Megjelent a DXVK 2.2 verziója, amely a Steam rendszeren futtatható Windows-os játékok futtató komponense. A DXVK programkönyvtár segítségével a windows-os D3D9, D3D10 és D3D11 DirectX rendszerhívásokat fordítja át Vulkan-nal kompatibilis rendszerhívásokra. Ezt használja a Steam-be integrált, Wine köztesréteg alapú, Proton, amely lehetővé teszi a Windows-on futó játékok Linuxon futtatására. Fontos újdonság, hogy ehhez a verzióhoz már Vulkan 1.3 kompatibilis illesztőprogramok szükségesek.
A DXVK 2.2-es verziója egy fontos frissítés a Windows játékok Linux alatti futtatásához. Az új verzióban számos új funkció és fejlesztés található, amelyek javítják a játékok teljesítményét és minőségét.
A DXVK legújabb kiadásában számos új funkcióval és javítással találkozhatnak a felhasználók. Az egyik legjelentősebb újítás a D3D12 támogatás bevezetése a Unity Engine legújabb verzióiban, például a Lego Builder's Journey játékban. Ez lehetővé teszi a D3D11-es eszközök létrehozását egy D3D12-es eszközből a D3D11On12CreateDevice funkció segítségével, valamint az alapvető ID3D11On12Device interfész használatát. Ennek érdekében a DXVK a vkd3d-proton által importált Vulkan eszközöket és erőforráskezelőket használja, és kiegészíti a DXVK meglévő D3D11-es implementációját.
A D3D9 részleges megjelenítés (D3D9 Partial Presentation) támogatásának köszönhetően a DXVK most már képes részekre bontani az ablak megjelenítését. Ehhez a DXVK másolja a háttértár tartalmát a rendszer memóriájába, majd a CPU-n keresztül rajzolja ki azokat az ablakba. Ez javítja a játék indítók, különösen a Microsoft WPF eszköztárán alapulók, és néhány vizuális regények kompatibilitását. Azonban észrevehetően csökkenti a teljesítményt.
Ezen kívül az új verzióban javult a D3D9 csere láncolatok általános működése, és eltávolításra került a d3d9.noExplicitFrontBuffer beállítási lehetőség.
A naplózás terén is történtek változások. A Proton vagy egyszerű Wine futtatásakor a DXVK alapértelmezetten nem hoz létre naplófájlokat, hanem csak naplóüzeneteket ír a konzolra a wine-specifikus funkcionalitást használva, hogy elkerülje a felesleges fájlok létrehozását. Ez a vkd3d-proton viselkedésével egyezik. Fontos megjegyezni, hogy a naplófájl létrehozása újra engedélyezhető az „DXVK_LOG_PATH” környezeti változó megfelelő útvonalra történő beállításával.
A frissítésben további hibajavítások és fejlesztések is találhatók. Például javult a naplózás, hogy az ismeretlen interfészlekérdezések miatt történő figyelmeztetések csak egyszeresen kerüljenek naplózásra, hogy elkerüljék a log fájlok végtelenül növekedését bizonyos játékokban. Ezen kívül javítást kaptak az YUY2 vagy UYUY textúraformátumokkal kapcsolatos megjelenítési hibák, amelyek kijavították a Jade Empire és a Sid Meier's Pirates játékokban a játékbeli videók megjelenítését.
A frissítés során kijavították a szálak helytelen lezárásából adódó problémákat, valamint azokat a Vulkan validációs hibákat, amelyek a textúrák visszacsatolási hurok bekapcsolása során helytelen elrendezési nyomon követésből adódtak. Továbbá javították a D3D9-ben előforduló Vulkan validációs hibákat a 0x0 méretű törlések esetén. Az új verzióban a D3D9 állapotblokkok csak a valóban használt részekhez allokálnak memóriát, amely kijavította a Total War: Shogun 2 játékban a címterület kimerüléséből adódó problémát a D3D9-es renderelő használatakor.
További javulások érhetők el a VK_EXT_extended_dynamic_state3 funkciók használatában, hogy elkerüljék a lassú elérési utakat néhány meghajtó esetén. Az egyesített DXGI kimenetek felsorolása is javult olyan rendszereken, ahol több GPU van jelen. Ez a változtatás orvosolja a teljesítményproblémákat a legújabb RE Engine játékokban (D3D12) ilyen rendszereken.
A memóriahasználat jelentősen csökkent a DXVK-ban olyan helyzetekben, amikor a játékok felhasználhatatlan D3D11-es eszközöket hoznak létre.
Ezenkívül egy sor hibajavítás történt, például a Battle Fantasia Revised Edition játék esetében a képkockák zárolását 60 FPS-re korlátozták, hogy elkerüljék a játék hibáit magasabb képkockasebességeknél. A Cold Fear játékban hiányzó geometriát javítottak, a Dawn of Magic 2 játékban pedig egy kezdéskor fellépő összeomlást. A DC Universe Online játékban pedig megoldották a felfüggesztés utáni be- és kijelentkezéskor fellépő problémát. Továbbá a Far Cry 2 játékban javították a renderelési problémákat az Intel hardvereken, valamint a GPU-kon általánosan alacsony teljesítményt. A Halo: The Master Chief Collection játékban kijavították a memóriafelhasználási hibát, amelyet a játék érvénytelen lekérdezési használata okozott. A Warhammer 40k: Space Marine játékban pedig megoldották a árnyékrenderezési hibát.
Ezek csak néhány példa a DXVK legújabb verziójában található újításokra és hibajavításokra. A frissítés általánosan javítja a kompatibilitást és a teljesítményt a támogatott játékokban, így a felhasználók még jobb élményben részesülhetnek játékaik során. További részletekért és változásokért érdemes áttekinteni a teljes változási naplót a frissítés bejelentése oldalán.
A DXVK jelenlegi kódja Vulkan 1.3 képes meghajtót, valamint Wine 7.1 vagy újabb Wine 7.1-et igényel a winevulkan támogatáshoz.
Általánosságban elmondható, hogy minél naprakészebbek a grafikus illesztőprogramok - annál jobb, és legalább az operációs rendszeredhez és a hardveredhez elérhető legújabb stabil verziót használja. Az alábbi táblázat a DXVK futtatásához minimálisan szükséges verziókat, valamint az ajánlott oszlopban a további funkciókat támogató vagy teljesítményt nyújtó verziókat sorolja fel.
A következő Linux-illesztőprogramok támogatottak:
Illesztőprogram | Szükséges verzió | Ajánlott verzió |
---|---|---|
AMD (RADV) | 22.0 | 23.1 |
Nvidia | 510.47.03 | 520.56.06 |
Intel (ANV) | 22.0 | 22.2 |
Az Nvidia Kepler architektúrája (a legtöbb GTX 600 / 700 sorozat) már nem támogatott. Ezzel a GPU-kkal szerelt kártyákhoz a DXVK 1.10.3 verziója használható. Ezzel a verzióval kapcsolatban a Vulkan 1.1 képes illesztőprogram a feltétel.
Illesztőprogram | Szükséges verzió | Ajánlott verzió |
---|---|---|
AMD (RADV) | 20.2 | 22.0 |
Nvidia | 470.82 | 510.47.03 |
Intel (ANV) | 22.0 | 22.0 |
Érdemes figyelni, hogy a Proton és a DXVK fejlesztése hogyan alakul és miképpen lesz elérhető Linux-on egyre több és több Windows játék. A GitHub-on elérhető kiadás. Az újdonságok vélhetően hamarosan elérhetőek lesznek a Steam Play (Proton) alatt is.