Megjelent a Mesa 24.3.1 nyílt forráskódú Linux grafikus illesztőprogram

kami911 képe

Az új Mesa 24.3.1 megjelentése nagy örömet okozott a Linux felhasználók körében, hiszen ez a nyílt forráskódú OpenGL, Vulkan, OpenCL és videógyorsító illesztőprogramok készlete újabb javításokat hozott magával. A Mesa nyílt forráskódú grafikus driver könyvtár 24.3-es verziója számos izgalmas újítást és fejlesztést hozott magával. Ez a verzió pedig egy javítás hozzá.

Hibajavítások a Mesa 24.3.1-ben

A kiadás számos fontos hibát orvosolt, amelyek javítják a kompatibilitást és stabilitást. A legfontosabb javítások közé tartoznak:

  • Zink: A zink_create_quads_emulation_gs nem ír primitív azonosítót.
  • Regresszió: Egy hibás commit (c49a71c03c91) grafikai hibákat eredményezett, amikor teljes képernyős játék felett az alkalmazásváltót (Alt+Tab) használták.
  • Wayland támogatás: Fekete képernyő és „Failed to add framebuffer” hiba jelentkezett, amikor bizonyos dmabuf formátumok nem megfelelően voltak szűrve Intel grafikus hardvereken.
  • NIR optimalizáció: A nir_opt_if_merge_test nem felelt meg a validációnak NIR_DEBUG=validate_ssa_dominance módban.
  • RADV (Vulkan): AV1 videó dekódolás során hibás megjelenítés történt.
  • Firestorm: Az alkalmazás összeomlott indításkor Mesa 24.3 használata esetén.

Összegzés

A Mesa 24.3.1 egy fontos karbantartási frissítés, amely több grafikai és kompatibilitási problémát old meg Linux rendszereken. Azoknak a felhasználóknak, akik korábbi verziókat használnak, javasolt a frissítés, hogy élvezhessék a stabilabb és megbízhatóbb működést. A következő nagyobb újítások a 2025-ben érkező Mesa 25-ben várhatók. Részletekért és letöltési információkért érdemes meglátogatni a Mesa hivatalos weboldalát.

A Mesa 24.3.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán. A fejlesztők már dolgoznak a Mesa 25.0 verzión, amely várhatóan 2024 első negyedévében jelenik meg. Ez tovább folytatja majd a Vulkan szabványok köré épülő fejlesztéseket és az új hardverek támogatásának bővítését.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut