Az AMD nemrégiben interjút adott a Tom's Hardware-nek, amelyben hivatalosan megerősítette, hogy a következő generációs, RDNA 4 grafikus architektúrára épülő játékos GPU-i már nem a csúcsteljesítményt igénylő rajongói (enthusiast) grafikus szegmenst célozzák meg. Jack Huynh, az AMD számítógépes és grafikus üzletágának vezetője elmondta, hogy a következő generációval az AMD célja a PC-s játékpiaci részesedés növelése, amely az NVIDIA-val folytatott ár-érték csaták megnyerését jelenti a mainstream és teljesítmény szegmensekben, hasonlóan ahhoz, amit a Radeon RX 5000 sorozat esetében láthattunk az eredeti RDNA architektúrával. Az entusiasta szegmens azonban alacsonyabb nyereséget hoz, nagyobb chipeket igényel, és kisebb mennyiségben kerül értékesítésre.
Az AMD jelenleg csak a gaming dedikált GPU piacának 12%-át birtokolja, amit sürgősen meg kell változtatni, különösen figyelembe véve, hogy grafikus technológiája korszerű.
A csúcsteljesítményt igénylő rajongói (enthusiast) szegmens és az adatközpontok közötti választás
Huynh egyértelművé tette, hogy az AMD jelenlegi prioritása a méret növelése. Egy kérdésre válaszolva, hogy az AMD folytatja-e az enthusiast GPU szegmens kiszolgálását, Huynh elmondta: „Az elsődleges célom most az, hogy növeljük a méretet, és minél gyorsabban elérjük a 40-50%-os piaci részesedést. Nem akarom, hogy az AMD csak azok számára legyen elérhető, akik megengedhetik maguknak a luxustermékeket. Olyan játékos rendszereket akarunk építeni, amelyeket milliók használhatnak.”
A beszélgetés során Huynh arra is kitért, hogy a jelenlegi stratégia, miszerint az entusiasta szegmenst célozzák, nem hozott nagy növekedést. Hangsúlyozta, hogy a piaci részesedés növelése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az AMD nagyobb támogatást szerezzen a fejlesztőktől, hiszen a fejlesztők csak akkor fognak optimalizálni az AMD platformra, ha látják a növekvő piaci jelenlétet.
Visszavonulás a csúcsteljesítményt igénylő rajongói (enthusiast) szegmensből
Az AMD döntése, hogy kivonul az entusiasta GPU szegmensből, nagy valószínűséggel a jelenlegi alacsony eladási volumenek és a magas gyártási költségek miatt történt. Az RDNA 2 generációval a Radeon RX 6800 és RX 6900 sorozatok nagy sikereket értek el a kriptobányászat által generált kereslet miatt, de ez a kereslet eltűnt az RDNA 3 alapú Radeon RX 7900 sorozat megjelenésével. Ráadásul az AMD nem tudott lépést tartani a GeForce RTX 4090 és RTX 4080 kártyákkal, különösen a sugárkövetés (ray tracing) terén.
Az AMD RDNA 4 generációja várhatóan nagyobb hangsúlyt fektet majd a sugárkövetés teljesítményének javítására, hogy csökkentsék a sugárkövetés bekapcsolásával járó teljesítménycsökkenést. Ez a fejlesztés, valamint a raszterizációs teljesítmény és az energiahatékonyság növelése lehet az AMD fő stratégiája a piaci részesedés növelésére.
Az AMD jövőbeli tervei
Az AMD stratégiájának középpontjában az áll, hogy egyensúlyt találjon a teljesítmény és az ár-érték arány között, így vonzóbbá téve termékeit a szélesebb közönség számára. A cég arra alapozza döntését, hogy nem a termékelosztásban van a probléma, hanem abban, hogy olyan termékeket kell kínálni, amelyek versenyképesek teljesítmény/watt és teljesítmény/ár tekintetében is. Az AMD célja, hogy a mainstream és teljesítmény szegmensekre összpontosítva növelje piaci részesedését, és így hosszú távon megszilárdítsa helyét a grafikus kártyák piacán.