1972-ben az Atari nevű cég alapítói, Nolan Bushnell és Ted Dabney új kihívás elé állították az akkor még kezdő mérnököt, Allan Alcornt. Bushnell azzal bízta meg Alcornt, hogy készítsen egy egyszerű játékot gyakorlási céllal. Az ötlet alapját Bushnell korábbi tapasztalata adta: látta a Magnavox Odyssey nevű konzol egyik játékát, amely szintén egy tenisz-szimuláció volt. Alcorn azonban új szintre emelte az ötletet, és olyan játékmenetet tervezett, amely könnyen érthető, mégis izgalmas. A játékban két játékos irányított egy-egy ütőt (paddle-t), amelyek segítségével a képernyőn pattogó labdát kellett visszaütniük. Ha valaki elmulasztotta a labdát, az ellenfél pontot kapott.
1972. november 29-én az Atari bemutatta ezt az első termékét, a Pong-ot, amely a világ első kereskedelmi szempontból sikeres videójátékává vált. A Pong egyszerűsége ellenére addiktív és szórakoztató lett. A történet szerint az Atari alapítója, Nolan Bushnell, ezen a napon helyezte el a játék első példányát a kaliforniai Sunnyvale-ben található Andy Capp’s Tavern nevű szórakozóhelyen. A legenda szerint a bár tulajdonosa néhány nappal később felhívta az Atarit, hogy a gép nem működik.
Miután Alcorn utánanézett a problémának, kiderült, hogy a játékautomata a játékhoz szükséges negyed dolláros, Quarter pénzérmékkel telt meg nagyon hamar, és ezért állt le. Az egyszerű fa borítású játékgép azonnal a bár vendégeinek kedvencévé vált. Bár ez a történet mára inkább legendának tűnik, a Pong népszerűsége vitathatatlan: 1972 és 1974 között nagyjából 8 000 játékgépet helyeztek üzembe.
A játék népszerűsége azonban nem maradt problémamentes. A Magnavox, az Odyssey gyártója pert indított az Atari ellen, azt állítva, hogy Pong az Odyssey „Tennis” nevű játékának másolata. Bár a hasonlóságok vitathatatlanok voltak, az Atari végül peren kívüli megállapodást kötött, és 700 000 dollárt fizetett a Magnavoxnak. Ez lehetővé tette, hogy folytassák a Pong gyártását és forgalmazását.
Pong hatalmas üzleti sikert hozott az Atarinak, és az arcade videojátékok aranykorának nyitányává vált. Az egyszerű játék mechanikája inspirálta a versenytársakat, és számtalan Pong-klón jelent meg a piacon. Bár ezek közül néhány még népszerűbbé vált, az eredeti Pong volt az, amely megteremtette a videojátékok tömeges vonzerejét.
1974-ben az Atari piacra dobta Pong otthoni verzióját. Ez volt az első olyan házi konzoljáték, amely hatalmas sikert aratott az ünnepi szezonban. Az otthoni Pong a Sears áruházláncon keresztül került forgalomba, és a karácsonyi szezon egyik legkeresettebb termékévé vált.
Bár Pong-ot gyakran tévesen az első videojátéknak tartják, valójában megelőzték olyan projektek, mint a „Tennis for Two” (1958) vagy a Spacewar! (1962). Pong azonban az első olyan játék volt, amely széles közönséghez jutott el, és bebizonyította, hogy a videojátékok üzleti sikert érhetnek el. Az évek során Pong a videojáték-kultúra szimbólumává vált. Számos modern játékban találhatók utalások rá, akár minijátékok, akár retró játékokat idéző elemek formájában. Egyszerűsége ellenére Pong ma is egy korszakalkotó újításként él az emberek emlékezetében. Pong nem csupán egy játék volt, hanem egy iparág elindítója. Sikere lehetővé tette, hogy a videojátékok szórakoztatóipari forradalommá váljanak, amely azóta is töretlenül fejlődik.