Az új Mesa 24.2 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb fejlesztéseket hozott magával. A Mesa nyílt forráskódú grafikus driver könyvtár 24.2-es verziója számos izgalmas újítást és fejlesztést hoz magával, amelyek elősegítik a következő generációs grafikus hardverek támogatását, valamint jelentős teljesítményjavulásokat kínálnak a meglévő rendszerek számára. Az új verzió különösen figyelemre méltó az AMD RDNA4 és Intel Xe2 grafikus architektúrák támogatása, a Vulkan API optimalizációk, valamint a shader cache rendszer átdolgozása miatt. Az Open Source grafikus illesztőprogramok fejlesztői bejelentették, hogy új funkciókat adtak hozzá a RADV, Turnip, ANV, V3DV, Venus, panfrost és asahi grafikus kártya illesztőprogramokhoz. A legfontosabb újítások közé tartozik az új Vulkan és OpenGL kiterjesztések támogatása, amelyek növelik a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét.
Az Imagination Technologies GPU-jához egy új PowerVR Vulkan driver érkezett, amely tovább bővíti a Vulkan API támogatottságát ezen az architektúrán, lehetővé téve a modernebb és hatékonyabb grafikus feldolgozást. Az NVIDIA Vulkan driver, az NVK, szintén számos fejlesztésen esett át, amelyek tovább növelik a teljesítményt és a stabilitást, biztosítva a zökkenőmentes játékélményt és alkalmazásfuttatást az NVIDIA grafikus kártyáin. Az AMD Vulkan driver, a RADV, külön figyelmet kapott a sugárkövetés (ray tracing) teljesítményének javítása érdekében, ami kritikus fontosságú a valósághű grafikai megjelenítés szempontjából. Ezen kívül a Microsoft OpenGL driver, a D3D12, elérte az OpenGL 4.6 támogatást, ami jelentős előrelépés az OpenGL-alapú alkalmazások és játékok futtatása terén a Windows platformon. Ezek a fejlesztések mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Mesa 24.2 verzió egy erőteljes és korszerű grafikus driver környezetet biztosítson a felhasználók számára.
AMD RDNA4/GFX12 támogatásának beépítése
A Mesa 24.2 jelentős előrelépést hoz az AMD RDNA4/GFX12 architektúrák támogatásában, amelyek az AMD következő generációs grafikus kártyáinak alapját képezik. Az új verzióban számos alapvető fejlesztés és hibajavítás történt, amelyek elősegítik a grafikus driver megfelelő működését ezekkel az új hardverekkel. Ez magában foglalja a grafikus motorok támogatását, shader pipeline optimalizációkat és a GFX12 specifikus funkciók engedélyezését. Ezek a fejlesztések fontos lépések a jövőbeli játékok és alkalmazások teljesítményének és stabilitásának biztosításában, amelyek AMD RDNA4 hardvereket használnak majd.
Intel Xe2 Grafikus Támogatás és Lunar Lake
Az Intel Xe2 architektúra szintén jelentős figyelmet kapott a Mesa 24.2 fejlesztése során. Az Intel Lunar Lake processzorokkal érkező új grafikus hardverek támogatása mellett a Battlemage néven ismert Xe2 grafikus kártyák engedélyezése is kiemelt szerepet kapott. Az újítások között szerepel a shader modellek optimalizálása, a driver stabilitásának növelése, valamint a grafikus pipeline teljesítményének finomhangolása, amelyek kulcsfontosságúak az Intel legújabb technológiáinak kihasználásában.
Vulkan API optimalizációk és kiterjesztések
A Mesa 24.2 egyik legnagyobb erénye a Vulkan API-val kapcsolatos fejlesztések. Az új verzió számos új Vulkan kiterjesztést támogat, amelyek tovább javítják a kompatibilitást és a teljesítményt különféle játékokban és alkalmazásokban. A RADV (Radeon Vulkan driver) és az ANV (Intel Vulkan driver) optimalizációk különösen figyelemre méltóak, mivel jelentős teljesítményjavulást eredményeznek a Radeon és Intel grafikus kártyákon futó Vulkan alkalmazások esetében.
Új Shader Cache implementáció
Az új shader cache implementáció a Mesa 24.2 egyik legfontosabb fejlesztése, amely nagyban hozzájárul a játékok és alkalmazások betöltési idejének csökkentéséhez, valamint a futási teljesítmény javításához. Az új rendszer hatékonyabban kezeli a shader programok gyorsítótárát, ami különösen fontos a modern grafikus alkalmazások esetében, amelyek nagymértékben támaszkodnak ezekre a programokra. Az új shader cache rendszer továbbá javítja a shader fordítás sebességét és stabilitását, ami különösen előnyös a Vulkan API-t használó alkalmazások esetében.
Raspberry Pi 5 V3DV Vulkan fejlesztések
A Raspberry Pi 5 felhasználók is örülhetnek a Mesa 24.2 újításainak, különösen a V3DV Vulkan driver fejlesztéseinek köszönhetően. Az új verzió számos hibajavítást és optimalizációt tartalmaz, amelyek jelentősen javítják a Raspberry Pi 5 teljesítményét Vulkan alkalmazások futtatásakor. A fejlesztések kiterjednek a grafikus pipeline-ra, a shader fordításra, valamint a memória-kezelésre, ami még gördülékenyebb felhasználói élményt biztosít.
Lavapipe és Zink továbbfejlesztések
A Lavapipe és Zink rendszerek szintén folyamatos fejlesztéseken esnek át a Mesa 24.2 verzióban. A Lavapipe, amely egy CPU-alapú Vulkan implementáció, javításokat kapott a teljesítmény és stabilitás terén, míg a Zink, amely OpenGL-t futtat Vulkan felett, számos új funkcióval és hibajavítással bővült. Ezek a fejlesztések hozzájárulnak ahhoz, hogy a Lavapipe és Zink még jobban teljesítsenek különféle környezetekben, különösen olyan rendszereken, amelyek nem rendelkeznek dedikált GPU-val.
Az új funkciók között szerepelnek a következők:
- VK_EXT_image_compression_control a RADV driverben
- VK_EXT_device_fault a RADV driverben
- OpenGL 3.3 az Asahi driverben
- Geometriai shaderek az Asahi driverben
- GL_ARB_texture_cube_map_array az Asahi driverben
- GL_ARB_clip_control az Asahi driverben
- GL_ARB_timer_query az Asahi driverben
- GL_EXT_disjoint_timer_query az Asahi driverben
- GL_ARB_base_instance az Asahi driverben
- OpenGL 4.6 (4.2-ről frissítve) a d3d12 driverben
- VK_EXT_depth_clamp_zero_one a RADV driverben
- GL_ARB_shader_texture_image_samples az Asahi driverben
- GL_ARB_indirect_parameters az Asahi driverben
- GL_ARB_viewport_array az Asahi driverben
- GL_ARB_fragment_layer_viewport az Asahi driverben
- GL_ARB_cull_distance az Asahi driverben
- GL_ARB_transform_feedback_overflow_query az Asahi driverben
- VK_KHR_calibrated_timestamps a RADV driverben
- VK_KHR_vertex_attribute_divisor a RADV driverben
- VK_KHR_maintenance6 a RADV driverben
- VK_KHR_ray_tracing_position_fetch a RADV driverben
A javításokból többek között ezek az alkalmazások profitáltak: VLC, OpenGOAL, Assassin's Creed Odyssey, The Finals, DOA-X3 (yuzu), Atlas Fallen, War Thunder, Doom Eternal, Valheim, Mass Effect Legendary Edition, Resident Evil 2, Dirt Rally, BeamNG.drive, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, Crypt, Battlefield 4, Counter Strike 2, Lords of the Fallen 2023, QMplay2, Parsec, Darktable, X-plane 11 demo.
A Mesa 24.2.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán. A Mesa 24.2 időben történő kiadása azt jelenti, hogy a fejlesztők már dolgozhatnak a Mesa 24.3-on, ami már fejlesztés alatt áll, mint a harmadik negyedéves jelentős frissítés az open-source felhasználói területű grafikus illesztőprogramokhoz.
A Mesa-ról
A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.
Illesztőprogramok
- A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
- Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
- A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
- A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
- A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
- Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
- Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
- Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut