Itt a Mesa 23.1.1

kami911 képe

Megérkezett a Mesa 23.1.1 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb második negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.1.1 mint a 2023-es év második, új képességeket is hozó frissítés első javító frissítése:

Az Vulkan API egy nyílt és keresztplatformos grafikus és számítási felület, amelyet az Khronos Group fejlesztett ki. Az API folyamatosan bővül és fejlődik, új funkciókkal és kiterjesztésekkel. Ebben a cikkben bemutatjuk néhány frissítést és újdonságot, amelyek a legújabb verziókban jelentek meg.

A Mesa 23.1.1 kiadása, amely számos javítást tartalmaz az egyes nyílt forráskódú grafikus illesztőprogramokhoz. A frissítés javítja a VA-API/H.264 dekódolást a Mozilla Firefox webböngészőben Fedora Linux 37 rendszeren AMD Radeon RX 6600 grafikus kártyával, valamint a VA-API videó kimenetet az AMD Radeon RX 6600 GPU-kon. Ez az első Mesa 23.1 első frissítő kiadása továbbá javítja a támogatást több videójátékhoz is, például az Assassin's Creed Valhalla-hoz a RADV (Radeon Vulkan illesztőprogram) esetén, a Tom Clancy's Rainbow Six Siege-hez az ANV (Intel Vulkan illesztőprogram) esetén, a Pixel Game Maker MV-hez, az MS Flight Simulator-hoz és a Battlefield 1-5-höz az AMD Radeon RX 7900 XTX GPU-val a RADV-val. A Mesa 23.1.1 továbbá javítja a támogatást az Unity „Enemies” technológiai demójához a RADV illesztőprogramon, javítja a GFXBench 4 és 5 grafikus benchmark tesztcsomagok támogatását Androidon, javítja az AMD Radeon R9 270X grafikus kártya támogatását a RadeonSI illesztőprogramon, valamint különböző egyéb kisebb hibákat is kijavít.

Az új kiterjesztések és funkciók (nem rendezett listában):

  • VK_EXT_pipeline_library_group_handles a RADV-n
  • VK_EXT_image_sliced_view_of_3d a RADV/GFX10+ platformokon
  • VK_KHR_map_memory2 az ANV és RADV illesztőprogramokhoz
  • fullyCoveredFragmentShaderInputVariable a RADV/GFX9+ platformokon
  • VK_EXT_discard_rectangles 2. verziója a RADV-n
  • VK_EXT_graphics_pipeline_library a RADV-n
  • extendedDynamicState3ColorBlendEquation a RADV-n
  • primitiveUnderestimation a RADV/GFX9+ platformokon
  • VK_KHR_fragment_shading_rate a RADV/GFX11 platformokon
  • VK_EXT_mesh_shader a RADV/GFX11 platformokon
  • RGP támogatás a RADV/GFX11 platformokon
  • GL_NV_alpha_to_coverage_dither_control az r600/evergreen+ platformokon

Ezek a kiterjesztések és újítások különböző területeken nyújtanak előny továbbfejlesztett Vulkan API felhasználóknak és fejlesztőknek. Az új kiterjesztések különböző területeken nyújtanak előnyöket, amelyek javítják a teljesítményt, az alkalmazások funkcionalitását és a fejlesztési lehetőségeket.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut