A Vulkan 1.4 megjelent: kötelezővé tett kiterjesztések és jobb 8K renderelés

kami911 képe

A Vulkan 1.4 verzió jelentős előrelépéseket hoz, kötelezővé téve korábban opcionális kiterjesztéseket és funkciókat. Ezek közé tartoznak:

  • Adatfolyam-továbbítás (Streaming Transfers): Az új implementációs követelmények lehetővé teszik nagy mennyiségű adat valós idejű továbbítását az eszközre anélkül, hogy az teljesítménycsökkenést okozna.
  • Fontos funkciók elérhetősége: Az új szabvány biztosítja a push descriptorok, a dinamikus renderelési lokális olvasások és a skalár blokk-elrendezések (scalar block layouts) megbízható támogatását minden platformon.
  • Fenntartási kiterjesztések: A VK_KHR_maintenance6-ig bezárólag minden fenntartási kiterjesztés a Vulkan 1.4 magspecifikáció részévé vált.
  • 8K renderelés: A 8K felbontású képleképzés mostantól akár nyolc különálló renderelési célponttal is garantált, miközben több egyéb korlát is növekedett.

A Vulkan 1.4 kiadásával egyidőben a Mesa nyílt forráskódú grafikus driver azonnal elkezdte támogatni az új szabványt. Ez jelentős előrelépés az OpenGL régi napjaihoz képest, amikor hónapok vagy évek kellettek az új verziók támogatásának bevezetéséhez.

A gyors fejlődést a következő tényezők segítik:

  • A hardvergyártók megnövekedett elkötelezettsége a Linux grafikus driverek iránt.
  • Aktív fejlesztői részvétel a Vulkan munkacsoportban.
  • A Vulkan tisztább, modernebb felépítése az OpenGL-hez képest.

Megfelelőség és eszköztámogatás

A Vulkan 1.4 szabvány megfelelőségi tesztcsomagja (Vulkan Conformance Test Suite, CTS) közel hárommillió nyílt forráskódú tesztet tartalmaz, amelyek biztosítják a platformok közötti konzisztenciát. Az AMD, Arm, Imagination, Intel, NVIDIA, Qualcomm és Samsung fejlesztői driverei már átestek a Vulkan 1.4 megfelelőségi teszteken. A Mesa Linux-alapú nyílt forráskódú driverek is támogatják az új verziót. A Vulkan SDK-t fejlesztő LunarG támogatást nyújt különböző shader nyelvekhez, például a HLSL, GLSL és a Khronos által üzemeltetett nyílt forráskódú Slang nyelvhez. Az SDK frissítése a Vulkan 1.4 verzió támogatásával 2025 januárjában várható.

Támogatás különböző illesztőprogramokban

  • NVIDIA "NVK" driver: Az NVK nyílt forráskódú NVIDIA driver már percekkel a Vulkan 1.4 kiadásának embargója után támogatta az új specifikációt.
  • Radeon RADV driver: A RADV driver a GFX8-tól GFX11.5-ig (RDNA3.5) támogatja a Vulkan 1.4-et, amit Samuel Pitoiset, a Valve Linux grafikával foglalkozó csapatának tagja vezetett.
  • Intel ANV driver: Már nyitott kérés van a Vulkan 1.4 támogatásának hozzáadására. Az Intel támogatja a Vulkan 1.4-et az Intel Arc™ Graphics platformokon, elősegítve a grafikai innovációt több eszközön.
  • Qualcomm és Apple: A TURNIP (Qualcomm Adreno 700 sorozat) és a Honeykrisp (Apple Silicon) driverek is nyitott merge requesteken keresztül dolgoznak a Vulkan 1.4 bevezetésén.
  • Zárt forráskódú megoldások:
    • A zárt forráskódú NVIDIA driver már béta támogatást kínál Linux és Windows rendszerekhez
    • Az AMD által csomagolt drivereknél azonban eddig nem jelent meg Vulkan 1.4-et támogató verzió. Az AMD korai 2025-ben tervezi a Vulkan 1.4 támogatásának bevezetését az AMD Software: Adrenalin Edition™ driverben.
    • Az Arm a Vulkan 1.4-et az Immortalis és Mali GPU-k számára teszi elérhetővé, megkönnyítve az összetett alkalmazások fejlesztését.
    • A Samsung a Vulkan 1.4-et a Galaxy eszközökön támogatja, fokozva a felhasználói élményt.

A Vulkan 1.4 specifikációval kapcsolatos további részletek a Khronos.org oldalon találhatók.

A Vulkan-ról

A Vulkan egy nyílt, jogdíjmentes grafikai és számítási API, amelyet modern GPU-k hatékony, platformközi elérésére terveztek. Széles körben használják vezető játékmotorokban, csúcstechnológiás játékokban és nagy teljesítményű alkalmazásokban.

A Vulkan támogatása kiterjed különféle eszközökre, többek között:

  • Windows és Linux PC-k
  • Játékkonzolok
  • Felhőplatformok
  • Mobiltelefonok
  • Beágyazott rendszerek

Ez az API ideális választás azoknak a fejlesztőknek, akik kiemelkedő grafikai teljesítményt és skálázhatóságot keresnek.

Mi a Khronos Group?

A Khronos Group egy nyílt, nonprofit, tagok által irányított konzorcium, amely több mint 150 iparágvezető vállalatot tömörít. Célja fejlett, jogdíjmentes interoperabilitási szabványok létrehozása a következő területeken:

  • 3D grafika
  • Gépi tanulás
  • Térbeli számítástechnika
  • Kiterjesztett és virtuális valóság
  • Párhuzamos számítások

A Khronos tevékenységei közé tartoznak többek között az alábbi szabványok:

  • 3D Commerce™
  • ANARI™
  • glTF™
  • Kamaros™
  • NNEF™
  • OpenCL™
  • OpenGL® és OpenGL® ES
  • OpenVG™
  • OpenVX™
  • OpenXR™
  • Slang™
  • SPIR-V™
  • SYCL™
  • Vulkan®
  • WebGL™

A Khronos tagjai nemcsak a szabványok fejlesztését és evolúcióját irányítják, hanem korai hozzáférést is kapnak specifikációs tervezetekhez és megfelelőségi tesztekhez. Ezáltal felgyorsítják az élvonalbeli platformok és alkalmazások szállítását.