Idén is folyamatosan fejlódik a Mesa

kami911 képe

Megérkezett a Mesa 23.0 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves továbbfejlesztett kiadása. A Mesa 23.0 mint a 2023-es év első, új képességeket is hozó frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hozott:

Az Open Source grafikus illesztőprogramok fejlesztői bejelentették, hogy új funkciókat adtak hozzá a RADV, Turnip, ANV, V3DV, Venus, panfrost és asahi grafikus kártya illesztőprogramokhoz. A legfontosabb újítások közé tartozik az új Vulkan és OpenGL kiterjesztések támogatása, amelyek növelik a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét.

A RADV és a Turnip grafikus kártya illesztőprogramokhoz hozzáadták a VK_EXT_descriptor_buffer kiterjesztést, amely lehetővé teszi a grafikus alkalmazások számára, hogy jobban használják ki a rendszer memóriáját. A RADV-hoz hozzáadták az VK_AMD_shader_early_and_late_fragment_tests és VK_AMD_shader_explicit_vertex_parameter kiterjesztéseket is, amelyek növelik a játékok teljesítményét. A RADV, ANV és a Turnip grafikus kártya illesztőprogramokhoz hozzáadták a VK_EXT_swapchain_colorspace kiterjesztést a rendszer színtérének használatához. A RADV-hoz esetén az VK_EXT_mesh_shader kiterjesztés alapértelmezetten engedélyezve van. A RADV grafikus kártya illesztőprogramhoz hozzáadták a VK_KHR_shader_integer_dot_product és VK_KHR_present_wait kiterjesztéseket, amelyek növelik a játékok teljesítményét. A V3DV-hoz már ismeri a VK_KHR_push_descriptor és a VK_KHR_pci_bus_info kiterjesztéseket, hogy jobban használják a rendszer erőforrásait. A panfrost grafikus kártya illesztőprogramhoz hozzáadták a GL_ARB_clip_control és GL_ARB_texture_filter_anisisotropic kiterjesztéseket, amelyek növelik a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét. Az asahi grafikus kártya illesztőprogramhoz megkapták a GL_ARB_occulsion_query2, GL_ARB_shader_stencil_export, GL_ARB_draw_instanced, GL_ARB_instanced_ararys, GL_ARB_seamless_cube_map, GL_NV_conditional_render, GL_ARB_texture_mirror_clamp_to_edge kiterjesztéseket, a nagyobb teljesítmény érdekében.

Ezen kívül a RADV grafikus kártya illesztőprogramhoz hozzáadták a Radeon Memory Visualizer támogatást, amely segít a felhasználóknak jobban megérteni, hogyan használják a rendszer memóriáját. Az új funkciók és kiterjesztések jelentősen javítják a játékok és más grafikus alkalmazások teljesítményét, valamint lehetővé teszik a fejlesztők számára, hogy jobban megismerjék és optimalizálják alkalmazásaikat.

Újdonságok >

A Mesa 23.0.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut