Jobb Vulkan támogatás az Intel ANV nyílt forráskódú illesztőprogramjában

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Az Intel ANV nyílt forráskódú Vulkan driver végre támogatja a VK_KHR_pipeline_binary kiterjesztést, amely lehetővé teszi, hogy az alkalmazások közvetlenül hozzáférjenek a pipeline bináris adataihoz, megkerülve a Vulkan beépített pipeline cache mechanizmusát. Ennek köszönhetően a fejlesztők saját caching stratégiát valósíthatnak meg, ami hatékonyabb pipeline cache-kezelést tesz lehetővé, és csökkenti az újragenerálás idejét. A kiterjesztést eredetileg 2024 augusztusában mutatták be a Vulkan 1.3.294 verzióban, és röviddel ezután a Radeon RADV driver már támogatta is. Az Intel ANV driver azonban több mint egy évvel később, a Mesa 26.0-devel verzió keretében csatlakozott, ezzel teljesen kompatibilissé téve a pipeline binary adatok közvetlen kezelését. A támogatás része a közös Mesa Vulkan Runtime munkának, amely az open-source NVIDIA Vulkan driver, az NVK számára is lehetővé teszi a kiterjesztés használatát. A VK_KHR_pipeline_binary révén a felhasználók várhatóan a Mesa 26.0 stabil kiadásában élvezhetik a fejlesztéseket, azok számára, akik nem a Mesa Git fejlesztői ágát használják. Ez a változtatás különösen fontos a Direct3D játékok Protonon való futtatása vagy natív Vulkan alkalmazások esetén, hiszen Intel és NVIDIA hardveren egyaránt javítja a futási teljesítményt és a pipeline cache-kezelés hatékonyságát, lehetővé téve a gyorsabb és gördülékenyebb grafikus élményt.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut