Az NVK és a Zink lesz az alapértelmezett OpenGL-megoldás az újabb NVIDIA GPU-kon

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A Mesa 25.1 verziójában, amely a következő negyedévben jelenik meg, jelentős változás lép életbe az NVIDIA Turing és újabb generációs GPU-kat használó felhasználók számára. Ha valaki a Nouveau nyílt forráskódú illesztőprogramot alkalmazza, akkor a rendszer automatikusan a Zink-et fogja használni az NVK-n keresztül az OpenGL számára, nem pedig az eddig megszokott NVC0 Gallium3D illesztőprogramot. Az NVC0 Gallium3D fejlesztése gyakorlatilag stagnál, míg ezzel szemben az NVK illesztőprogram aktív fejlesztés alatt áll, főként Faith Ekstrand (Collabora) és más nyílt forráskódú fejlesztők munkájának köszönhetően. Emellett a Zink egyre sikeresebben működik különböző hardverekkel, például az Imagination Technologies kizárólag a Vulkan-alapú PowerVR illesztőprogramját használja az OpenGL támogatásához, Zinken keresztül. Továbbá Mike Blumenkrantz (Valve) folyamatos optimalizációkkal és javításokkal fejleszti a Zink teljesítményét.

Hogyan érinti ez az NVIDIA felhasználókat?

A Mesa 25.1 kiadásával a Zink lesz az alapértelmezett OpenGL-megoldás a Turing és újabb NVIDIA GPU-kon, ha a rendszer megfelelő kernelt használ DRM-modifier támogatással. Ez logikus lépés az NVC0 illesztőprogram hanyatlása miatt. Fontos azonban kiemelni, hogy a legtöbb NVIDIA felhasználó számára továbbra is a hivatalos, zárt forráskódú NVIDIA illesztőprogram marad a legjobb választás, különösen az OpenGL és Vulkan támogatás szempontjából, mivel a Nouveau kernel-illesztőprogram jelenleg még komoly hiányosságokkal küzd.

A jövőben viszont a NOVA kernel-illesztőprogram fejlődése reményt adhat arra, hogy egy valóban versenyképes nyílt forráskódú NVIDIA-megoldás is elérhetővé váljon.