grafika

kami911 képe

A Firefox Linux grafikus alrendszer átállítása GLX-ről EGL-re

A Firefox 94 közelgő kiadásában a Linux felhasználóink nagy csoportja számára engedélyezik a fejlesztők EGL használatát. Ez növeli a WebGL teljesítményét, csökkenti az erőforrás-fogyasztást és megkönnyíti a jövőben a fejlesztők életét. És bekapcsolható például Firefox 93-ra is. Vagy próbáld ki még ma a Firefox 94 bétát.

Mi is ez a fejlesztés?

Ahhoz, hogy a hardveres gyorsítású API-kat, mint az OpenGL, olyan ablakrendszerekkel használhassuk, mint az X11 vagy a Wayland, szükség van egy interfészre, amely összeköti őket. Az OpenGL-hez az X11-en a legtöbb program a GLX-et használja, míg utódját, az EGL-t a Wayland-en, az Android-on és a beágyazott környezetben használják. Bár az EGL-nek van néhány jelentős előnye a GLX-hez képest, és elméletileg ugyanúgy használható az X11-en is, az ottani elterjedése nagyon lassú volt.

Ez a következő okokra vezethető vissza:

  1. A játékok és hasonló alkalmazások alig profitálnak a váltásból.
  2. Azok az alkalmazások és eszközkészletek, amelyeknek előnyös lenne, gyakran eleve nem engedélyezik a hardveres gyorsított leképzést az X11-en. Valószínűleg – többek között – a korábbi rossz és bonyolult illesztőprogram helyzet miatt.
  3. A lassú átvétel miatt az X11 EGL implementációk hibásak és hiányosak maradtak.

Nem minden asztali grafikus kártya illesztőprogram támogatja teljes mértékben, és vannak hibái (például az átlátszó ablakok hibás megjelenítése). De ahogy a Wayland egyre nagyobb lendületet vesz, az EGL is egyre több figyelmet és javítást kap a Linux desktop-on. És hogy miért is akarják a fejlesztők az EGL-t? Mert ad nekik egy kiváló eszközt - az EGLImages-t (és az EGLFence-t). Az EGLImage egy olyan objektum, amely a GPU memóriájának egy darabján jön létre (ami lehet DMABUF, a DMABUF másolás nélküli puffermegosztást biztosít), megosztva különböző folyamatokkal, és amelyet framepufferként (a GL renderelés célpontja) vagy textúraként (a GL renderelés forrása) használnak.

kami911 képe

Itt a Pinta 2.1

A Pinta nevű nyílt forrású rajzolóprogram új, 2.1-es verziója megjelent. A Pinta célja, hogy egyszerű és hatékony módon biztosítsa a felhasználók számára a képek rajzolását és szerkesztését Linux, Mac, Windows és *BSD rendszereken. A Linux felhasználók számára hamarosan elérhetők lesznek a frissített Flatpak és Snap csomagok. Az új verzióban többek között szimbolikus SVG ikonokat adtak hozzá, amelyek jobban használhatóak sötét témájú és magas felbontású képernyőkön. Hozzáadtak egy "Áttetszőségi módot" a Gradiens eszközhöz, és javították a képzoomoláskor és kis képeknél használható kijelölés mozgató kezelőkszervek és alakzatvezérlők használati kényelmét. Továbbá, a Fájl -> Új Képernyőkép parancs most az XDG képernyőkép megoldást használja, ha elérhető, ami Wayland rendszereken javítja a képernyőkép készítés problémáit.

kami911 képe

Itt a Pinta 2.0.2

A Pinta egy ingyenes, nyílt forráskódú egyszerűen használható program rajzoláshoz és képszerkesztéshez. Célja, hogy a felhasználók számára egyszerű, mégis hatékony lehetőséget biztosítson a képek rajzolására és manipulálására Linux-on, Mac-en, Windows-on és BSD-n. A Pinta 2.0.2-es verziója pár héttel az 2.0-s kiadás után jelent meg.

Újdonságok a Pinta 2.0.2-es verzióban

 

kami911 képe

Itt a Pinta 2.0

A Pinta egy ingyenes, nyílt forráskódú egyszerűen használható program rajzoláshoz és képszerkesztéshez. Célja, hogy a felhasználók számára egyszerű, mégis hatékony lehetőséget biztosítson a képek rajzolására és manipulálására Linux-on, Mac-en, Windows-on és BSD-n. A Pinta 2.0-s verziója 1 hónappal az 1.7.1-es kiadás után jelent meg.

kimarite képe

Alchemy: interaktív rajz alkalmazás, szándékosan csökkentett funkcionalitással

Az Alchemy rajzvászon szándékosan csökkentett funkcionalitású alkalmazás. Nincs visszavonás, nincs kiválasztás és szerkesztés. Az interakció ehelyett sokféle jó, rossz, furcsa és gyönyörű alak kinyomtatására összpontosít.

Az alkalmazás keresztplatformos, Java programozási nyelven íródott.

LinuxMintHungary képe

Inkscape – vektoros rajzoló – magyar nyelvű oktatóvideók

Az Inkscape ingyenesen beszerezhető, magyar nyelvű, professzionális szemléletű vektorgrafikai program lett, amely alkalmas iskolai oktatásban való felhasználásra, kisebb példányszámú grafikai tervek kivitelezésére, vagy webgrafikák készítésére.

A Súgóban összegyűjtöttünk néhány angol és magyar nyelvű leírást és oktató videót az Inkscape-pel kapcsolatban:

Feliratkozás RSS - grafika csatornájára