Megjelent a Blender 3.4

kami911 képe

A Blender Alapítvány kiadta a Blender 3.4-et, a hatékony, ingyenes, nyílt forráskódú és platformokon átívelő 3D-s számítógépes grafikai szoftver legújabb stabil verzióját.

A Blender 3.4 pontosan három hónappal a Blender 3.3 LTS után érkezik. A Blender 3.4 legnagyobb változtatása, a következő generációs Wayland ablakkezelő környezet natív támogatásának lehetővé tétele GNU/Linux rendszereken. A kezdeti Wayland-támogatás a Blenderben még 2020-ban jelent meg, mint build opció, de most végre alapértelmezetten is engedélyezve van.

Eddig a Blender a Linux felhasználóknak az X11 megjelenítő szerver használatát ajánlotta, de mostantól az X11 mellett a Wayland is teljes mértékben támogatott. Ha a Waylandet észleli, a Blender azt használja, környezetként.

Jelenleg a Blender a Wayland-en támogatja a sima görgetést trackpadekkel, valamint a megbízható kurzormozgatást és a multi-touch gesztusokat (kétujjas gesztus a nagyításhoz, pásztázáshoz és forgatáshoz) tableteken és érintőtűblákon. Ami jelenleg nem támogatott Wayland alatt, az az ablakpozícionálás és a mélység kezelése.

Azonban az NVIDIA GPU felhasználók nem lehetnek ilyen szerencsések, mivel a jelenlegi NVIDIA grafikus vezérlők nem támogatják teljes mértékben a Wayland támogatáshoz szükséges funkciókat, így grafikai zavarokat és villódzást tapasztalhatnak. „Ez nem csak a Blenderre jellemző, így az NVIDIA felhasználóknak érdemes az X11-et használniuk, amíg a driverek támogatása nem javul” - mondták a fejlesztők.

A Blender 3.4 natív Wayland-támogatását tesztelték a GNOME asztali környezettel a GNOME Shell és a Mutter (libdecor szükséges), a KDE Plasma asztali környezettel, valamint a Sway (wlroots) alapú kompozitorokkal. A Blender > About párbeszédpanelben ellenőrizheted, hogy Waylandet használsz-e.

Szintén a Linux felhasználók számára a Blender 3.4-es kiadása elhozza a GPU renderelés támogatását az EEVEE / WorkBench-en keresztül, valamint a headless renderelés támogatását. Ezen kívül a Linux felhasználóknak ajánlott a ROCm 5.3-ra vagy egy újabb verzióra frissíteniük, hogy megoldják a textúrákkal kapcsolatos problémákat az AMD Radeon Vega és RDNA1 grafikus kártyákon.

A Blender 3.4 egyéb változásai közé tartozik egy új Redo panel az NLA, Dopesheet és Timeline szerkesztőkhöz, a USER és SYSTEM elérési utak felülírásának lehetősége környezeti változók segítségével, egy új betűtípus-halmaz a jobb nyelvi és szimbólumlefedettség érdekében, FreeType gyorsítótárazás, javított betűkészlet anti-aliasing, gyorsabb miniatűrök készítése WebP képekhez, és a képkockák kinyerésének lehetősége a dinamikusan változó felbontású WebM videókból.

Szintén újdonság ebben a kiadásban az FFmpeg AV1 kódolás támogatása a videorendereléshez, a metaball objektumok hálóként való kiértékelésének támogatása, több fájl importálásának lehetősége az SVG importálás során, új algoritmus a kitöltő eszköz hézagainak bezárására, új geometria alapú relax ecset és új operátorok az UV-szerkesztőben, valamint a geometria és az attribútumok előnézetének lehetősége a Viewer Node nézetablakában és a táblázatkezelőben.

Ezen felül a Blender 3.4 új értékelési rendszert ad a geometria csomópontokhoz, támogatja a térfogatrácsokon belüli pontok létrehozását a Distribute Points in Volume csomóponthoz, lehetővé teszi a csomópontcsoportok eszközeinek megtekintését a Node szerkesztő hozzáadási menüiben, támogatja a .mtl fájlok "PBR" kiterjesztését, új Storypencil kiegészítést ad a Storyboardinghoz, és támogatja az AMD Radeon RX 7000 sorozatú GPU-kat (RDNA3 architektúra).

A 3D Viewport fejlécében egy új felugró ablak segítségével kezelhetjük az összes automatikus maszkolási opciót, új GPU beépített shader enumok állnak rendelkezésre a 2D és 3D grafika támogatásához, egy új funkcióval elérhetjük az UV-szigeteket egy BMesh-ből, az új Path Guiding integráció a Cycles-ben már lehetséges az Intel Open Path Guiding Library használatával.

„Ez a funkció javítja az egyes pályák mintavételi minőségét, csökkentve a zajt az olyan összetett világítási forgatókönyvekben, mint például; hosszú indirekt fényvisszaverődések, közvetve megvilágított árnyékterületek vagy visszavert fényforrások”

- mondta a Blender fejlesztőcsapata.

„A leképzés során az útvonalvezetés megtanulja a jelenet fényeloszlásának (közvetlen és közvetett) közelítését. Ezt az információt aztán arra használjuk, hogy olyan fontos irányokba vezessük az útvonalakat, amelyeket a hagyományos iránymintavételi módszerekkel, amelyek csak a helyi anyagot vagy a közvetlenül látható fényforrásokat veszik figyelembe, esetleg nem jól fedeznénk fel.”

A felhasználói felület ebben a kiadásban némileg javult: új billentyűparancsok (PageUp és PageDown) egész oldalak görgetéséhez, valamint a Home a görgetés aljára való visszaállításához, a meglévő fájlok felismerésének képessége és a kimeneti fájlútvonalak +/- automatikus növelési opcióinak hozzáadása, a nem előre megkomponált diakritikus jeleket tartalmazó szöveg jobb szerkesztése, a szöveggondolat és a kijelölés jobb megjelenítése 3D szövegobjektumok szerkesztésekor, a kiválasztás menü lehetősége az eredmények távolság szerinti rendezésére, valamint a betűkészlet miniatűrjeinek támogatása a tartalom, nyelvek és alakzatok előnézetéhez.

Teljesítmény- és memóriafogyasztási javítások is jelen vannak a Blender 3.4-ben, amely minden felhasználó számára ajánlott frissítés, még azoknak is, akik a hosszú ideje támogatott Blender 3.3-as sorozatot használják.

(forrás)