Elkészült az OpenShot 3.0-s verziója

kami911 képe

A fejlesztők büszkén jelentik be az OpenShot 3.0 kiadását, amely reményeik szerint, hogy az OpenShot valaha készült legjobb verziója! A rengeteg újítás közül nehéz kiválasztani a kedvencet!

Főbb tulajdonságok

  • Javított stabilitás és memóriahasználat.
  • Még jobb valós idejű videólejátszási teljesítmény.
  • Idővonal és használhatósági javítások (pattintás, kulcskockák, hullámformák, alapértelmezett mappák és így tovább).
  • Több klip és videó egyidejű exportálásának lehetősége.
  • Továbbfejlesztett felhasználói útmutató / dokumentáció / súgó kézikönyv.
  • Frissített nyelvi fordítások és fordítási rendszer.
  • Kibővített támogatott videóformátumok.
  • A Blender 3.3 támogatása.
  • 4K kijelző | monitor támogatás (magas DPI).
  • Több mint 1000 fejlesztés és hibajavítás.

Javított stabilitás

Az elmúlt 12 hónapban fáradhatatlanul dolgoztak a fejlesztők azon, hogy a lehető legtöbb stabilitási problémát azonosítsák és javítsák az OpenShot-ban. Ez egyedülálló kihívás volt, mind az összeomlások azonosításának és reprodukálásának okos módjait, mind pedig az OpenShot teljesítményét nem befolyásoló megoldások megtalálását illetően. Néhány figyelemre méltó fejlesztés a szálbiztonsághoz kapcsolódik (az idővonalváltások és a videolejátszás gyorsítótárazása során), a versenyhelyzetek és párhuzamossági problémák kiküszöbölésére tervezett többszálas egységtesztek, a biztonságosabb objektumtisztítás és -törlés, valamint az Undo/Redo rendszer frissítései az összeomlások megelőzése érdekében (például a tömeges visszavonás esetén).

Továbbfejlesztett valós idejű videolejátszási teljesítmény

Az OpenShot 3.0 egyik legnagyobb és legszembetűnőbb változása a továbbfejlesztett videóelőnézet, amely simább videóelőnézetet és kevesebb lefagyást és szünetet eredményez az előnézet alatt. Ebbe a fejleszőknek mélyebben bele kellett ásniuk magukat a dekódoló motor fejlesztésébe. A dekódert úgy alakították át, hogy sokkal ellenállóbb legyen a hiányzó csomagokkal, a hiányzó időbélyegekkel szemben, és jobban megértse, ha hiányzik a videó- vagy hangadat, így az új motor problémázás nélkül tud továbblépni.

Több tucat hibajavítás és kapcsolódó fejlesztés is segítette az OpenShot 3.0 kompatibilitásának bővítését több videóformátumra és kodekre, különösen az újabbakra, amelyek jobban támaszkodnak a többszálú dekódolásra, mint például az AV1. Emellett az EOF (fájl vége) felismeréssel és a fájl időtartamának felismerésével kapcsolatos számos fejlesztés tovább bővítette a kompatibilitást, még a rosszul kódolt, hiányzó időbélyegzővel és hibás időtartammal rendelkező fájlok esetében is (ami nagyon gyakori a JavaScript kódolású videók és bizonyos típusú videófelvételi fájlok esetében).

A videók gyorsítótárazása is jelentősen átdolgozásra és javításra került, hogy új funkciókat és több optimalizálást kínáljon. Az OpenShot egy gyorsítótárazó háttérszálat használ, amely előkészíti a következő képkockákat, mielőtt szükség lenne rájuk. Ez a gyorsítótárazási algoritmus továbbfejlesztésre került, hogy különböző sebességgel (1X, 2X, 4X) és előre és hátrafelé egyaránt működjön. Emellett mostantól egy előretekerést is tartalmaz, amely a lejátszás megkezdése előtt felépíti a videóképeket, így simább lejátszási élményt nyújt. Számos új, a gyorsítótárazással kapcsolatos beállítás állítható be az OpenShot beállításaiban, és a felhasználó mostantól bármikor törölheti a gyorsítótárat, ha a lejátszófejre jobb egérgombbal kattint és a "Cache->Clear All" (Cache->Clear All) gombra kattint.

Idővonal-javítások

Az OpenShot 3.0-ban az idővonal is sok szeretetet kapott, és tartalmaz néhány nagyszerű életminőségi javítást, ami még könnyebbé teszi az OpenShot használatát. A pattintási pontosság drámaian javult (vágás és klipek/átmenetek mozgatása közben). A SHIFT lenyomva tartásával a lejátszófej vonala a klipek széleire pattint. A klipek szeletelése a borotva eszközünkkel mostantól gyorsabb (kevesebb CPU-t igényel). A kulcskocka ikonok kaptak egy nagyon szükséges arcfelvarrást, és pontosabbak is (pl. pozíció). A kulcskocka ikonok mostantól az interpolációs módot jelölik (kör a bézier, rombusz a lineáris, négyzet a konstans), és kattinthatóak és szűrhetőek. A videóeffektek mostantól egyedi színekkel rendelkeznek minden egyes effekthez. Az átmenetek mostantól saját irányt állítanak be (pl. be- és kifakadás), attól függően, hogy hova dobják őket.

Azoknak a felhasználóknak, akik szeretnek audio hullámformákkal dolgozni, ez a funkció is jelentősen kibővült és optimalizálódott az OpenShot 3.0-ban. A hullámforma-adatokat most már fájlonként gyorsítótárba kerül, és az OpenShot projektfájlon belül lesz tárolva. Ez lehetővé teszi a hullámforma tartós gyorsítótárazását a szerkesztési munkamenetek között, valamint a gyors hullámforma megjelenítést, amikor ugyanazt a fájlt többször szeletelve adja hozzá az idővonalhoz. Emellett pontosabb hullámforma algoritmus került a programba, amely az RMS-t (négyzetes középérték) használja, és az idővonal zoomoló csúszka lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy egy klipben a képkocka pontosságáig lezoomoljon, a hullámformákkal való tökéletes összehangolás érdekében.

Csökkentett memória lábnyom

A számos stabilitási javulás mellett nagyon sokat dolgoztak a fejleszők az OpenShot 3.0 memória lábnyomának csökkentésén is, és eközben számos memóriaszivárgást és szálkezelési problémát javítottak. Ennek a munkának az egyik elsődleges célja a rendkívül hosszú (több órás) renderelés támogatása volt, az igazán hosszú felvett streamek, biztonsági kamerák felvételeinek és más hosszú formátumú felvételek feldolgozásához. Tesztjeik során több mint 12 órán át tartó tartós kódolást értek el, lényegében végig azonos memóriahasználat mellett... ami hatalmas előrelépés az OpenShot korábbi verzióihoz képest.

Animált GIF és MP3

Az OpenShot 3.0 számos új exportálási előbeállítással érkezik, többek között Animated Gif, MP3 (csak hang), YouTube 2K, YouTube 4K, MKV és még sok más. Jobb támogatást kaptak az anamorfikus videoprofilok (azaz a négyszögletes pixelekkel rendelkező videók)... tökéletes a régi otthoni videókkal való munkához.
Klipek exportálása funkció

Az OpenShot 3.0 izgalmas újdonsága, hogy a fájlokat több klipre lehet osztani, majd ezeket a klipeket egyszerre, eredeti profiljukban és formátumukban exportálni. Most például gyorsan kivághatja a családi házi videofájlokból a kiemeléseket, kijelölheti az összeset, majd jobb egérgombbal kattintva a „Klipek exportálása” lehetőségre, kiválaszthat egy mappát, és az „Exportálás” gombra kattinthat. Ezáltal minden egyes kliphez egyedi videofájlt hoz létre, és könnyen feltöltheti az egész család számára egy fájlmegosztó webhelyre.

Blender 3.3 támogatás

A Blender gyors fejlődésével lépést tartani mindig kihívás. Frissítették animált címsablonokat, hogy a Blender legújabb verziójával is működjenek, beleértve a különböző szkriptelési hibák javítását, amelyek az OpenShot legutóbbi kiadása óta jelentkeznek. Emellett mostantól Blender a projekt aktuális képkockasebességét (FPS) használja, így az új animált cím tökéletesen illeszkedik hozzá, és a magas képkockasebességű projekteknél ez óriási hatással lehet, mivel sokkal simább animációkat hoz létre.

Továbbfejlesztett helybeállítások

Az OpenShot 3.0 tartalmaz egy új beállítást, amely befolyásolja a műveletekhez (fájlok importálása, projektek mentése/nyitása és exportálása) használt alapértelmezett mappákat. Választhat, hogy az aktuális projekt mappáját vagy a legutóbb (az adott művelethez) kiválasztott mappát használja. A gyakorlatban ez időt takarít meg a felhasználónak azáltal, hogy jobb és ésszerűbb alapértelmezett mappákat állít be, de ezzel az új beállítással a felhasználó gyorsan testre szabhatja a viselkedést az egyedi munkafolyamatához.

Rendezés és fordítási javítások

Bár az OpenShot mindig is ábécé sorrendben rendezte a dolgokat, például az effekteket, átmeneteket, emojikat, animált címeket és címeket, ez csak az angol nyelvre vonatkozott, és amikor az OpenShotot nem angol nyelven használtuk, az összes listánk továbbra is angol sorrendben volt, és a „káosz” a legjobb szó a felhasználói felület leírására ebben az állapotban. Ezért átdolgozták és javították a futásidejű rendezésünket, hogy az nyelvfüggetlen legyen. Sok más problémát is kijavítottak a fordítási rendszerünkkel kapcsolatban, és most már az OpenShot használata nem angol nyelveken is jelentősen javult, és anyanyelvi érzést biztosít Emellett a felhasználó mostantól számos nézetben manuálisan is módosíthatja a rendezési oszlopokat, és szükség esetén átkapcsolhatja a rendezési irányt.

Új nagy DPI támogatás

Az OpenShot 3.0 mostantól teljes mértékben támogatja a nagy DPI-jű kijelzőket és monitorokat, például a 4K monitorokat. Az OpenShotban használt számos eszköz, például ikonok, kurzorok és logók vektoros vagy nagyobb felbontású képekre lettek cserélve. Emellett a számos egyéni widget méretének meghatározásához használt matematika, például a videóelőnézeti widget, úgy lett frissítve, hogy figyelembe veszi a magas DPI-t és szükség esetén felskálázza a pixeleket. A végeredmény egy gyönyörű, HD felbontású felhasználói felület, amely éles és teljes mértékben támogatott az újabb, nagy pixelszámú kijelzőkön.

Továbbfejlesztett felhasználói útmutató és dokumentáció

Az OpenShot felhasználók (és leendő felhasználók) egyik leggyakoribb panasza mindig is a felhasználói kézikönyvvel kapcsolatos volt. Régi és elavult, a képernyőképek már nem felelnek meg a leírásainknak, és sok téma hiányzik. Most már minden OpenShot funkciót, képernyőt, effekteket, profilokat, előbeállításokat, címeket és még sok mást is lefed a dokumentáció. Frissítették az összes képernyőképet (nagyobb DPI-jű képek felhasználásával). Több mint 110 oldalnyi témát, leírást és információt tartalmazunk az OpenShot használatáról, valamint részletes glosszáriumot a videószerkesztési terminológiáról. A dokumentációs folyamat PDF-kimenettel is rendelkezik már, és mostantól az RST dokumentációs fájljaink bármilyen módosítása automatikusan frissíti a felhasználói kézikönyvet (és a PDF-et) az openshot.org oldalon. Soha nem volt még jobb alkalom az OpenShot megtanulására!

Vegyél részt

Régóta követed az OpenShot fejlesztését? Vannak elképesztő ötleteid az OpenShot fejlesztésére? Szeretnél segíteni abban, hogy a "videoszerkesztés öröme" a világra jusson? Küldj egy e-mailt a hello@openshot.org címre, és mutatkozz be! Tényleg ilyen egyszerű bármilyen szinten részt venni az OpenShotban, és természetesen nem kell programozónak lenned. Minden készséget, minden képességszintet és minden embert szívesen látunk, hogy csatlakozzon fejlesztői közösségünkhöz, ossza meg ötleteit, nevessen, és tegye az OpenShotot még fantasztikusabbá! Még mindig nem vagy meggyőződve, vagy egyszerűen nincs időd a közreműködésre? Bármikor küldhetsz adományt (és a neved megjelenik a stáblistában)!

Telepítés

Letöltés (PPA is van!)

A legújabb, stabil OpenShot telepíthető csomagtárolóból a következő PPA csomagtároló hozzáadásával Szoftverforrások alkalmazásban:

ppa:openshot.developers/ppa

Ezek után mentse el a beállítást és a „Szoftverkezelő” programban a a keresés mezőbe írja be: „openshot”, majd a csomag telepítése, vagy pedig futtassa terminálban a következő parancssort:

sudo apt install openshot-qt python3-openshot

A teljes parancssori telepítéshez a terminálban írja be a következő parancsokat:

sudo add-apt-repository ppa:openshot.developers/ppa
sudo apt update
sudo apt install openshot-qt python3-openshot