A Google és a Versenyjogi Eljárás
A Google keresőpiaci monopóliuma már régóta aggodalmat kelt a világ különböző versenyhatóságaiban. Egy nemrégiben nyilvánosságra került jelentés szerint a Google 26 milliárd dollárt költött arra, hogy 2021-ben az alapértelmezett keresőmotorként jelenjen meg több népszerű platformon. Ennek hatására a Coloradó-i Állam és a Google LLC közötti hosszú évek óta tartó jogi csata újabb fordulóhoz érkezett. Amit P. Mehta kerületi bíró döntése szerint a Google megsértette a Sherman Antitrust Act (Sherman Versenyellenes Törvény) rendelkezéseit a két termékkategóriában való monopóliuma miatt.
Bár a Google fellebbezni fog a döntés ellen, a bíróság új tárgyalást tervez. Sokan várják, hogy milyen büntetéseket szabnak ki a keresőóriásra.
A Mozilla Firefox jövője a keresőpiaci monopólium árnyékában
A Mozilla, a Firefox böngésző fejlesztője, már eddig is komoly kritikákkal nézett szembe, és a Google keresőmotorral való partnerkapcsolata miatt is folyamatosan figyelem középpontjában állt. A Mozilla Alapítvány a Google-tól kapott jogdíjakból jelentős bevételt generál, hiszen a Firefox új telepítéseknél a Google keresője van beállítva alapértelmezettként, mind mobil, mind asztali verziókon.
A Mozilla Alapítvány 2022-es GAAS (Generally Accepted Accounting Standards - Általánosan Elfogadott Számviteli Szabályok) audit pénzügyi jelentése szerint a teljes 593 millió dolláros bevételből több mint 510 millió dollár származott a Google-tól kapott jogdíjakból. Ezen kívül a Mozilla 19,1 millió dollárt fizetett licencdíjak formájában, és a MZLA 195 ezer dollárt. A Mozilla Alapítvány a nonprofit szervezet, amely irányítja a Mozilla Corporation-t (amelyet gyakran moz://a néven említenek), a Mozilla közösséget és az MZLA-t.
Bár elképzelhető, hogy a Mozilla más partnerségeket is fenntart, a Google azonban a legnagyobb és legfontosabb partnerük. Az Alapítvány 2022 óta nem tette közzé pénzügyi jelentést, ami aggasztó lehet, tekintettel arra, hogy korábban rendszeresen publikálták az adatokat. Nem tudni, miért hagyta abba a Mozilla Alapítvány a pénzügyi jelentéseik közzétételét azóta, mivel korábban egészen 2003-ig, az alapítvány megalapítása óta következetesen publikálták az adatokat.
Az egykori 2022-es audit adatok alapján látható, hogy jelentős bevételt veszíthetnek, ha a Google leáll a kifizetésekkel. Összevetve az adott évben fennálló több mint 123 millió dolláros kötelezettségeikkel, a helyzet még bonyolultabbá válik. Gyanítom, hogy a kötelezettségeik azóta valószínűleg jelentősen megnövekedtek, hiszen az év elején megszerezték az Anonym nevű Adtech céget, a vételár pedig nem került nyilvánosságra. Remélem, hogy bevételeik is emelkedtek.
De vajon elegendő lenne ez ahhoz, hogy kompenzálják az esetleges hatalmas bevételcsökkenést?
Természetesen nem tudom pontosan megítélni pénzügyi helyzetüket a legfrissebb adatok nélkül. Azonban egy dolog egyértelmű: ha a bíró olyan intézkedést hoz, amely megakadályozza, hogy a Google más szervezeteknek, például a Mozilla-nak vagy az Apple-nek, kifizetéseket végezzen, hogy megtartsa keresőmotorját alapértelmezett beállításként ezeken a platformokon...
Pénzügyi kihívások és lehetőségek
Ha a bíróság úgy dönt, hogy megtiltja a Google számára más szervezetek, például a Mozilla, Apple és a többiek számára történő kifizetéseket a keresőmotor alapértelmezett beállításáért, a Mozilla kénytelen lesz új keresőmotor-partnert keresni, vagy más bevételi forrásokat kell találnia. A Mozilla új ideiglenes vezérigazgatója, Laura Chambers előtt jelentős kihívások állnak 2024-ben és azon túl.
A Mozilla szóvivője a Fortune-nak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy:
A Mozilla mindig is a verseny és a választás szószólója volt az interneten, különösen a keresőszolgáltatások terén. Gondosan átvizsgáljuk a bíróság döntését, figyelembe véve annak lehetséges hatásait a Mozilla-ra, és azt, hogyan tudunk pozitívan befolyásolni a következő lépéseket…
A Firefox továbbra is széles választékot kínál keresési lehetőségekből, és elkötelezettek maradunk felhasználóink preferenciáinak kielégítésében, miközben támogatjuk a versenyképes piacot.
Ez a tipikus diplomatikus válasznak tűnik, amelyet a vezetők adnak, hogy megnyugtassák a közvéleményt, és fenntartsák a bizonytalanságot. Végső soron nekünk, a Mozilla termékeinek felhasználóinak, várnunk és figyelnünk kell, hogy hogyan alakul a helyzet. A nemrégiben kinevezett ideiglenes vezérigazgató, Laura Chambers, most jelentős kihívásokkal néz szembe 2024 hátralévő részében és azon túl, amennyiben úgy dönt, hogy továbbra is betölti ezt a kulcsszerepet az szervezetben.
(forrás)