A Namco hivatalosan átadja a Pac-Man és a Rally-X játékok terjesztési jogait a Midway-nek Észak-Amerikában. Bár a pontos dátum, amikor a Pac-Man elkezdett megérkezni az észak-amerikai játéktermekbe, jelenleg ismeretlen, a legtöbb forrás 1980 októberét jelöli meg. A játék japán megjelenése "Puck-Man" néven 1980 májusában történt, de ez a dátum különösen fontos, mert a játék népszerűsége nem vette igazán kezdetét, amíg az Egyesült Államokban nem debütált.
A Pac-Man lesz az első igazi mega-siker videojáték a történelemben, ami elindítja a „Pac-Man lázat” és a videójáték ipart a mainstream kultúra felé repíti. Amikor a Pac-Man megjelent 1980-ban, nemcsak népszerű videojáték lett, hanem a videojátékok határait is átlépte. Az üzletekben Pac-Man gabonapehely, a televízióban Pac-Man mese és a rádióban egy sláger is készült a játék alapján. Más szavakkal, a Pac-Man olyan kulturális hatással bírt, amilyet a videojátékok, már azelőtt is nemzetközi jelenségek voltak, soha nem értek el. Noah Wardrip-Fruin, a „How Pac-Man Eats” című könyv szerzője, rámutat arra, hogy az évek során a játék inspirálta Martin Amis regényét és divatkollekciót is, nem beszélve a rengeteg termékről, a vicces boxeralsóktól kezdve a Matsunami Sake Brewery emlékitaláig. Nyilvánvaló, hogy a Pac-Man vonzereje túlmutat a játékokon.
Azóta, hogy megjelent, a Pac-Man több mint 200 változata készült el, és a játékok továbbra is megtalálják a közönséget. 40 évvel a Pac-Man indulása után, a már bezárt Google Stadia szolgáltatása piacra dobta a Pac-Man Mega Tunnel Battle-t, a franchise legújabb tagját. A Google azonban nem az egyetlen, ugyanabban az évben - októberben - a Pac-Man alkotói, a Bandai Namco kiadták a Pac-Man Geo-t, egy applikációt, ami a valós városi utcákat alakítja Pac-Man labirintusokká; a hónap elején pedig a brit fejlesztők, a Steamforged Games megjelentették a Pac-Man: The Card Game-et, egy családi társasjátékot.
De mi okozza a Pac-Man tartós vonzerejét?
Ahogyan a filmeknek is vannak alapvető technikái – szögek, vágások, pásztázások és zoomok – úgy a videojátékoknak is megvannak a maguk alapvető technikái. De míg a filmek nyelvét már egy évszázada tanulmányozzuk, a videojátékok alapjait még csak most kezdjük megérteni. Ez az a terület, ahol a Pac-Man új utakat nyitott meg.
A Pac-Man játékmenetének kulcsa a collision, ami a játék objektumainak ütközését jelenti. Ez annyira természetes a videojátékosok számára, hogy valószínűleg senki sem gondol rá másodszor, de érdemes elemezni ennek a logikának a jelentőségét. Az ütközés a Pac-Man megjelenése előtt a játékokban, mint az Asteroids és a Space Invaders, kizárólag szó szerint értelmezendő volt. A Pac-Man viszont áttételes módon fejezi ki az ütközést, ami a fizikai ütközés helyett a fogyasztást, az evést szimbolizálja. Ezt a különbséget a játékosok azonnal észlelik, és ez teszi a Pac-Man-t olyan karakterré, akivel azonosulni lehet.
Az evés mint univerzális élmény
A Pac-Man alkotói tudták, hogy az evés egy univerzális, emberi jellemző, ami vonzó lehet a játékosok számára. Toru Iwatani, a Pac-Man fejlesztéséért felelős csapat vezetője a Netflix „High Score” című dokumentumfilm-sorozatában megjegyzi, hogy egy olyan játékot akartak létrehozni, amely túllép a Space Invaders stílusú halálon, és ami a női közönség számára is vonzó lehet.