Itt a Mesa 23.2: RADV ray-tracinggel, Rusticl OpenCL fejlesztésekkel és BLAKE3 shader hashing-gel

kami911 képe

Megjelent a Mesa 23.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadásaként. A Mesa 23.2 mint a 2023-as év utolsó előtti új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz. Fontos megjegyezendő, hogy egy tagelési hiba miatt az első végleges 23.2-es verzió a 23.2.1 lett, és nem a a 23.2.0 - mint arra számítani lehetett. A Mesa 23.2 rengeteg izgalmas változást hoz: a RADV ray-tracing alapértelmezésben engedélyezve van minden AMD RDNA2/RDNA3 grafikus processzor számára, a Rusticl OpenCL implementáció sokat fejlődött, a Zink OpenGL-on-Vulkan rengeteg fejlesztést kapott, a BLAKE3 shader hashing, néhány fejlesztés a régebbi R300 és R600 driverekhez.

Újdonságok ebben a verzióban:

  • VK_EXT_attachment_feedback_loop_dynamic_state kezelése a RADV illesztőprogramban
  • extendedDynamicState3SampleLocationsEnable kezelése a RADV illesztőprogramban
  • VK_EXT_dynamic_rendering_unused_attachments kezelése a RADV illesztőprogramban
  • VK_EXT_mesh_shader kezelése az lavapipe illesztőprogramban
  • OpenGL 3.1 kezelése az Asahi illesztőprogramban
  • OpenGL ES 3.0 kezelése az Asahi illesztőprogramban
  • VK_KHR_fragment_shader_barycentric kezelése a RADV/GFX10.3+ architektúrán
  • VK_KHR_ray_tracing_pipeline kezelése a RADV/GFX10.3+ architektúrán
  • VK_EXT_depth_bias_controlkezelése a RADV illesztőprogramban
  • VK_EXT_fragment_shader_interlock kezelése a RADV/GFX9+ architektúrán
  • VK_EXT_pipeline_robustness kezelése a RADV illesztőprogramban
  • És egyéb fejlesztések.

A Mesa 23.2.1 kiadásának bejelentése megtalálható lesz talán a levelezési listán.

A Mesa 23.2.1 az OpenGL 4.6 API-t valósítja meg, de az OpenGL 4.6 API által bejelentett verzió glGetString(GL_VERSION) vagy glGetIntegerv(GL_MAJOR_VERSION) vagy glGetIntegerv(GL_MINOR_VERSION) függ a használt illesztőprogramtól. Egyes illesztőprogramok nem támogatják az OpenGL 4.6-ban előírt összes funkciót. OpenGL 4.6 csak akkor érhető el, ha a kontextus létrehozásakor kérik. A kompatibilitási kontextusok az egyes illesztőprogramoktól függően alacsonyabb verziót jelenthetnek. A Mesa 23.2.1 a Vulkan 1.3-as API-t valósítja meg, de a Vulkan 1.3-as API által jelentett verzió a VkPhysicalDeviceProperties struktúra apiVersion tulajdonsága által bejelentett a használt illesztőprogramtól függ.

A várakozásoknak megfelelően a Mesa 23.2 számos videojátékhoz hoz fejlesztéseket, köztük a Rise of the Tomb Raiderhez RDNA 3 GPU-n, a Blasphemoushoz, az Overwatch 2-höz, a Borderlands 2-höz, a The Long Darkhoz R600/R700-on, az Elden Ringhez, a Metro Last Light Reduxhoz, a Trackmania 2020-hoz, a Wolfenstein II: The New Colossushoz és a Heroes of Might and Magic 5-höz.

Szintén javult a kiadásban a Tom Clancy's Rainbow Six Siege, az Assassin's Creed Valhalla, a Battlefield 1-5 RX 7900 XTX-en, a Minecraft, a Rogue Legacy 2, a Penumbra: Overture, a Star Wars Jedi: Fallen Order, Deep Rock Galactic, Resident Evil 4 Chainsaw Demo és Gotham Knights videojátékok.

Ezen felül a Mesa 23.2 fejlesztéseket hoz a DirectX játékokhoz az Intel HD Graphics 4000 (IVB GT2), az Unigine Heaven benchmarking szoftverhez a Navi 21-en, a 10 bites H.264 videók kódolási/dekódolási támogatásához a RadeonSI-n, a Godot Engine játékmotorhoz a RadeonSI-n, az Unreal Engine 5.2 játékmotorhoz a RADV-n, valamint a Mozilla Firefox webböngészőhöz a Freedreno-n és az AMD RX 6600-hoz a Fedora Linux 37-en is.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • RADV → AMD Vulkan illesztőprogram
  • ANV → Intel Vulkan illesztőprogram
  • Panfrost → Arm Mali illesztőprogram
  • V3DV → Raspberry Pi 4 illesztőprogram
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut