Az alábbi bejegyzés még 2022-ben született az fltk.general google group-ban. Szerzője Matthias Melcher, az FLTK library egyik fejlesztője. A szövegben hivatkozott Bill az FLTK library megalkotója Bill Spitzak.
“1997 november, december környékén jelent meg James Cameron Titanic-ja. 14 Oscar díjra jelölték, amiből 11-et meg is nyert.
Az FLTK library-nak jelentős szerepe volt a Titanicban. A Digital Domain, a stúdió ami a film speciális effektjeiért volt felelős, komoly kihívásokkal nézett szembe amikor SGI gépeiken kellett nagy felbontású képeket előállítania. Ezek az gépek IRIX operációs rendszert futtattak X11-el és akkoriban rengetegnek (ma inkább hihetetlenül kevésnek) számító 40 MB memóriával voltak ellátva.
Egy képkocka előállításához akár 100 tömörítetlen képre is szüksége lehetett. Ezek összeállítása lebegőpontos RGB reprezentációt felhasználva történt a veszteségek minimalizálása miatt. Annak érdekében, hogy több kb. 35 MB-os képet kezelni tudjanak egy 40 MB memóriával rendelkező gépen Billnek az az ötlete támadt, hogy ne képkockánként történjen a feldolgozás hanem soronként.
Visszatekintve ez kézenfekvőnek tűnik, de amint a forgatást, átméretezést, homályosítást, illetve bármi mást amit kitaláltak, figyelembe vesszük igencsak bonyolult lesz, mivel az egyes képek sorai így már nem feleltethetőek meg egymásnak. Ilyet még korábban nem csináltak, ez igazi úttörő munka volt, ami jelentős szerepet játszott abban, hogy a Titanic bonyolult effektjei megvalósulhassanak.

Bill ezt a technikát a "Nuke" nevű kompozitáló alkalmazásban implementálta le. Ehhez viszont kellett egy felhasználói felület, de az SGI IRIX-én csak a Forms volt elérhető, ami nem bizonyult elégségesnek illetve a Motif, ami jelentős licencdíjjal járt volna. Tehát Bill fogta magát és szabadidejében létrehozta az FLTK-t.
Az FLTK-t a Forms Library API-ja inspirálta (értitek? Forms Library, "F"orms "L"ibrary, "FL"), de a Forms az IRIX GL-jére épült, ami az OpenGL előfutára volt, ami csak SGI-on volt elérhető. A későbbiekben a Forms-ot is portolták X11-re, de addigra az FLTK már jóval komolyabb volt.
Kicsivel azelőtt csatlakoztam a Digital Domain-hez, hogy a Titanic-hoz kerestek embereket. Eleinte arc animációkon dolgoztam az "Avatar"-hoz, de Cameron beáldozta az Avatar-t a Titanicért, így hát új feladatot kaptam és beszálltam a Nuke fejlesztésébe.
Azidőtájt dobta piacra a Microsoft a Windows NT 4.0-t és kisebb munkákat azon is el tudtunk végezni az igencsak drága SGI gépek helyet. De használhatnánk rajta a Nuke-ot? A menedzsment nemet mondott, de a szabadidőmben Windows-ra portoltam az FLTK-t. A Nuke többi része platform független volt, így az átírás fennmaradó része könnyűnek bizonyult. Nemsokára tökéletesen futott Windows NT-n, amivel jelentős költségeket spóroltunk a cégnek.
Elkezdtem FLTK-t hasznláni a saját tool-jaimhoz is. Ezidőtájt kattantam rá az Apple-re és portoltam a library-t MacOS Classic-ra, majd Carbon-ra. Ezután jött az OS X Cocoa, amit Manolo finomított és stabilizált.
A Nuke-nak köszönheti a Digital Domian az Oscar-t. A forráskódot végül a Tech Foundry vásárolta meg és a Nuke még mindig az egyik legjobb kompozitáló szoftverek egyike a speciális effektekkel foglalkozók körében, igaz ma már FLTK nélkül.

Bill, reméltem jól emlékeztem mindenre. Javíts ki ha tévednék valamiben. Mindegy is, boldog 25 évfordulót kívánok a Titanic-nak és ezzel együtt még további 25 évet az FLTK-nak.
- Matthias”
(A fordítás tartalmazhat hibákat, ezért aki eredetiben kíváncsi rá itt találja.)



