OpenMW 0.50.0 – új korszak a Morrowind motorjában: fejlettebb vezérlőtámogatás és mélyebb moddolhatóság

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A legendás The Elder Scrolls III: Morrowind immár több mint húsz évvel a megjelenése után is él és virul – köszönhetően az OpenMW 0.50.0 verziójának, amely új lendületet ad a játék nyílt forráskódú motorjának. A fejlesztők számos grafikai, játékmeneti és szkriptezési fejlesztést hoztak, miközben jelentősen javították a kontrolleres (gamepad) vezérlést, így a játék most már kényelmesen futtatható olyan eszközökön is, mint például a Steam Deck.

Teljesebb kontrolleres élmény

Az új kiadás egyik legfontosabb újdonsága a megreformált kontroller-támogatás, amely révén a játékosok mostantól teljes mértékben használhatják a vezérlőt a kezelőfelületen belül is. Az indítóban (launcher) elérhető „Controller Menus” opció lehetővé teszi, hogy a játékosok az akciógombok segítségével navigáljanak a kissé átalakított UI-ban, így már nem szükséges az egérmozdulatokat emulálni.

Ez a megoldás kifejezetten jól működik hordozható gépeken, és különösen hasznos azok számára, akik a klasszikus Morrowindet modern kényelmi funkciókkal szeretnék élvezni.

Ráadásul mostantól a felhasználók Alt-kattintással gyorsan áthelyezhetik a tárgyakat a tárolómenükben – ez a funkció régóta várt kényelmi fejlesztés volt.

Mesterséges intelligencia és lopakodás: finomhangolva

Az NPC-k útvonalkeresése (pathfinding) és viselkedése is továbbfejlődött. Az OpenMW most már figyelmen kívül hagyja az elérhetetlen útvonalpontokat, így az NPC-k nem ragadnak be tereptárgyakba, például sziklákba. A lopakodás (Sneak) rendszere is kiegyensúlyozottabb: a játék mostantól cache-eli az észlelési dobásokat öt másodpercre, ami stabilabb és kiszámíthatóbb játékmenetet biztosít.

 

A harci mesterséges intelligencia (AI) terén több javítás érkezett: például a lebénult vagy földre került karakterek nem végezhetnek harci cselekvéseket, ami hűségesebb az eredeti Morrowind viselkedéséhez.

Jobb kompatibilitás és grafikai finomítások

A fejlesztők átalakították a bőrözött geometriák (skinned geometry) kezelését, így a modolt karaktermodellek és tárgyak most már pontosabban illeszkednek a csontváz-animációkhoz. Emellett javították a normal mapping és parallax mapping hibákat, így a fény- és textúrahatások most már konzisztensen jelennek meg.

A grafikai kompatibilitás modolt tartalmakkal is jobb lett, különösen a részletesebb tájak és új vizuális effektusokat tartalmazó modok esetén.

Lua és MWScript – a modkészítők álma

Az OpenMW 0.50.0 egyik legnagyobb újítása, hogy tovább dehardkodta (azaz a motorból kiszervezte) a harci mechanikák egy részét, amelyeket mostantól Lua szkripteken keresztül lehet módosítani.

A fejlesztők új API-kat is bevezettek, többek között:

  • core.weather – az időjárási effektusok programozott manipulálásához,
  • core.land – a terep textúráinak és magasságadatainak eléréséhez,
  • core.regions – régióadatokhoz való hozzáféréshez,
  • valamint combat interface, amely lehetővé teszi a találatok kezelését, a sebzés, páncélállapot és vérhatások módosítását.

A modkészítők ezentúl akár saját NPC-ket és egyedi naplóbejegyzéseket is létrehozhatnak, anélkül hogy külső plugineket kellene használniuk.

Hangzás és Doppler-effektus

Az új verzióban bevezetett Doppler-effektus (Doppler effect) a 3D hangzás valósághűbbé tételét szolgálja: a hangok frekvenciája most már a mozgás sebességétől függően változik, így például a közeledő varázslatok vagy nyilak hangja élethűbb lesz.

Felhasználói felület és fordítások

A felhasználói felület több ponton finomodott, a szövegek és menük jobban igazodnak a Morrowind eredeti stílusához. A lengyel közösség számára külön újdonság, hogy a játék lengyel nyelvű feliratozást is tartalmaz az OpenMW-specifikus szövegekre.

Továbbfejlesztett eszközök és editor

Az OpenMW-CS (content szerkesztő) új kijelölési rendszert és tömeges behúzás (bulk indentation) támogatást kapott a szkriptszerkesztőben. A Launcher és a telepítő varázsló szintén megkapta a lengyel fordítást, valamint több stabilitási javítást.

Összegzés

Az OpenMW 0.50.0 egy hatalmas lépés a Morrowind új életre keltésében. A fejlesztések a modern hardverekhez való alkalmazkodást, a modkészítők szabadságát és a felhasználói élmény javítását szolgálják – mindezt hűen az eredeti játék szelleméhez.

A részletes változáslistát és a forráskódot az OpenMW projekt hivatalos weboldalán találja.

Linux alatt az OpenMW gond nélkül futtatható, csupán az eredeti Morrowind játékfájlokra van szükség.

Fontos kiemelni, hogy az OpenMW elsődleges fókusza továbbra is a Morrowind teljes kompatibilitásának megőrzése, azonban a többi játék támogatása lehetőséget ad arra, hogy a közösségi kutatások és Bethesda későbbi fejlesztései segítségével még jobb modkészítő eszközök és formátumtámogatások jöhessenek létre.

További információk az OpenMW játkról. Wiki-oldal.

A játék letöltése.

Elérhető még Flatpak csomagként a Flathub tárolóból. Vagy telepítheti erre a hivatkozásra kattintva, vagy a következő paranccsal:

flatpak install --from https://flathub.org/repo/appstream/org.openmw.OpenMW.flatpakref

Mivel a játékhoz szükség van a Morrowind adatfájljaira, szükség van egy eredeti példányra is. A Morrowind egy példánya könnyen beszerezhető a GOG.com-on vagy a Steam-en.