Egy technológiai óriás születése: 1976. november 26-án Bill Gates és Paul Allen bejegyeztették a „Microsoft” márkanevet Új-Mexikó államtitkáránál. Ez a lépés egy meghatározó mérföldkő volt egy olyan vállalat történetében, amely később a világ egyik legbefolyásosabb technológiai cégévé vált.
A kezdetek: Micro-soft
Gates és Allen eredetileg egy informális partnerség keretében dolgoztak, amelyet "Micro-soft" néven ismertek – a név a Microcomputer (mikroszámítógép) és a Software (szoftver) szavak kombinációjából született. Ez a partnerség több évig működött így, míg végül 1981 júliusában hivatalosan is bejegyezték a Microsoft Corporation-t.
A márkanév hivatalos bejegyzése egyértelműen jelezte, hogy Gates és Allen hosszú távú terveket szőnek. Az 1981-es jogi bejegyzést követően a Microsoft gyorsan növekedni kezdett, különösen az IBM PC 1981-es bemutatása után, amelyhez a Microsoft szállította az MS-DOS operációs rendszert. Ez az egyszerű névválasztás a technológiai ipar egyik legismertebb márkanevévé vált, és alapot teremtett a cég későbbi sikereihez, beleértve a Windows operációs rendszert, az Office csomagot és az Azure felhőszolgáltatást.
Egy kis logótörténelem
A Microsoft-logó első változata (1975–1980)
A vállalatot 1975. április 4-én alapították, az első logót Simon Daniels tervezte. Ez a változat hűen tükrözte a hetvenes évek stílusát. A betűtípus diszkószerű volt, a "Micro" és a "Soft" szavakat pedig két külön sorba helyezték. Amikor a Microsoftot megalapították, Gates és Allen kísérletezett azzal, hogy a cég nevét két különálló szóként kezeljék. A betűtípus diszkószerű tipográfiája visszautal a korszak mozgásorientált életérzésére, mintha egy diszkóban az ember táncolni szeretne.
Manapság ez a logó szinte felismerhetetlen, és jelentősen eltér a jelenlegi változattól. Akkoriban azonban tökéletesen tükrözte az adott kor szellemiségét.
A betűtípus kifejezetten a korszakra jellemző volt, hasonló az Aki Lines betűtípushoz, és fiatalos, progresszív hatást keltett. A lekerekített betűk, különösen a nagy, nyitott "O"-k, a hetvenes évek kaliforniai lázadó szellemiségét idézték.
A Microsoft-logó második változata (1980–1982)
A hetvenes évek laza, könnyed stílusa azonban gyorsan átadta helyét az izgalmas, lendületes nyolcvanas éveknek. Az évtized grafikái merészebbek, élesebb vonalvezetésűek és dinamikusabbak lettek, ami a Microsoft logójának frissítésében is megmutatkozott.
Az előző logó lágy, lekerekített kontúrjai eltűntek, helyükre egy teljesen új betűtípus lépett. Az új dizájn – amely szintén Simon Daniels munkája – a New Zelek betűtípuson alapult, amely szúró, átlós vonalakkal operált. A stílus egyértelműen a kor heavy metal zenekarainak éles, vad megjelenésére emlékeztetett, különösen a betűk meghosszabbított szárain keresztül, amelyek hasonlítottak például a Metallica logójára.
Ezzel a verzióval a cég neve egy sorba került, szakítva azzal a gyakorlattal, hogy a "Micro" és a "Soft" külön szóként jelenjen meg. Ez a változás máig megmaradt.
Bár a "rocksztár logó" mindössze két évig volt használatban, és egyes rajongók sajnálták a távozását, a modern logódizájn elvei – az időtlenség a trendiség helyett – igazolták a döntést. Ez a logó ugyan tökéletesen tükrözte a nyolcvanas évek stílusát, de nem állta ki az idő próbáját.
A Microsoft-logó harmadik változata (1982–1987)
Simon Daniels és csapata 1982-ben úgy döntött, hogy ideje változtatni. Az új logóval szakítottak a "rocksztár" stílussal, és egy letisztultabb, visszafogottabb arculatot hoztak létre. Az új dizájn, amelyet "Blibbet" logónak neveztek el, a hetvenes évek első logójának tipográfiáját idézte, de egyszerűbb és tisztább formában.
A középpontban az "O" betű állt, amelyet halmozott vonalak díszítettek, emlékeztetve a korszak CD-technológiájára, amely jelentős szerepet játszott a számítástechnikai működésben. Ez a logó is csak öt évig volt használatban, de a cég dolgozói annyira szerették, hogy petíciót is indítottak a megtartásáért.
Ez a változat végleg elszakította a vállalatot a diszkós eredetektől és a rock-and-roll stílustól, és a technológiai fókusz erősítését célozta meg. A logó felnőttesebb, professzionálisabb arculatot kölcsönzött a Microsoftnak, amely az 1980-as évek végének és az 1990-es évek üzleti világának kihívásaival szemben határozottabban lépett fel.
A Microsoft-logó negyedik változata (1987–2011)
Ez a logó majdnem 25 évig szolgálta a márkát. A tervezők ismét a "O" betű formájával játszottak, amelyet ezúttal a Pac-Man karakterére emlékeztető, gyorsaságot és mozgást sugalló szimbolikával ruháztak fel.
A logó a Helvetica Italic Black betűtípusra épült, amely elegáns kompromisszumot jelentett a korábbi agresszív és lágyabb logók között. Ez a magabiztos és erőteljes arculat jól illett a Microsoftnak a szoftverpiacon az 1990-es és 2000-es években elért növekedéséhez és dominanciájához.
A Microsoft-logó ötödik (jelenlegi) változata (2011-től napjainkig)
Az utolsó logóváltozat a 21. század második évtizedében született meg, és magában foglalja a ma már jól ismert négyszínű szimbólumot a Microsoft név mellett, amely a Segoe UI betűtípust használja.
Ez a logó drasztikusan eltér a korábbi változatoktól. A világos színek – kék, zöld, piros és sárga – a Microsoft különböző szoftvertermékeit szimbolizálják, például a Windows operációs rendszert, az Xboxot, az Office-t és a Binget. A logó frissessége és időtlensége hozzájárult a márka modern arculatához.
A színes "ablak" a Windows szoftverre és a jövőbe tekintő innovációra utal, miközben a letisztult tipográfia a professzionalizmust hangsúlyozza. Ez a logó a vállalat mai arculatának alapköve maradt.
Hozzászólások
"Picipuha" :)
Beküldte zoli62 -
Értékelés:
"Picipuha" :)
"Picipuha" :)
Beküldte kami911 -
Értékelés:
"Ez a partnerség több évig
Beküldte baloo -
Értékelés:
"Ez a partnerség több évig működött így, míg végül 1981 júliusában hivatalosan is bejegyezték a Microsoft Corporation-t."
"- De főnök... mi az a Korporésön?"