Az első postai küldemény sugárhajtású gépen: Jet Mail 1946-ban

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

A második világháborút követően a repüléstechnika ugrásszerű fejlődésnek indult. A háború alatt fejlesztett első generációs sugárhajtású gépek immár békés célokra is bevethetők voltak. Ennek keretében került sor 1946. június 22-én az első Jet Mail, vagyis sugárhajtású légiposta szállításra. A repülést Kenneth Chilstrom és Robert Baird őrnagyok hajtották végre az Egyesült Államok Hadseregének Légierejénél (Army Air Corps). A küldeményt egy Lockheed P-80 Shooting Star típusú sugárhajtású vadászgéppel vitték el, amely akkoriban a világ egyik legmodernebb harci repülőgépe volt.

A Lockheed P-80 Shooting Star szerepe

A Lockheed P-80 volt az első amerikai sugárhajtású repülőgép, amelyet ténylegesen rendszerbe állítottak. A tervezését Clarence "Kelly" Johnson, a Lockheed híres repülőgép-mérnöke vezette, és a gép első prototípusa rekordidő, mindössze 143 nap alatt készült el. A P-80 már nemcsak katonai teljesítményével, hanem sebességével és repülési magasságával is lenyűgözte a szakmát – ideális választás volt tehát egy bemutató célú postaszállításhoz, amelynek célja a sugárhajtás civil hasznosításának demonstrálása volt.

A Jet Mail nem vált azonnal rendszeressé, de szimbolikus jelentőséggel bírt. Azt mutatta meg, hogy a sugárhajtású repülés nemcsak katonai célokra alkalmas, hanem az időérzékeny szállítmányozásban – mint amilyen a posta – is hatalmas lehetőségeket rejt. Az esemény rávilágított arra, hogy a jövő gyorsabb, hatékonyabb és megbízhatóbb légi közlekedése elválaszthatatlan lesz a sugárhajtású technológiától. Bár a hagyományos dugattyús motorral működő repülőgépek még évtizedekig szolgálatban maradtak, a Jet Mail volt az első fecske, amely jelezte a közelgő váltást.

  • A P-80 Shooting Star gépet később továbbfejlesztették, és T-33-as kiképzőgépként is nagy karriert futott be.
  • A Jet Mail kísérleti útja után az Egyesült Államok postaügyi szolgálata (USPS) komolyabban elkezdett foglalkozni az expressz levelek légi továbbításának modernizálásával.
  • Bár a repülés elsősorban szimbolikus volt, a fedélzeten ténylegesen feladott postai küldemények is utaztak – ezek ma keresett gyűjtői relikviák.