A Blender egy hatékony, ingyenes, nyílt forráskódú és többplatformos 3D grafikus számítógépes szoftver a GNU/Linux, macOS és Windows rendszerekhez. A Blender 4.3 újdonságai közé tartoznak a Vulkan támogatás (Vulkan backend), amely a felhasználói felület megjelenítését teszi lehetővé Linux és Windows rendszeren. A Vulkan backend lehetőséget nyújt az interfész renderelésére Linuxon és Windowson, alternatívát kínálva az alapértelmezett OpenGL backendhez képest. Bár még kísérleti státuszban van, és néhány funkció – például a GPU alapú alosztás vagy az OpenXR támogatás – hiányzik, az AMD, NVIDIA és Intel legújabb grafikus kártyáin már elérhető. Ez a funkció a Preferences > Interface > Developer Extras > System > Backend (Beállítások > Felület > Fejlesztői extrák > Rendszer > Backend) menüben aktiválható. Bár a Vulkan bizonyos területeken ígéretes, jelenleg még korlátai vannak, például a GPU-alapú alosztályozás (GPU subdivision) és az OpenXR támogatás hiánya, illetve lassabb teljesítmény az OpenGL-hez képest. A Vulkan-háttér támogatja:
- AMD Radeon RX 400 és újabb grafikus kártyákat a legújabb hivatalos meghajtóval,
- régebbi AMD GPU-kat Mesa illesztőprogrammal,
- NVIDIA GeForce GTX 900 sorozatot és újabbakat a legfrissebb NVIDIA meghajtóval,
- Intel UHD, IRIS és Arc GPU-kat Mesa illesztőprogrammal.
Blender 4.3 számos újdonságot vezetett be, amelyek közé tartozik a Gyorsított sugárkövetés (ray-tracing) támogatása Linuxon. Az EEVEE mostantól támogatja a Light Linking és Shadow Linking funkciókat, amelyek eddig csak a Cycles motorban voltak elérhetők. Ezekkel a fejlesztésekkel még pontosabban szabályozhatók a fények és árnyékok hatásai a jelenet objektumaira. További újdonság a Metallic BSDF node, amely leegyszerűsíti a fémes anyagok konfigurációját, lehetőséget kínálva valósághű nikkelezés vagy réz árnyalatok létrehozására. Emellett megjelent a Gabor Noise textúra csomópont és a Geometry Nodes rendszer is számos újítással gazdagodott. Az új For Each Element zóna egyszerűbbé teszi a geometriák párhuzamos feldolgozását, míg a Set Geometry Name node lehetővé teszi a geometriai elemek automatikus elnevezését.
A Grease Pencil adatok mostantól teljes mértékben integrálhatók a Geometry Nodes használatába, így új távlatok nyílnak meg az animációk készítésében. A Grease Pencil motor teljes átírást kapott, ami nemcsak a teljesítményt növelte, hanem mélyebb korábbi korlátozásokat is megszüntetett. Az új Fill Gradient Tool egyszerűbbé teszi a kitöltési színek szabályozását, míg a Layer Groups segítségével rendszerezhetők a rétegek, és az objektumok csoportosított szerkesztése is könnyebbé válik. Az új "Minimum Stretch" algoritmus organikus formák UV kiterítését könnyíti meg, kevesebb torzítással. A funkció az Unwrap menüben érhető el, és ideális választás összetett geometriai felületekhez. Új figyelmeztető csomópont (Warning Node) a csomóponthálókon belüli egyedi figyelmeztetésekhez. A mozgási pálya színeinek testreszabhatósága a képkocka előtt és után.
A felhasználói felületre térve a Blender 4.3 új SVG ikonokat vezetett be a státuszsorhoz, valamint lehetővé teszi a szerkesztői területek áthúzását más zónákba. A fájlkezelőben és a párbeszédablakokban mostantól közvetlenül SVG ikonok is használhatók.
A videószerkesztő is frissült, támogatva a hangsávok al-képkocka szintű beállítását a „Slip” operátorral, sokkal gyorsabb színegyensúly, színkiegyenlítési és tónuskorrekciós módosítók, valamint a telítettség szabályzását, snapping támogatás az előnézeti területen, gyorsabb betöltés a film- és képsávok miniatűrjeihez, Box Select mint az idővonal területének alapértelmezett eszköze, valamint a sávok összekapcsolása és szétkapcsolása a könnyű kiválasztás és átalakítás érdekében.
A Blender beszerzése
A Blender 4.3 letölthető a hivatalos webhelyről, illetve Flatpak formátumban a Flathub-ról is. A kiadásban található új funkciókkal, javításokkal, fejlesztésekkel és egyéb változtatásokkal kapcsolatos további részletek a kiadási megjegyzésekben.