DXVK 2.5.2: Javítások és optimalizációk Direct3D 9/10/11-hez Vulkan alapokon

kami911 képe

Megjelent a DXVK 2.5.2 verziója, amely a Steam rendszeren futtatható Windows-os játékok futtató komponense. A DXVK programkönyvtár segítségével a windows-os D3D9, D3D10 és D3D11 DirectX rendszerhívásokat fordítja át Vulkan-nal kompatibilis rendszerhívásokra. Ezt használja a Steam-be integrált, Wine köztesréteg alapú, Proton, amely lehetővé teszi a Windows-on futó játékok Linuxon futtatására.

A DXVK 2.5.2 a Direct3D 9, 10 és 11 API-k Vulkan alapú implementációjának újabb verziója, amelyet a Valve Steam Play (Proton) keretrendszere támogat, de más szoftverek és játékok is közvetlenül használják. Az új kiadás az alábbi fejlesztéseket tartalmazza:

  • Direct3D 9 játékok: Optimalizált viselkedés a letiltott vágósíkok (clip planes) esetén.
  • D3D9 shader validáció: Shader validációs interfészek bevezetése a jobb kompatibilitás érdekében.
  • D3D11 formátumtámogatás: A VK_FORMAT_A8_UNORM formátum használatának támogatása, ha a VK_KHR_maintenance6 kiterjesztés elérhető, ezzel a megfelelő Direct3D 11 formátum implementálása is megoldott.
  • Javítások: Számos népszerű játék hibajavítása, mint például a Borderlands 2, The Sims 2, Alpha Protocol, és The Void.

Windows-specifikus fejlesztések

A DXVK 2.5.2 Windows rendszeren, ha a Vulkan illesztőprogram támogatja, a VK_EXT_fullscreen_exclusive kiterjesztést használja. Ez lehetővé teszi az exkluzív teljes képernyős mód kikapcsolását, ami gyakran megoldást nyújt az Alt-Tab használatakor jelentkező problémákra.

 Letöltés és további információk 

Az új verzió elérhető a GitHub oldalán, ahol részletes dokumentáció és telepítési útmutató található. A DXVK 2.5.2 a Linux gaming ökoszisztéma egyik fontos frissítése, amely tovább javítja a Windows-játékok Linuxon való futtatásának élményét.

A DXVK jelenlegi kódja Vulkan 1.3 képes meghajtót, valamint Wine 7.1 vagy újabb Wine 7.1-et igényel a winevulkan támogatáshoz.

Általánosságban elmondható, hogy minél naprakészebbek a grafikus illesztőprogramok - annál jobb, és legalább az operációs rendszeredhez és a hardveredhez elérhető legújabb stabil verziót használja. Az alábbi táblázat a DXVK futtatásához minimálisan szükséges verziókat, valamint az ajánlott oszlopban a további funkciókat támogató vagy teljesítményt nyújtó verziókat sorolja fel.

A következő Linux-illesztőprogramok támogatottak:

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 24.0 24.0
Nvidia 535.183.01 560.35.03
Intel (ANV) 24.0 24.0

Vulkan kiterjesztések és illesztőprogram támogatás a DXVK számára

Alapvető Vulkan kiterjesztések: A DXVK 2.5 helyes működéséhez az alábbi kiterjesztések szükségesek, melyeket minden, a táblázatban említett illesztőprogram támogat.

  • VK_EXT_robustness2: A DXVK nem működik ezen kiterjesztés nélkül. Különösen a nullDescriptor és a robustBufferAccess2 funkciók szükségesek.
  • VK_EXT_transform_feedback: Elengedhetetlen a D3D10 és D3D11 támogatásához.

Opcionális Vulkan kiterjesztések: Az alábbi kiterjesztések nem szükségesek, de jobb játékélményt biztosíthatnak.

  • VK_KHR_maintenance5: A DXVK 2.5 néhány garanciára támaszkodik, amit ez a kiterjesztés nyújt.
  • VK_EXT_graphics_pipeline_library: Csökkenti a shader-kompilálás okozta akadozást, amennyiben a driver támogatja a graphicsPipelineLibraryIndependentInterpolationDecoration funkciót.
  • VK_EXT_memory_budget: Segíti a memória menedzsmentet a belső driver allokációk és külső alkalmazások VRAM követelményeinek kezelésében.
  • VK_EXT_shader_module_identifier: Tovább javítja a teljesítményt grafikuspipeline könyvtárak használatakor, különösen 32-bites játékokban.
  • VK_EXT_extended_dynamic_state3: Akadozás csökkentésére alkalmas grafikuspipeline könyvtárak támogatása esetén.
  • VK_EXT_swapchain_maintenance1: Javítja a teljesítményt és a helyes működést olyan játékokban, amelyek gyakran kapcsolják ki-be a Vsync-et.

Egyéb illesztőprogramok támogatása

  • AMDVLK: Általában jó kompatibilitást és teljesítményt nyújt. A 2024.Q1.3 vagy újabb verzió ajánlott a VK_EXT_graphics_pipeline_library támogatásához. RX 5000 vagy újabb GPU szükséges.
  • AMDGPU-PRO: Közepes kompatibilitás és teljesítmény. Bizonyos játékoknál jobb teljesítményt nyújthat más driverekhez képest. RX 5000 vagy újabb GPU szükséges.
  • NVK: A 24.1-es verziótól kezdve sok játék futtatható, de az erőforrásigényesebb címekben alacsonyabb teljesítmény várható.

Megjegyzés: A DXVK nem biztosít elsődleges támogatást Android vagy mobilgrafikus driverekhez.

Az Nvidia Kepler architektúrája (a legtöbb GTX 600 / 700 sorozat) már nem támogatott. Ezzel a GPU-kkal szerelt kártyákhoz a DXVK 1.10.3 verziója használható. Ezzel a verzióval kapcsolatban a Vulkan 1.1 képes illesztőprogram a feltétel.

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 20.2 22.0
Nvidia 470.82 510.47.03
Intel (ANV) 22.0 22.0

Érdemes figyelni, hogy a Proton és a DXVK fejlesztése hogyan alakul és miképpen lesz elérhető Linux-on egyre több és több Windows játék. A GitHub-on mindig elérhető a legújabb kiadás. Az újdonságok vélhetően hamarosan elérhetőek lesznek a Steam Play (Proton) alatt is.