése:
Megérkezett a Mesa23.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:
Megérkezett a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:
Hamarosan érkezik a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A jelenleg kiadásra jelölt Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz majd: