A GIMP 3.0 fejlesztése hosszú ideje folyamatban van, és a vártnál lassabban halad. Bár az eredetileg kitűzött májusi céldátumot nem sikerült elérni, majd júniusra is halasztották a kiadást, most már október van, és az első kiadásra jelölt verzió még mindig nem látott napvilágot. A GIMP hivatalos blogján megjelent frissítés szerint a fejlesztés továbbra is gőzerővel zajlik. A „string freeze” (karakterláncok befagyasztása) állapotban van, ami azt jelenti, hogy a program szöveges elemei már véglegesek. Azonban az RC1 (Release Candidate 1) kiadás késésének egyik oka, hogy több fejlesztő megbetegedett a 2024-es Libre Graphics Meeting konferencia után.
A GIMP 3.0 RC1 fejlesztése jelenleg 96%-ban befejezett, és mindössze 11 fennmaradó probléma vár megoldásra. A fejlesztők remélik, hogy hamarosan kiadhatják az első RC verziót.
GIMP 3.0 fejlesztési munkálatok
A GIMP fejlesztői az elmúlt időszakban a 3.0 verzió API-ját (alkalmazásprogramozási felület) finomították, a bővítmények frissítésén dolgoztak, hogy azok kompatibilisek legyenek az új API-val. Emellett jelentős előrelépéseket tettek a színterek kezelésében és a nem destruktív szerkesztés terén is. Továbbá integrálták a Darktable-t, amely egy másik nyílt forráskódú fotószerkesztő szoftver, javítottak a fordítási folyamatokon, és fejlesztették a dokumentációt is. Ezek a frissítések mind a GIMP 3.0 stabilabb és könnyebben használható verzióját hivatottak támogatni.
A legfrissebb fejlesztésekről további részleteket találhatunk a GIMP.org oldalán, ahol a fejlesztők rendszeresen frissítéseket tesznek közzé a kiadás előkészületeiről. Részelet a fejlesztési naplóból:
Plug-in GUI létrehozás
Az elmúlt néhány kiadás során a belső plug-ineket átportoltuk az új GimpProcedure és GimpProcedureDialog API-ra. Ez a frissítés automatikusan elmenti az utolsó használt beállításokat, így a felhasználók visszaállíthatják azt vagy az „alapértelmezett” értékeket. A GimpProcedureDialog API lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy automatikusan hozzanak létre GUI-t az általuk meghatározott beállítások alapján.
Eddig azonban ez a GUI-létrehozási funkció csak C plug-inek számára volt teljesen elérhető – más plug-in nyelvek, mint például a Python, nem tudtak bizonyos widgeteket, például lenyíló menüket és rádiógombokat létrehozni. A 2.99.18 kiadás óta azonban a teljes API minden támogatott plug-in nyelv számára elérhetővé vált. A Python plug-in fejlesztők több példát is találhatnak az új API használatáról a repository Python plug-in szekciójában. Amint az API stabilizálódik, további oktatóanyagokat teszünk közzé a fejlesztői weboldalunkon a plug-inekhez.
Színtér érkeztetés
A 3.0 másik kiemelt feladata a színtér érkeztetés projekt befejezése. A célunk, hogy a színtér és a színprofil információk a GIMP minden aspektusában kapcsolódjanak a pixelekhez. Ennek az első fele a 2.99.18 kiadásban készült el, és azóta javítjuk az elkerülhetetlen hibákat.
Nem romboló szerkesztés frissítései
A nem romboló szűrők bevezetése óta a GIMP 2.99.18-ban rengeteg visszajelzést és hibajelentést kaptunk a korai felhasználóktól. Ezek alapján számos hibát javítottunk a másolás, beillesztés és szűrők frissítése terén, valamint általánosságban is növeltük az effektuskód stabilitását. Az ideiglenes szűrő ikon is le lett cserélve egy intuitívabb "Fx" dizájnra, amelyet egy új közreműködő, Denis Rangelov készített az Inkscape vektoros grafikai program segítségével (ez egy másik FLOSS projekt, amelyet nagyon ajánlunk).
A folyamatos hibajavításokon túl implementáltuk a nem romboló szűrőket a rétegcsoportokban is. Most már hozzáadhatsz egy olyan beállítási szűrőt, mint például a Fényerő-Kontraszt (vagy bármely más réteg effektust) egy csoporthoz, és az megváltoztatja az összes réteg megjelenítését a csoporton belül.
GIMP „család” könyvtárak: ctx, babl és GEGL
Øyvind az elmúlt hónapokban sokat dolgozott a ctx könyvtáron is, beleértve a különböző platformokon való hordozhatóság javítását (mindenféle architektúra, libc és operációs rendszer esetén), a teljesítmény javítását és a projekt masszív profilozását és fuzz-tesztelését. A ctx a GIMP család egyik legújabb ambiciózus projektje, amely a 2D vektoros megjelenítésre és sorosításra szolgál. Bár még nem használják széles körben a GIMP-ben, megalapozhatja a jövőbeli munkákat a vektoros képességek fejlesztésében.
Természetesen mindez úgy zajlik, hogy közben fenntartjuk a babl és GEGL könyvtárakat, amelyek a színkonverziós motorunkat és a gráf alapú pixel-feldolgozási keretrendszerünket biztosítják. Ez a két könyvtár mostanában nem kapott jelentős változtatásokat, annak ellenére sem, hogy a színtér invázió és a nem romboló szerkesztési projektek során sok munkát végeztünk – ez pedig jó jel arra, hogy a szoftver stabil és jó állapotban van!
Build folyamat fejlesztések
Bruno Lopes rengeteget dolgozott a build folyamataink javításán minden platformon. Folyamatos munkája segített csökkenteni a redundanciákat és az ineffektív folyamatokat a fejlesztési csatornákban, a Windows telepítőkben és a Flakpak disztribúciókban. Ezenkívül készíti az új verziót a Microsoft Store telepítőnk számára, amely jobban integrálódik majd a platformmal. Ahogyan egy korábbi híradásban is említettük, Bruno egy AppImage verzión is dolgozik a GIMP-hez.
Brunónak köszönhetjük továbbá a fejlesztői weboldalunk build dokumentációjának frissítését is.
darktable integráció
Noha a GIMP nem képes natív RAW képek feldolgozására, vannak plug-ineink, amelyek lehetővé teszik képek küldését és fogadását olyan nagyszerű FLOSS nyers fotófeldolgozó szoftverekkel, mint a darktable és a RawTherapee. Az év elején a darktable frissítette nyilvános API-ját, amelyet a GIMP használ a kapcsolat felállításához – ez miatt a plug-in átmenetileg nem működött. Szerencsére Hanno Schwalm és más darktable fejlesztők együttműködtek velünk, hogy létrehozzanak egy GIMP-specifikus API-t, amely a jövőben stabilabb lesz. Nagyra értékeljük a darktable fejlesztőkkel való együttműködést a kapcsolat helyreállítása érdekében!
(Megjegyzés: ez a frissített API még nem érhető el a GIMP 2.10.38 vagy a GIMP 2.99.18 verzióban. Jelenleg a darktable 4.6 és korábbi verziói használhatók workaroundként a GIMP-el együtt.)
Dokumentáció
A GIMP 3.0 összes új változtatása és fejlesztése miatt jelentős frissítésekre van szükség a súgóban is a 2.10-es verzióhoz képest. Jacob Boerema vezeti a projektet, hogy frissítse a képernyőképeket és a szövegeket, valamint új szakaszokat adjon hozzá. Ez egy olyan terület, ahol bárki segíthet anélkül, hogy egy sor kódot kellene írnia! A teszt weboldalunkon áttekintheted az új dokumentációt. Ha úgy látod, hogy valami hiányzik vagy elavult, jelezheted a hibajelentő rendszerünkben. Ha még többet szeretnél segíteni, akár magad is kijavíthatod a problémát, és benyújthatod a merge request-et.
GSoC 2024
Idén nyáron ismét részt vettünk a GSoC (Google Summer of Code) programban. Szerencsére három diák közreműködővel dolgozhattunk együtt. A fent említett körülmények miatt projektjeik némileg visszafogottabbak voltak a tervezettnél, de mindhárom diák nagyszerű munkát végzett!
- Idriss Fekir folytatta a szöveges eszköz fejlesztését, amelyet a GSoC 2023-ban kezdett. Munkája átfedésben volt a színtér fejlesztésekkel is, például szöveg színeinek javítása a színtér-tudatos rendszerben.
- Cheesequake kutatást és tervezést végzett a GtkTreeView GUI GTK4-re történő portolásához. Ezen kívül több hibajavításban is segített a nem romboló szerkesztési kódunkban.
- Varun Samaga B L az OpenCL kód javításán dolgozott a GEGL-ben. Az OpenCL növeli a szűrők és egyéb GIMP funkciók teljesítményét azáltal, hogy jobban kihasználja a grafikus kártya többszálú feldolgozási képességeit. Bővebb részleteket Varun GSoC jelentésében olvashatsz.
Nagyon hálásak vagyunk a GSoC diákok kemény munkájáért!
Dizájn csapat
Egy olyan terület, amelyre a 3.0 után szeretnénk nagyobb figyelmet fordítani, a UI/UX (felhasználói felület/felhasználói élmény) tervezési folyamat javítása. Létrehoztunk egy külön UX repositoryt, ahol jelentheted és megvitathatod a dizájnnal kapcsolatos kérdéseket. Célunk egy csapat építése, amely a GIMP dizájn fejlesztésén dolgozik, miközben tiszteletben tartja a meglévő felhasználói munkafolyamatokat. Denis Rangelov nagy érdeklődést mutatott ezen a területen, és már nagyszerű munkát végzett
A GIMP 3.0 végleges kiadására még mindig nem tudunk dátumot mondani, de közeledünk hozzá! Még rengeteg más fejlesztés zajlik a háttérben, és alig várjuk, hogy megoszthassuk ezeket veletek a 3.0 RC1 kiadási híreiben! Ha még nem tetted meg, próbáld ki a 2.99.18 verziót a fejlesztői letöltések oldaláról. Bár ez a verzió még nem tartalmazza a legújabb fejlesztéseket, remek előzetes képet ad arról, hogy hogyan fog kinézni a 3.0.
Ne felejtsd el, hogy adományozhatsz és személyesen támogathatod a GIMP fejlesztőit, mint egy módja annak, hogy segítsd és felgyorsítsd a GIMP fejlesztését. A GEGL és a GIMP karbantartói közösségi támogatásokat fogadnak, hogy teljes munkaidőben dolgozhassanak a szabad szoftveren, ami a közösségének köszönhetően valósulhat meg!