A Vulkan 1.4 verzió jelentős előrelépéseket hoz, kötelezővé téve korábban opcionális kiterjesztéseket és funkciókat. Ezek közé tartoznak:
- Adatfolyam-továbbítás (Streaming Transfers): Az új implementációs követelmények lehetővé teszik nagy mennyiségű adat valós idejű továbbítását az eszközre anélkül, hogy az teljesítménycsökkenést okozna.
- Fontos funkciók elérhetősége: Az új szabvány biztosítja a push descriptorok, a dinamikus renderelési lokális olvasások és a skalár blokk-elrendezések (scalar block layouts) megbízható támogatását minden platformon.
- Fenntartási kiterjesztések: A VK_KHR_maintenance6-ig bezárólag minden fenntartási kiterjesztés a Vulkan 1.4 magspecifikáció részévé vált.
- 8K renderelés: A 8K felbontású képleképzés mostantól akár nyolc különálló renderelési célponttal is garantált, miközben több egyéb korlát is növekedett.
A Vulkan 1.4 kiadásával egyidőben a Mesa nyílt forráskódú grafikus driver azonnal elkezdte támogatni az új szabványt. Ez jelentős előrelépés az OpenGL régi napjaihoz képest, amikor hónapok vagy évek kellettek az új verziók támogatásának bevezetéséhez.
A gyors fejlődést a következő tényezők segítik:
- A hardvergyártók megnövekedett elkötelezettsége a Linux grafikus driverek iránt.
- Aktív fejlesztői részvétel a Vulkan munkacsoportban.
- A Vulkan tisztább, modernebb felépítése az OpenGL-hez képest.
Megfelelőség és eszköztámogatás
A Vulkan 1.4 szabvány megfelelőségi tesztcsomagja (Vulkan Conformance Test Suite, CTS) közel hárommillió nyílt forráskódú tesztet tartalmaz, amelyek biztosítják a platformok közötti konzisztenciát. Az AMD, Arm, Imagination, Intel, NVIDIA, Qualcomm és Samsung fejlesztői driverei már átestek a Vulkan 1.4 megfelelőségi teszteken. A Mesa Linux-alapú nyílt forráskódú driverek is támogatják az új verziót. A Vulkan SDK-t fejlesztő LunarG támogatást nyújt különböző shader nyelvekhez, például a HLSL, GLSL és a Khronos által üzemeltetett nyílt forráskódú Slang nyelvhez. Az SDK frissítése a Vulkan 1.4 verzió támogatásával 2025 januárjában várható.
Támogatás különböző illesztőprogramokban
- NVIDIA "NVK" driver: Az NVK nyílt forráskódú NVIDIA driver már percekkel a Vulkan 1.4 kiadásának embargója után támogatta az új specifikációt.
- Radeon RADV driver: A RADV driver a GFX8-tól GFX11.5-ig (RDNA3.5) támogatja a Vulkan 1.4-et, amit Samuel Pitoiset, a Valve Linux grafikával foglalkozó csapatának tagja vezetett.
- Intel ANV driver: Már nyitott kérés van a Vulkan 1.4 támogatásának hozzáadására. Az Intel támogatja a Vulkan 1.4-et az Intel Arc™ Graphics platformokon, elősegítve a grafikai innovációt több eszközön.
- Qualcomm és Apple: A TURNIP (Qualcomm Adreno 700 sorozat) és a Honeykrisp (Apple Silicon) driverek is nyitott merge requesteken keresztül dolgoznak a Vulkan 1.4 bevezetésén.
- Zárt forráskódú megoldások:
- A zárt forráskódú NVIDIA driver már béta támogatást kínál Linux és Windows rendszerekhez
- Az AMD által csomagolt drivereknél azonban eddig nem jelent meg Vulkan 1.4-et támogató verzió. Az AMD korai 2025-ben tervezi a Vulkan 1.4 támogatásának bevezetését az AMD Software: Adrenalin Edition™ driverben.
- Az Arm a Vulkan 1.4-et az Immortalis és Mali GPU-k számára teszi elérhetővé, megkönnyítve az összetett alkalmazások fejlesztését.
- A Samsung a Vulkan 1.4-et a Galaxy eszközökön támogatja, fokozva a felhasználói élményt.
A Vulkan 1.4 specifikációval kapcsolatos további részletek a Khronos.org oldalon találhatók.
A Vulkan-ról
A Vulkan egy nyílt, jogdíjmentes grafikai és számítási API, amelyet modern GPU-k hatékony, platformközi elérésére terveztek. Széles körben használják vezető játékmotorokban, csúcstechnológiás játékokban és nagy teljesítményű alkalmazásokban.
A Vulkan támogatása kiterjed különféle eszközökre, többek között:
- Windows és Linux PC-k
- Játékkonzolok
- Felhőplatformok
- Mobiltelefonok
- Beágyazott rendszerek
Ez az API ideális választás azoknak a fejlesztőknek, akik kiemelkedő grafikai teljesítményt és skálázhatóságot keresnek.
Mi a Khronos Group?
A Khronos Group egy nyílt, nonprofit, tagok által irányított konzorcium, amely több mint 150 iparágvezető vállalatot tömörít. Célja fejlett, jogdíjmentes interoperabilitási szabványok létrehozása a következő területeken:
- 3D grafika
- Gépi tanulás
- Térbeli számítástechnika
- Kiterjesztett és virtuális valóság
- Párhuzamos számítások
A Khronos tevékenységei közé tartoznak többek között az alábbi szabványok:
- 3D Commerce™
- ANARI™
- glTF™
- Kamaros™
- NNEF™
- OpenCL™
- OpenGL® és OpenGL® ES
- OpenVG™
- OpenVX™
- OpenXR™
- Slang™
- SPIR-V™
- SYCL™
- Vulkan®
- WebGL™
A Khronos tagjai nemcsak a szabványok fejlesztését és evolúcióját irányítják, hanem korai hozzáférést is kapnak specifikációs tervezetekhez és megfelelőségi tesztekhez. Ezáltal felgyorsítják az élvonalbeli platformok és alkalmazások szállítását.