DirectX a Linux-on: itt DXVK 2.5 a horizonton

kami911 képe

Megjelent a DXVK 2.5 verziója, amely a Steam rendszeren futtatható Windows-os játékok futtató komponense. A DXVK programkönyvtár segítségével a windows-os D3D9, D3D10 és D3D11 DirectX rendszerhívásokat fordítja át Vulkan-nal kompatibilis rendszerhívásokra. Ezt használja a Steam-be integrált, Wine köztesréteg alapú, Proton, amely lehetővé teszi a Windows-on futó játékok Linuxon futtatására. Fontos újdonság, hogy ehhez a verzióhoz már Vulkan 1.3 kompatibilis illesztőprogramok szükségesek. A DXVK 2.5-ös verziója egy fontos frissítés a Windows játékok Linux alatti futtatásához. Az új verzióban számos új funkció és fejlesztés található, amelyek javítják a játékok teljesítményét és minőségét.

A DXVK 2.5 több játék, köztük a God of War memória-kezelését javítja rendszeres memória-defragmentációval, amely segít visszaszolgáltatni a használaton kívüli VRAM memóriát a rendszer számára. Ez a funkció azonban jelenleg nem érhető el az Intel ANV Vulkan illesztőprogrammal. A fejlesztők elmondása szerint nem cél mindenáron a VRAM használat csökkentése, hanem a rendszer memória-terhelésének csökkentése konzervatív megközelítéssel.

Illesztőprogram-támogatás: Az új memóriakezelés akkor működik legjobban, ha a rendszer rendelkezik a VK_EXT_memory_budget és VK_KHR_maintenance5 támogatásával, bár ezek technikailag nem követelmények. Az Illesztőprogram támogatás oldalát ennek megfelelően frissítették.

Emulált kurzor támogatás: Az emulált kurzorokat most támogatja a D3D9 kurzor API, amely lehetővé teszi, hogy a játékok tetszőleges képet használjanak egérkurzorként. Ez megoldja a Dungeon Siege 2 kurzor problémáját, és helyesen jeleníti meg a kurzort az Act of War és más régebbi D3D8 játékokban.

Továbbá alapértelmezésben bekapcsolták a szigorú lebegőpontos emuláció az NVIDIA 565.57.01 béta és újabb meghajtóknál, ami javítja a helyes működést és egyes játékoknál kisebb teljesítmény-növekedést eredményezhet.

Sampler pool fejlesztés: A D3D9-et használó Unreal Engine 3 játékok néha nem inicializált LOD bias értéket adnak meg, ami korábban vizuális eltérésekhez vezethetett. Az új verzióban a DXVK azonnal törli a nem használt Vulkan sampler (mintavételi) objektumokat, és a megfelelő LOD bias értéket használja, így javítva a megjelenítési pontosságot. Megjegyzés: ez a megoldás csak a D3D9 implementációt érintette, a D3D11 esetében nem volt szükség hasonló megoldásra.

A frissítés mobil GPU-kon javítja a támogatást, a megjelenítési módokat pedig frissítési frekvencia szerint rendezi a wined3d-vel való összhang érdekében. Fejlesztéseket hoz az Ascension to the Throne, Command & Conquer: Generals, King’s Bounty: Warriors of the North, Tomb Raider: Legend, és Rayman 3 játékok D3D8 és D3D9 támogatásában.

A D3D11/DXGI implementációk terén a DXVK 2.5 a Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered, Diablo 4, Sekiro: Shadows Die Twice, The Sims 4, Vindictus, Yakuza 0 és Yakuza Kiwami játékok támogatását javítja, továbbá megvalósítja a SEQUENTIAL swap hatást a DXGI swap láncok számára.

További hibajavítások is helyet kaptak a DXVK 2.5-ben, amelyekről részletes információkat találhat a projekt GitHub-oldalán, ahonnan a forráskód is letölthető. Azok számára, akik a DXVK-t a disztribúciójuk szoftver-tárolóiból telepítették, várniuk kell, amíg a DXVK 2.5 megjelenik azokban a tárolókban, hogy kihasználhassák az újításokat.

A DXVK jelenlegi kódja Vulkan 1.3 képes meghajtót, valamint Wine 7.1 vagy újabb Wine 7.1-et igényel a winevulkan támogatáshoz.

Általánosságban elmondható, hogy minél naprakészebbek a grafikus illesztőprogramok - annál jobb, és legalább az operációs rendszeredhez és a hardveredhez elérhető legújabb stabil verziót használja. Az alábbi táblázat a DXVK futtatásához minimálisan szükséges verziókat, valamint az ajánlott oszlopban a további funkciókat támogató vagy teljesítményt nyújtó verziókat sorolja fel.

A következő Linux-illesztőprogramok támogatottak:

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 24.0 24.0
Nvidia 535.183.01 560.35.03
Intel (ANV) 24.0 24.0

Vulkan kiterjesztések és illesztőprogram támogatás a DXVK számára

Alapvető Vulkan kiterjesztések: A DXVK 2.5 helyes működéséhez az alábbi kiterjesztések szükségesek, melyeket minden, a táblázatban említett illesztőprogram támogat.

  • VK_EXT_robustness2: A DXVK nem működik ezen kiterjesztés nélkül. Különösen a nullDescriptor és a robustBufferAccess2 funkciók szükségesek.
  • VK_EXT_transform_feedback: Elengedhetetlen a D3D10 és D3D11 támogatásához.

Opcionális Vulkan kiterjesztések: Az alábbi kiterjesztések nem szükségesek, de jobb játékélményt biztosíthatnak.

  • VK_KHR_maintenance5: A DXVK 2.5 néhány garanciára támaszkodik, amit ez a kiterjesztés nyújt.
  • VK_EXT_graphics_pipeline_library: Csökkenti a shader-kompilálás okozta akadozást, amennyiben a driver támogatja a graphicsPipelineLibraryIndependentInterpolationDecoration funkciót.
  • VK_EXT_memory_budget: Segíti a memória menedzsmentet a belső driver allokációk és külső alkalmazások VRAM követelményeinek kezelésében.
  • VK_EXT_shader_module_identifier: Tovább javítja a teljesítményt grafikuspipeline könyvtárak használatakor, különösen 32-bites játékokban.
  • VK_EXT_extended_dynamic_state3: Akadozás csökkentésére alkalmas grafikuspipeline könyvtárak támogatása esetén.
  • VK_EXT_swapchain_maintenance1: Javítja a teljesítményt és a helyes működést olyan játékokban, amelyek gyakran kapcsolják ki-be a Vsync-et.

Egyéb illesztőprogramok támogatása

  • AMDVLK: Általában jó kompatibilitást és teljesítményt nyújt. A 2024.Q1.3 vagy újabb verzió ajánlott a VK_EXT_graphics_pipeline_library támogatásához. RX 5000 vagy újabb GPU szükséges.
  • AMDGPU-PRO: Közepes kompatibilitás és teljesítmény. Bizonyos játékoknál jobb teljesítményt nyújthat más driverekhez képest. RX 5000 vagy újabb GPU szükséges.
  • NVK: A 24.1-es verziótól kezdve sok játék futtatható, de az erőforrásigényesebb címekben alacsonyabb teljesítmény várható.

Megjegyzés: A DXVK nem biztosít elsődleges támogatást Android vagy mobilgrafikus driverekhez.

Az Nvidia Kepler architektúrája (a legtöbb GTX 600 / 700 sorozat) már nem támogatott. Ezzel a GPU-kkal szerelt kártyákhoz a DXVK 1.10.3 verziója használható. Ezzel a verzióval kapcsolatban a Vulkan 1.1 képes illesztőprogram a feltétel.

Illesztőprogram Szükséges verzió Ajánlott verzió
AMD (RADV) 20.2 22.0
Nvidia 470.82 510.47.03
Intel (ANV) 22.0 22.0

Érdemes figyelni, hogy a Proton és a DXVK fejlesztése hogyan alakul és miképpen lesz elérhető Linux-on egyre több és több Windows játék. A GitHub-on mindig elérhető a legújabb kiadás. Az újdonságok vélhetően hamarosan elérhetőek lesznek a Steam Play (Proton) alatt is.

Hozzászólások

Balazs_B képe

Szuper!

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Nagyon jó látni hogy egy csomó régi játékra is fókuszálnak, melyekkel én is játszottam/játszanék! :D

kami911 képe

Szuper!

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

#1 Ez is Nagyon fejlődik és régebbi játékokkal már könnyebb Linux alatt, mint Windows alatt.