Vulkan 1.4.337: Új hosszú vektor és 3D ASTC tömörítési kiterjesztések

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Vulkan 1.4.337 nemrégiben jelent meg, és ez lehet az utolsó frissítés a Vulkan API specifikációhoz 2025-ben, a munkacsoport ünnepi szünetétől függően. Az új verzió örömteli meglepetést kínál a fejlesztőknek, hiszen két új kiterjesztést tartalmaz: a VK_EXT_shader_long_vector és a VK_EXT_texture_compression_astc_3d. Az új VK_EXT_shader_long_vector kiterjesztés lehetővé teszi több, mint négy komponensből álló vektortípusok használatát a SPIR-V-ben. Ez a SPIR-V SPV_EXT_long_vector megoldására épül, és kompatibilis az OpenGL/GLSL GL_EXT_long_vector kiterjesztésével, amelyet nemrégiben publikáltak és jelenleg a GLSL tárolóba történő integrációra vár. Ez az új hosszú vektor támogatás különösen hasznos komplex grafikai számításoknál, például fizikai szimulációk vagy speciális vizualizációs feladatok során.

A másik újdonság, a VK_EXT_texture_compression_astc_3d, a 3D textúrák Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC) tömörítésének támogatását hozza el. Bár az ASTC már régóta elérhető, a 3D textúraformátumokra vonatkozó támogatás most került bevezetésre, ami a jövőbeli játék- és grafikai motorok számára új lehetőségeket nyit.

A Vulkan 1.4.337 specifikációról részletes információk a GitHub-on érhetők el, míg az NVIDIA már kiadta a Vulkan béta driver frissítését, amely támogatja a VK_EXT_shader_long_vector kiterjesztést Windows és Linux rendszereken egyaránt. Ez a frissítés fontos lépés a fejlett grafikai alkalmazások és játékok magasabb teljesítményének eléréséhez.

A Vulkan 1.4 specifikációval kapcsolatos további részletek a Khronos.org oldalon találhatók.

A Vulkan-ról

A Vulkan egy nyílt, jogdíjmentes grafikai és számítási API, amelyet modern GPU-k hatékony, platformközi elérésére terveztek. Széles körben használják vezető játékmotorokban, csúcstechnológiás játékokban és nagy teljesítményű alkalmazásokban.

A Vulkan támogatása kiterjed különféle eszközökre, többek között:

  • Windows és Linux PC-k
  • Játékkonzolok
  • Felhőplatformok
  • Mobiltelefonok
  • Beágyazott rendszerek

Ez az API ideális választás azoknak a fejlesztőknek, akik kiemelkedő grafikai teljesítményt és skálázhatóságot keresnek.

Mi a Khronos Group?

A Khronos Group egy nyílt, nonprofit, tagok által irányított konzorcium, amely több mint 150 iparágvezető vállalatot tömörít. Célja fejlett, jogdíjmentes interoperabilitási szabványok létrehozása a következő területeken:

  • 3D grafika
  • Gépi tanulás
  • Térbeli számítástechnika
  • Kiterjesztett és virtuális valóság
  • Párhuzamos számítások

A Khronos tevékenységei közé tartoznak többek között az alábbi szabványok:

  • 3D Commerce™
  • ANARI™
  • glTF™
  • Kamaros™
  • NNEF™
  • OpenCL™
  • OpenGL® és OpenGL® ES
  • OpenVG™
  • OpenVX™
  • OpenXR™
  • Slang™
  • SPIR-V™
  • SYCL™
  • Vulkan®
  • WebGL™

A Khronos tagjai nemcsak a szabványok fejlesztését és evolúcióját irányítják, hanem korai hozzáférést is kapnak specifikációs tervezetekhez és megfelelőségi tesztekhez. Ezáltal felgyorsítják az élvonalbeli platformok és alkalmazások szállítását.