A számítógép legyőzi a sakkvilágbajnokot

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1996. február 10-én a sakkvilágbajnok Garry Kasparov elveszít egy partit a Deep Blue nevű számítógép ellen egy, a standard világbajnoki szabályok szerint rendezett mérkőzésen. Ez volt az első alkalom, hogy egy számítógép legyőzte a sakkvilágbajnokot ezen szabályok alkalmazásával (bár a sakk számítógépek már az 1980-as évektől kezdve rendre megvertek engem). Kasparov végül 4-2-es arányban legyőzte a Deep Blue-t a mérkőzés során. Azonban egy évvel később már a Deep Blue győzött, ezzel történelmet írva, hiszen ekkor következett be az első alkalom, hogy egy számítógép megveri a világ sakkbajnokát egy teljes mérkőzésen.

Történeti érdekesség, hogy Kasparov veresége nemcsak a sakk, hanem a mesterséges intelligencia fejlődésének is mérföldkővé vált. A Deep Blue legyőzése megerősítette azt a tézist, hogy a számítógépek képesek olyan mértékű számítási teljesítményre, amely túlmutat az emberi lehetőségeken, legalábbis bizonyos területeken. Kasparov későbbi, 1997-es veresége a Deep Blue-val szemben pedig újabb mérföldkő volt az ember és gép közötti versenyben, amely ma is meghatározó téma a mesterséges intelligencia fejlődésének és a gépi tanulás terjedésének területén.