Az AV1 (AOMedia Video 1) egy újabb, úgynevezett „nagyteljesítményű” videókódoló, amelyet az internetes tartalmak számára fejlesztettek ki. A kódoló lényege, hogy a videó minőségét jelentősen ne rontsa, miközben a fájlméretet lényegesen csökkenti. A Khronos, a Vulkan mögött álló szabványozó szervezet, nemrégiben jelentette be, hogy két új kódolót vezet be – az H264 és az H265 –, de az AV1 kódoló még nem volt része a szabványoknak. A kódoló az AOMedia alapítvány által fejlesztett és támogatott, és a nyílt forráskódú licenc alatt áll.
A Microsoft igen aktívan fejleszti a Mesa D3D13 illesztőprogramját, így az elmúlt napokban a AV1 videó dekódolási támogatás mellett, HEVC (H.265) videó kódolási és dekódolási képesség is került a Mesa Gallium3D illesztőprogramjába, amely a VA-API interfészen keresztül biztosítja a hardveres gyorsítást a Windows WSL2 alatt futó Linux-oknak. Így például az MPV videólejátszó a hardveres lejátszást és az FFmpeg pedig a hardveres videó kódolási és dekódolási képességeit is képes kihasználni a Windows-on futtatott Linux-okban is. Mindezek mellett a Microsoft még készített egy VA-API-n keresztül működő aszinkron használatot biztosító megoldást is, amely a magasabb fokú párhuzamosítás révén a gyorsabb és a GPU-t jobban kihasználó feldolgozást ígér. Néhány videoklip gyors tesztelése kapcsán a fejlesztő megjgyezte, hogy a d3d12 illesztőprogrammal 66%-kal nagyobb relatív GPU-kihasználtságot és 30%-50%-kal gyorsabb feldolgozási időt mért akkor, amikor az FFmpeg észlete az aszinkron támogatását az „async_depth” beállítás segítségével. Ehhez a vaSyncBuffer támogatást kellett a fejlesztőnek megoldania, majdaz illesztőprogramban bekapcsolnia. Kisvártatva a RadeonSi illesztőprogramban is megjelent ez a támogatás, hiszen a munka oroszlánrészét a Microsoft elvégezte, és ennek köszönhetően az AMD módosítása mindössze két sornyi kódot jelent ezen aszinkron videofunkció engedélyezéséhez a Raven grafikus vagy annál frissebb AMD Radeon hardverek esetében. Alapvetően a Video Core Next „VCN” blokkal rendelkező AMD Radeon grafikusok használhatják ezt az aszinkron funkciót. Az újdonságok elérhetőek lesznek a Mesa illesztőprogramok év végi, 22.3-as frissítésében.