Az Inkscape története 2003-ban kezdődött egy kis fejlesztőcsapat ambiciózus ötletével, akik elkötelezettek voltak egy ingyenes és nyílt forráskódú vektorgrafikus szerkesztő megalkotása mellett. Az alapötlet egyszerű, mégis nagyra törő volt: olyan erőteljes, felhasználóbarát és szabadon hozzáférhető szoftvert alkotni, amely bárkinek lehetőséget ad a grafikai alkotásra, akár fizetős alternatívák nélkül is.
A projekt gyökerei a Sodipodi nevű nyílt forráskódú szoftverig nyúlnak vissza, amely a W3C által létrehozott SVG (Scalable Vector Graphics) formátumot használta. A Sodipodi fejlesztése azonban új irányt vett, amikor négy fejlesztő felismerte, hogy egy közösségi fókuszú, gazdagabb funkcionalitással bíró programot is létre lehetne hozni. Az eredeti projekttől való barátságos elkülönülés után 2003. november 6-án Bryce Harrington bejelentette a közös munka kezdetét, és a program új nevet kapott: Inkscape. Az induló csapat létrehozott egy új projektoldalt a Sourceforge-on, és elindította a hivatalos weboldalt is.
Az Inkscape jelentősége és fejlődése
Ma, 21 évvel később, az Inkscape nem csupán a kreatív szabadság és elérhetőség szimbóluma, hanem világszerte elismert nyílt forráskódú szoftver is, amely versenyképes funkciókat kínál a vektorgrafikus szerkesztés terén. A szoftver mostanra minden szükséges eszközt biztosít egy professzionális grafikus program számára, és képes más nyílt forráskódú vagy akár zárt szoftverekkel is zökkenőmentesen együttműködni, így komoly versenytársává vált a fizetős megoldásoknak.
Próbálja ki Ön is az Inkscape-et!
Ha még nem próbálta ki az Inkscape-et, itt az ideje! A szoftver minden várakozást felülmúl, és a legújabb, 1.4-es verzió még több funkcióval bővült. Köszönjük, Inkscape, és boldog 21. születésnapot!
Az Inkscape tulajdonságai
Az Inkscape működésében nagyon hasonlít a CorelDRAW vagy az Adobe Illustrator programokhoz. A nyomdai előkészítés kivételével szinte bármit megoldhatunk az Inkscape-pel is. Előnyös tulajdonságai közül csak néhány:
- Rugalmas rajzobjektum-kezelés. (Bármely síkidom körvonalát, kitöltését, méretét, formáját pillanatok alatt megváltoztathatod. Nem kell radírozni, minden módosítható.)
- Bézier-görbék (útvonalak) szerkesztése a legkorszerűbb eszközökkel. (Csúcsos, simított és szimmetrikus csomópontok mellett használ egy olyan csomópontfajtát is, amely végigcsúsztatható az útvonal mentén, mindvégig megtartva az ideális görbületet. Az útvonalak közvetlenül is formázhatóak a nyíl eszközzel, nem csak a csomópontokkal és iránypontokkal.)
- Útvonal-effektusok. (Pillanatok alatt alkalmazhatsz burkológörbét, hajlíthatod egy másik útvonallal az alakzatot, mintát helyezhetsz az útvonalra vagy növényi indává, spirállá, fraktállá alakíthatod azt.)
- Árnyalási lehetőségek. (Színátmenetek, áttetszőség, elmosás a realisztikus megjelenítésért.)
- Körülvágás és maszkolás. (Képek vágóformába helyezése.)
- Szövegek görbére illesztése. (Pl. körpecsét vagy logó létrehozásához.)
- Folyamatábrák készítése.
- CAD-szoftvereket megközelítő pontosságot segítő eszközök.
- Egyedülálló útvonalkövető, bitképekből vektorgrafikát készítő eljárás.
- Rétegkezelés.
- Bitképes és vektoros szűrők, effektusok, kiterjesztések.
- Sokféle kimeneti és bemeneti formátum.
- PDF olvasás és mentés.
- PNG export webszerkesztő programokba.
Mire használható a szoftver?
- Logók, piktogramok, ikonok tervezése.
- Webgrafikák: vezérlőelemek, felhasználói felületek, ábrák és illusztrációk vektoros vagy pixeles kimenethez.
- Kis példányszámú arculati elemek és reklámanyagok otthoni vagy gyorsnyomdai kivitelezésre: névjegy, levélpapír, prospektus, szórólap, plakát.
- Betűtervezés, figuraterv rajzfilmhez, meseillusztrációhoz.
- Technikai illusztrációk: folyamatábra, tervrajz.
- Grafikonok és infografikák egyedi kinézettel.
- Képregények, storyboard-ok.
- Dekorációs anyagok, táblák.
- Naptárak, órarendek, csomagolóanyagok tervezése.
- Póló, kitűző, matrica.