Itt a Mesa 22.2: RDNA3, DG2/Alchemist támogatással és NIR használat szélesebb alkalmazásával

kami911 képe

Megjelent a Mesa 22.2 a nyílt forráskódú grafikus vezérlők gyűjteményének legújabb negyedéves funkciókiadásaként. A Mesa 22.2 mint a Q3'2022-es frissítés számos izgalmas fejlesztést és új funkciót hoz, mint például:

  • Az Intel Arc Graphics DG2/Alchemist támogatás fejlődött az asztali PCI ID-k hozzáadásával, valamint a kis BAR, a számítási támogatás és más funkciók hozzáadásával. A Mesa 22.2 támogatás működhet a Linux 6.0 és újabb upstream rendszermagokkal, feltéve, hogy az i915.force_probe= modul opciót használják a jelenleg kísérleti támogatás engedélyezéséhez.
  • Egy nagy teljesítményjavítás az Intel DG2 Vulkan sugárkövetés kódhoz, nagyságrendileg ~100x-os javulás.
  • Az AMD az RDNA3 / GFX11 támogatáson dolgozik a Mesa 22.2 kiadásban, az összes RDNA3 munkájukkal együtt haladva kernel oldalon az AMDGPU illesztőprogremmal együt. Arról azonban nem nyilatkoztak nyilvánosan, hogy a Linux 6.0 és a Mesa 22.2 várhatóan elég lesz-e ahhoz, hogy a megjelenés napján RDNA3 grafikus kártyatámogatást nyújtson Linuxon, vagy további fejlesztések és szükséges javítások vannak még hátra... Azt hogy az AMD előzetesen szállít-e hardvert a Valve és a Red Hat Linux grafikus meghajtó fejlesztőinek nem tudni. De AMD számára „dolgozó” külsős RADV-fejlesztők esetében, általában szükség vana megjelenés környékéig vagy azt követően is fejlesztésekre és hibajavításokra, mire az új hardver támogatása is rendben lesz.
  • A régi R600g meghajtó a Radeon HD 2000-től HD 6000 sorozatú (GCN előtti) hardverekhez átírt NIR-támogatást és hozzáadott NIR-támogatást az Evergreen előtti GPU-khoz.
  • A RadeonSI EGL kontextusban kiemelt prioritású támogatás segíti a Wayland kompozitorokat.
  • A Radeon RADV illesztőprogram új kiterjesztésekkel bővült, mint például primitives_generated_query, shader_module_identifier és mások. A RADV folytatta továbbá a Vulkan mesh shader támogatásának előkészületeit és az NVIDIA eszközgenerált parancsainak részleges támogatását.
  • A RADV alapértelmezés szerint engedélyezte a sugárlekérdezéseket (ray query).
  • Az Intel ANV-illesztőprogramja is hozzáadta a legújabb Vulkan-bővítményeket, mint például a VKD3D-Proton számára fontos shader module identifier funkciót is.
  • A Mesa javításai Windowson, mint például az OpenGL/Vulkan/OpenCL-t támogató Direct3D 12 implementáció több funkciójának megvalósítása és a WGL_ARB_create_context_robustness támogatás. A D3D12 videó gyorsítással kapcsolatos egyéb munkálatok is megérkeztek.
  • A Nouveau projekt is elkezdett dolgozni az RTX 30 „Ampere” támogatáson az OpenGL illesztőprogramban.
  • A Zink OpenGL-on-Vulkan implementációja Windows-támogatási fejlesztéseket kapott, az X-Plane szimulátor pedig igyekszik használni azokat.
  • A Lavapipe driver, mint szoftveres Vulkan implementáció, új kiterjesztésekkel bővítette a támogatást, mint például a VK_EXT_robustness2 és a változó mutatók támogatása.
  • Kezdeti Arm Mali Valhall OpenGL támogatás a Panfrostban a Linux 6.0 DRM kernel driver támogatásával együtt.
  • Az Etnaviv Gallium3D meghajtó a Vivante grafikus IP-hez hozzáadta az ARB_parallel_shader_compile használatával történő aszinkronizált shader-fordítást.
  • Folytatódott a munka a PowerVR nyílt forráskódú Vulkan meghajtóján, amelyet az év elején olvasztottak be.
  • A régi GLSL-TGSI útvonal eltávolítása és több GLSL IR kód felváltása NIR kóddal, valamint az olyan illesztőprogramok, mint a Nouveau, alapértelmezés szerint NIR-re váltottak.
  • A Mesa felépítésének támogatása bizonyos videó codec-ek letiltásával a szoftver szabadalmi aggályok miatt.
  • További OpenGL és Vulkan kiterjesztések hozzáadása a különböző meghajtókhoz, valamint számos fejlesztés és hibajavítás.

A Mesa 22.2.0 kiadásának bejelentése megtalálható a levelezési listán.

(forrás)

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.