HDR hegyek a DXVK 2.1-es verziójában

kami911 képe

Megjelent a DXVK 2.1 verziója, amely a Steam rendszeren futtatható Windows-os játékok futtató komponense. A DXVK programkönyvtár segítségével a windows-os D3D9, D3D10 és D3D11 DirectX rendszerhívásokat fordítja át Vulkan-nal kompatibilis rendszerhívásokra. Ezt használja a Steam-be integrált, Wine köztesréteg alapú, Proton, amely lehetővé teszi a Windows-on futó játékok Linuxon futtatására. Fontos újdonság, hogy ehhez a verzióhoz már Vulkan 1.3 kompatibilis illesztőprogramok szükségesek.

A DXVK 2.1-es verziója egy fontos frissítés a Windows játékok Linux alatti futtatásához. Az új verzióban számos új funkció és fejlesztés található, amelyek javítják a játékok teljesítményét és minőségét.

Az egyik legfontosabb újdonság az HDR támogatás. A rendszerek, amelyek támogatják az HDR10 színtérét, mostantól engedélyezhetik az HDR-t a

DXVK_HDR = 1

környezeti változó beállításával, vagy a

dxgi.enableHDR = True

beállítással a konfigurációs fájlban. Amikor a vkd3d-proton 2.8 vagy újabb verzióját használják, ez lehetővé teszi a D3D12 játékok számára, hogy észleljék és használják az HDR10 színteret, ha az alkalmazások és a hardver támogatják.

Azonban érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi Linux asztali környezetek egyike sem támogatja az HDR-t. A Linux rendszeren történő használathoz egy Gamescope sessiont kell indítani

--hdr-enabled

opcióval. Jelenleg csak az AMDGPU támogatja ezt és kernel patch-ek szükségesek a josh-hdr-colorimetry kódágból.

A DXVK 2.1-es verziója továbbá javítja a pipeline library használatát tessellation vagy geometry shaders-szel, hogy tovább csökkentse az akadozásokat. Emellett több funkciót használ fel a VK_EXT_extended_dynamic_state3 kiterjesztésből, hogy csökkentse az akadozásokat bizonyos helyzetekben, amikor MSAA-t használnak, amennyiben a Vulkan meghajtó támogatja őket.

A DXVK 2.1-es verziója továbbá hozzáadta a d3d9.forceSampleRateShading és d3d11.forceSampleRateShading opciókat, hogy a játékosok engedélyezni tudják a sample rate shading-et az összes shader-hez. Ez nagyon nagy hatással lehet a GPU-k teljesítményére, de növelheti a képminőséget bizonyos játékokban, amelyek szenvednek specular aliasing-tól vagy shimmering alpha-tested geometry-től.

A DXVK 2.1-es verziója továbbá már tartalmaz egy GLFW backend-et is, ami a natív Linux build-ek számára alternatívát jelent az SDL2 backend ellenében. A fejlesztők javították a D3D11 parancsokat, hogy a teljesítmény általában konzisztensebb legyen és a DXVK viselkedése összhangban legyen a natív D3D11 illesztőprogramokkal. A 2D textúrákkal kapcsolatos D3D11 referencia számlálási problémákat is javítottak. A UAV-ek létrehozásakor fellépő Vulkan validációs hibákat is javították.

A DXVK jelenlegi kódja Vulkan 1.3 képes meghajtót, valamint Wine 7.1 vagy újabb Wine 7.1-et igényel a winevulkan támogatáshoz.

Általánosságban elmondható, hogy minél naprakészebbek a grafikus illesztőprogramok - annál jobb, és legalább az operációs rendszeredhez és a hardveredhez elérhető legújabb stabil verziót használja. Az alábbi táblázat a DXVK futtatásához minimálisan szükséges verziókat, valamint az ajánlott oszlopban a további funkciókat támogató vagy teljesítményt nyújtó verziókat sorolja fel.

A következő Linux-illesztőprogramok támogatottak:

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 22.0 22.2
Nvidia 510.47.03 520.56.06
Intel (ANV) 22.0 22.2

Az Nvidia Kepler architektúrája (a legtöbb GTX 600 / 700 sorozat) már nem támogatott. Ezzel a GPU-kkal szerelt kártyákhoz a DXVK 1.10.3 verziója használható. Ezzel a verzióval kapcsolatban a Vulkan 1.1 képes illesztőprogram a feltétel.

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 20.2 22.0
Nvidia 470.82 510.47.03
Intel (ANV) 22.0 22.0

Érdemes figyelni, hogy a Proton és a DXVK fejlesztése hogyan alakul és miképpen lesz elérhető Linux-on egyre több és több Windows játék. A GitHub-on elérhető kiadás. Az újdonságok vélhetően hamarosan elérhetőek lesznek a Steam Play (Proton) alatt is.