1911. január 18-án a repüléstörténet új mérföldkövéhez érkezett, amikor Eugene Burton Ely, a bátor amerikai pilóta, elsőként landolt egy hajó fedélzetén. Ez az esemény nemcsak az repülés, hanem a haditechnika szempontjából is forradalmi jelentőséggel bírt.
1912. január 12-én Glenn Hammond Curtiss, az amerikai repülés egyik úttörője, bemutatta a világ első repülőcsónakját. Ez a légi jármű egyedülálló volt abban, hogy képes volt a vízről felszállni és oda biztonságosan visszatérni. A repülőgép tolólégcsavaros (pusher) elrendezéssel és canard típusú vezérsíkokkal (azaz elöl elhelyezett kormányfelülettel) rendelkezett, amelyek különleges irányíthatóságot biztosítottak. Ez az innováció nem csupán a repülés történetében, hanem a tengeri közlekedésben is mérföldkőnek számított, hiszen lehetővé tette a repülés új dimenziójának feltárását. A repülőcsónakokat később a haditengerészet és a polgári légi közlekedés is széles körben alkalmazta, különösen olyan területeken, ahol nem álltak rendelkezésre hagyományos repülőterek.