Blender 4.4: Vulkan támogatás, minőségi valamint animációs művelet fejlesztések

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Blender egy hatékony, ingyenes, nyílt forráskódú és többplatformos 3D grafikus számítógépes szoftver a GNU/Linux, macOS és Windows rendszerekhez. A Blender 4.4 az első kiadás, amely a Cycles renderelő eredményének megjelenítéséhez a Vulkan technológiát alkalmazza. A folyamatot egy új szálkezelési modell segítségével valósították meg, amely az OpenGL-hez hasonló teljesítményt eredményez.

Fontos újdonságok

A Blender 4.4 egyik legkiemelkedőbb újítása a Slotted Actions rendszer, amely teljesen átalakítja az animációs adatok tárolását és újrafelhasználását. Korábban egy Action (animációs művelet) csak egy adott adatblokktípushoz (például egy adott hálóhoz vagy anyaghoz) tartozhatott, most azonban egyetlen Action többféle adatot is kezelhet.

Ez az új megközelítés a következő előnyöket nyújtja:

  • Bevezeti a Slotteket (helyeket), így lehetőség nyílik többféle elem animálására egy Actionben, például objektum-transzformációk, kamera beállítások, alakkulcsok (Shape Keys) vagy akár Hook Empties egyetlen Actionben tárolhatók.
  • Automatikusan átalakítja a régebbi .blend fájlokat, így nincs szükség manuális frissítésre. A meglévő Actionök egy "Legacy Slot" megjelölést kapnak, hogy az adatok kompatibilisek maradjanak.
  • Jobb adatkezelést biztosít az Action Editorban: ha több objektum ugyanazt az Actiont használja, az animátorok egyszerűen szétválaszthatják vagy egyesíthetik a csatornákat.

A Pose Library is jelentős fejlesztéseken esett át. Mostantól a Pose Assetek több riget (armature) is képesek kezelni, és külső eszközkönyvtárakban is elérhetők, így egyszerűbbé válik a csapatmunka és a projektkezelés.

A Blender kompozitálórendszere szintén nagy átalakításon ment keresztül:

  • A CPU-alapú kompozitáló motor átdolgozása révén gyorsabb működést, kisebb memóriahasználatot és jobb válaszkészséget biztosít, különösen csomópontok (nodes) állításakor. A Levels node akár tízszer gyorsabb, míg a Blur node-ok akár négyszeres sebességnövekedést mutatnak. A Glare node nemcsak fejlettebb, hanem hatszor hatékonyabb is lett.
  • A Glare csomópont újragondolása révén precízebb, részletgazdagabb effektusokat lehet elérni.
  • Hatékonyabb és pontosabb Gauss-elmosás, amely gyorsabb, de nem rontja a képminőséget.

A Blender 4.4 jelentős fejlesztéseket hoz a GPU-renderelés területén is. Az új verzió teljes mértékben támogatja a következő grafikus kártyákat:

  • NVIDIA GeForce RTX 50×0 (Blackwell sorozat)
  • AMD RX 90×0 (RDNA4 sorozat)

Emellett az AMD HIP RT renderelés kilépett a kísérleti fázisból, így a következő Blender verzióban alapértelmezetté válik a gyorsabb renderélési élmény érdekében.

Felhasználói élmény és interfész fejlesztések

A Blender 4.4 számos apró, de hasznos fejlesztést hoz az EEVEE & Viewport, valamint a felhasználói interfész területén:

  • Felhasználói élmény javítása:
    • Az új fájlok mostantól “Untitled” (Névtelen) névvel kezdenek nagybetűvel.
    • Gyorsabb előnézeti képek renderelése.
    • Fejlettebb színválasztási munkafolyamatok (különösen macOS-en).
    • Egyszerűbb UV-másolás és beillesztés (Ctrl+C és Ctrl+V a UV Editorban).
    • Windows 11 és macOS esetén a Blender ablakkörnyezet a rendszer színsémájához igazodik.
    • Az ablakok átméretezésekor finom illesztés segíti a szerkesztők elrendezését.
    • Az automatikusan rejtett görgetősávok tisztább kinézetet biztosítanak.
  • Újratervezett átfedések (Overlays): Az objektumeredetek és drótvázak viselkedése kiszámíthatóbbá vált az X-Ray és az Overlays beállításokkal.
  • Vulkan grafikus backend fejlesztése: Nagyobb stabilitás és gyorsabb működés az új renderelési technológiák alapjainak lerakásához.

Új videokódolási lehetőségek és tárolási fejlesztések

A Blender 4.4 új videókimeneti lehetőségeket kínál:

  • H.265/HEVC támogatás: Magas minőségű és hatékony tömörítés professzionális videóprojektekhez.
  • DWAA/DWAB EXR tömörítés minőségi paraméterekkel, amely alkalmazkodóbb és helytakarékosabb fájlkezelést biztosít.
  • Automatikus mentések és quit.blend fájlok mostantól tömörítve tárolódnak, így csökken a projektfájlok mérete.

A videószerkesztők számára is akadnak újdonságok:

  • 10-bites és 12-bites H.265 videók támogatása a pontos HDR szerkesztéshez.
  • Jobb színhűség, így a különböző lejátszókban egységesebb megjelenítés érhető el.
  • Szövegsávok (Text Strips) fejlesztése:
    • Közvetlen szerkesztés a megjelenítési területen.
    • Lekerekített hátterek és több soros igazítás.
  • Teljesítményjavítás: A szerkesztési sebesség nőtt, a fehér egyensúly és görbék módosítói 1,5–2-szer gyorsabbak lettek.

Egyéb fontos fejlesztések

  • Geometry Nodes: A Triangulate Node sokkal gyorsabb lett, valamint új “Find in String” csomópont és “Limit Surface” támogatás érkezett a Subdivision Surface csomóponthoz.
  • Grease Pencil:
    • A 4.2 LTS verzióból ismert operátorok visszatértek (például Fixed, Sample, Merge egyszerűsített módok).
    • Jobb rétegkezelés és rejtett rétegek eltávolítása az értékelt adatokból.
  • Modellezés és UV szerkesztés:
    • Új “Select Poles” funkció (3-pólusú, 5-pólusú és egyéb geometriák gyors kijelöléséhez).
    • Új kiválasztási opció: Az új Select by Trait funkció lehetővé teszi 3-pólusú és 5-pólusú pontok gyors kiválasztását a hálón (mesh).
    • Optimális háromszög-egyesítés: A háromszögek négyzetrácsos szerkezetbe való átalakítása jobb topológiai folyamatokat eredményez.
    • Élek és csúcsok törlésének fejlesztése: Az élek törlése csak az érintett csúcsokat érinti, az érvényes hálószerkezet fenntartása érdekében.
  • Szobrászat, festés és textúrázás:
    • Új Plane Brush típus, amely egyesíti a Flatten, Fill és Scrape ecseteket egyetlen eszközben.
      • A Plane Brush a meglévő Flatten, Fill és Scrape ecsetek általánosítása, lehetővé téve a magasság és mélység precíz beállítását.
    • Egyszerűbb ruhaszobrászati beállítások (cloth brush defaults).

A Blender 4.4 ingyenesen letölthető Linux, Windows és macOS rendszerekre a hivatalos weboldalról, illetve Flatpak formátumban a Flathub-ról is. További részletekért érdemes átnézni a kiadási megjegyzéseket.