Rengeteg új funkcióval érkezett az Ardour 7.0-s verziója

kami911 képe

Az Ardour 6.9 megjelenése óta több mint egy év kellett, hogy az Ardour 7.0 most megjelenhessen. Ez az új kiadás jelentős új funkciókat tartalmaz a szoftver számára, valamint jelentős (bár nagyrészt láthatatlan) belső mérnöki átalakításokat. Először látható "klip indító" funkció az Ardourban, könnyedén elérhetővé vált a looperman.com forrásból való loopok letöltése, a Cue Markers kezelhetővé váltak az élő rögzítések, új témák is vannak és a MIDI-szerkesztés is rengeteg fejlesztését kapott. Egy korszak vég, hiszen ebből a verzióból nem jelent meg már 32 bites kiadás.

Letöltés

  • Letöltés Linux-ra (64 bites verzió és ARM),
  • Windows-ra,
  • macOS (Intel és ARM is)

Cues ("Clip Launching")

Az Ardour 7.0 talán legnagyobb látható változása a "klip indítás" megjelenése, amely hasonló az Ableton Live által bevezetett munkafolyamathoz, és amelyet ma már a Bitwig, a Digital Performer, a Logic és mások is biztosítanak.

A klip indítás lehetővé teszi, hogy különböző loopok és one shot minták kombinációival kísérletezzünk, minden hangot megfelelően (de opcionálisan) időzítve, hogy illeszkedjen a session tempó térképéhez, és a start/stop megfelelően kvantálva legyen az ütemhez.

Megvághatja vagy meghosszabbíthatja a klipek tényleges hosszát, és kiválaszthatja, hányszor ismétlődjenek, mielőtt a követési opciót elindítják.

Automatizált szekvenciákat készíthet ellenőrzött véletlenszerűséggel, a követési opciók segítségével: Előre, Vissza, Ugrás és Többszörös ugrás (amely véletlenszerűen válogat bizonyos sávok között). Remek módja annak, hogy véletlenszerű kitöltéseket és váratlan fordulatokat adjon dobsávjaihoz!

Néhány más DAW-tól eltérően az Ardourban a MIDI-klipekhez 16 MIDI-csatorna tartozhat, és minden kliphez saját patchek (hangok) rendelhetők. A multi-timbrális MIDI-fájlokat különböző effektekhez használhatja, beleértve a rétegezést vagy a "valódi flameket" (ugyanaz a hang, különböző csatornák),

Ebben a kiadásban csak az Ableton Push 2 felületét lehet kontrollerként használni a cue-ok vezérlésére, de a 7.x jövőbeli dot kiadásai támogatni fogják a Novation Launchpads és más kapcsolódó eszközök használatát. A meglévő Push 2 támogatás meglehetősen mély - a Live "Session" módjának legtöbb funkciója az eszközhöz implementálva van.

Bár az Ardour klipindítási viselkedésének nagy részét az Ableton Live alapján modelleztük, vannak különbségek. Ezekről bővebben is olvashat, ha érdekli.

Loop könyvtárak az Ardourhoz

Mivel a klip indítás most már az Ardour egyik fő funkciója, a kiadásunkhoz választanunk kellett, hogy tartalmaz-e a letöltéshez bármilyen már meglévő tartalmat vagy sem. Nem akartuk, hogy az Ardour letöltése lényegesen nagyobb legyen, mint amekkora már most is, ezért úgy döntöttünk, hogy néhány MIDI anyagot is mellékelünk, majd létrehozunk egy új letöltési rendszert, amellyel gigabájtnyi további audio / MIDI loophoz férhetünk hozzá.

Mind a Cues, mind az Edit oldalon/lapon a jobb oldalon található a Clips fül. Ez egy mintakönyvtár korlátozott kezelését biztosítja (amit idővel talán javítunk). De ami talán még fontosabb, hogy előre feltöltve 8000+ MIDI akkorddal, 5000+ MIDI akkordmenetekkel és 4800+ MIDI dob groove-okkal érkezik, használatra készen (és természetesen jogdíjmentesen és továbboszthatóan).

Szinte biztos, hogy más anyagokat is fel akar majd használni. A hang- és/vagy MIDI-loopokat és -mintákat tartalmazó mappákat maga is hozzáadhatja, egyszerűen a Clips fülre húzva és eldobva. Az Editor lapról közvetlenül az idővonalról a Clips lapra pattinthat régiókat és tartományokat.

A meglévő loopolható anyagok nagy halmazához való könnyű hozzáférést is értékelheti. A 7.0 kiadás részeként meggyőztünk néhány kreatív embert, akik loopokat tesznek közzé a looperman.com oldalon, hogy engedélyezzék számunkra az anyaguk csomagolását és terjesztését. Ha megnyitja a Window > Library Downloader menüpontot, számos könyvtárat talál mind ritmikus, mind dallamos anyagból, amelyet felhasználhat a munkameneteiben. Ezek a könyvtárak mind jogdíjmentesek, bár a tényleges licenc változhat a CC-by-0-tól a MIT licencig vagy másig. Köszönet az alkotóknak Speak, LenoxBeatMaker, NegusFirst és ProdGraverr együttműködéséért. Alig várjuk, hogy a jövőben még többel bővítsük.

Természetesen szinte bármelyik loopszolgáltatótól származó fájlokat is használhatsz, több tucat audio/MIDI fájlformátumban, beleértve más DAW-k csomagolt tartalmát is. A Mac felhasználók az Ardour-t úgy találják előre konfigurálva, hogy a Garagebandből vagy a Logicból elérhető loopok meglévő gyűjteményét megjelenítse.

 A mappák hozzáadása a Clip Libraryhöz egyszerűen a mappák Clips lapra történő húzásával és ejtésével történik. Audition MIDI fájlok a beépített General MIDI Synth vagy az Ön által preferált szintetizátorral. Generálja saját loopjait, és dobja őket a Clip fülre, hogy a felhasználói könyvtárában tárolja őket más munkamenetekben való használatra vagy terjesztésre. Ugráljon a lineáris sávokból a felhasználói könyvtárába, és használja saját sávjait klipként a Cues rácson.

Cue-jelölők (klipek szekvenálása)

Néha, miután megtalálta a Cue lapon a tetsző dolgokat, előfordulhat, hogy szeretne az idővonalon egy "lineárisabb" munkafolyamatban dolgozni. Az Ardour 7.0 nem csak azt teszi lehetővé, hogy a Live, Bitwig és másokhoz hasonló stílusban indítson klipeket, hanem arra is képes, hogy az idővonalról szekvenálja őket. Egy új "Cue Marker" szabály lehetővé teszi, hogy a lejátszófej áthaladásával indítson el cue jeleneteket. Ez lehetővé teszi, hogy anélkül építse fel az összeállítást, hogy valaha is elkötelezné magát egy adott hangmegjelenítés mellett. A Cue Markerek élőben rögzíthetők az idővonalra, vagy manuálisan elhelyezhetők a szerkesztő vonalzójából, és a Cue és Mix oldalon a mini idővonalon is megjelennek, így mindenhol, még a mix ablakban is láthatja a dalszerkezetét.

A Cue lejátszás folyamatos: akár a cue-markerek között is megkeresheted, és a teljes hangszerelés kiszámításra kerül addig a pontig -- így még ha csak egyetlen dobklippel kezded is a munkamenetet, bárhol megkeresheted az idővonalon, és hallhatod a klip lejátszását!

Van egy Stop cue marker, amely megállítja az összes klip lejátszását az idővonalon. Később egy másik cue-jelölővel újraindíthatja! És az egyes klipeket "izoláltként" is megjelölheti, ami megakadályozza, hogy elinduljanak a cue-jelenetekből, így ezeket a klipeket manuálisan is elsütheti, még akkor is, ha a "Play Cues" funkció be van kapcsolva.
Belső időreprezentáció

Az Ardour 7.0 egy teljesen új és a korábbi verziókhoz képest teljesen más időreprezentációra épül. A program belsőleg két különböző idő "tartomány" koncepcióját alkalmazza -- az audio időt és a zenei időt. A pozíció és az időtartam minden reprezentációjának van egy meghatározott tartománya. Ha egy objektumot 4 ütemmel mozgat, akkor az pontosan 4 ütemet mozog, nem pedig a 4 ütem legjobb reprezentációját akár mintákban, akár másodpercekben. Egy paramétervezérlő pont, amely 4 ütemmel egy régió kezdete után van, pontosan 4 ütemmel a régió kezdete után van, nem pedig ennek a hangidőben való közelítése.

Ez a nagyméretű mérnöki projekt a felhasználók számára többnyire láthatatlan lesz (kivéve, hogy a korábbi verziókban a hangidő és a zenei idő közötti átváltás pontatlanságából adódó hibák kijavításában segít). Tervezzük, hogy a jövőbeni verziókban további funkciókat építünk be az Ardourba, amelyek ezen az új időreprezentáción alapulnak. Ez magában foglalja majd a munkamenetek mintavételi sebességfüggetlenségét, és azt a képességet is, hogy a MIDI-adatokat kívánság szerint audió időpozíciókhoz rögzíthessük.

Ripple, feltöltés üzemmódok

Az Ardour mostantól 3 "feltöltés szerkesztési" üzemmóddal rendelkezik. A szerkesztés azt írja le, hogy mi történik, amikor anyagot vágunk/törlünk egy sávból, és a későbbi anyag előbbre kerül, hogy "kitöltse a rést".

  • Ripple Selected: Ebben az üzemmódban egy régió vagy időtartomány törlése után az összes kijelölt sáv feltöltésre kerül.
  • Ripple All: Ebben az üzemmódban az összes sáv fel lesz töltve a tartomány törlésére válaszul.
  • Interjú: Ebben az üzemmódban a feltöltés csak akkor következik be, ha egynél több sáv van kijelölve. Ellenkező esetben feltételezzük, hogy csak a véletlenszerű zajokat, például az "uhm" és az "ah" hangokat távolítja el egy sávból. Kiválasztáskor egyszerűen lefelé mozgathatja az egeret, hogy a szerkesztést mindkét/az összes sávra alkalmazza. Ez különösen hasznos, ha 1 az 1 elleni interjúkat/beszélgetéseket szerkeszt podcastokhoz stb.

Mixer jelenetek

Az Ardour keverő lapjának egy része, amely az új keverőjelenetek listáját mutatja.

A keverőjelenetek lehetővé teszik a keverőablak összes automatizálható beállításának gyors tárolását/visszaállítását (sávok szóló/némítása/erősítése stb., valamint az összes plugin paraméter). Egyetlen kattintással 8 különböző mixet hasonlíthat össze, valamint egy "mixerjelenetet" meghallgathat egy "pillanatnyi" móddal. Ez új szintre emeli a plugin A/B'ing-et, lehetővé téve, hogy egyetlen kattintással annyi plugin beállításait hasonlítsa össze, amennyit csak akar.

Ezeket a Mixer nézet bal alsó részén találja, ha a View > Show Mixer Lists / Nézet > Mixer listák megjelenítése opciót engedélyezi. Vegye figyelembe, hogy a keverőjelenetek nem mentik/visszaállítják az egyes pluginek jelenlétét/nemlétét.

MIDI-szerkesztés

  • Alapértelmezés szerint a MIDI-régiók másolatai mostantól függetlenítve vannak. Ha ismétlődő MIDI-anyagot szeretne a munkamenetben, pattintsa a MIDI-régiót egy cue slotba, és hagyja, hogy onnan játsszák le. Ha valóban használja a linkelt másolat beállítást, akkor mindenképpen állítsa be egy új munkamenethez, ha már egyszer használta az Ardour 7.0-t..
  • Új billentyűzetkötések hozzáadása a hangjegyek hosszának vezérléséhez (a , ., balra-nyíl, jobbra-nyíl és különböző módosítók kombinációi, amelyeket reméljük, hogy triviálisnak találsz majd megjegyezni, ha már egy rövid ideig használtad őket).
  • Transzponáláskor bővítse a MIDI streamview hangtartományt, amikor/amikor szükséges, hogy a hangjegyek ne tűnjenek el.
  • A görgetés belső szerkesztési módban, hangjegy-kiválasztás nélkül görgetni fogja a hangjegy-tartományt. A normál vászon görgetés ebben az üzemmódban a Primary+Tertiary-scroll (Ctrl+Shift Linuxon/Windowson, Cmd+Shift macOS-en) segítségével érhető el.
  • A belső szerkesztési/rajzolási módokban a régióra való egyszerű kattintás kiválasztja a régiót.
  • Javítottuk a midi-jegyek Copy+Paste és Duplicate műveleteit.
  • Eszköztár menü biztosítása a hangjegyhossz, a csatorna és a velocity explicit kiválasztásához.
  • MIDI Draw: note-length-auto azt jelenti, hogy 'a rácsot használja a note-hosszúsághoz' (korábbi viselkedés).
  • A MIDI régiók mostantól kombinálhatók, mint az audio régiók. Vegye azonban figyelembe, hogy nincs "uncombine" művelet.
  • A MIDI régiók mostantól lehetnek átlátszatlanok vagy átlátszóak, akárcsak az audio régiók. Egy átlátszatlan régió, amely egy másik régiót eltakar, az alsó régióból érkező MIDI eseményeket figyelmen kívül hagyja. Az audio régió átlátszatlanságához hasonlóan szabályozható.
  • Szerkesztési művelet a MIDI deinterlace-hez (egy midi régió csatornánkénti régiókra való felosztása).
  • Hangjegyek törlése (rajzolás/szerkesztés módban) a középső gombbal.
  • A Ctrl+d (szerkesztési módban) mostantól duplikálja a kijelölt hangjegyeket.
  • Sokkal jobb láthatóság a MIDI nem velocity bar számára.
  • A "q" kvantálja a kijelölt hangjegyeket, ha vannak, nem pedig az egész régiót (ha nincsenek).
  • Minimális hosszúság kikényszerítése a MIDI-jegyzetek rajzolásakor.
  • Új hangjegyek rajzolásakor vegye figyelembe a snap engedélyezés állapotát.
  • A hangjegyek rajzolásakor a rácsnak a nagyítási skálához kell méreteznie.
  • A nem linkelt MIDI régió másolatainak használatakor a másolatok az alapul szolgáló MIDI fájl teljes hosszúságú változatát használják. A korábbi verziókban a másolat a MIDI-fájl csonka változatát kapta. Ez lehetővé teszi, hogy a másolatot szükség esetén meghosszabbítsa, ne csak lerövidítse.
  • Hangjegyek lökdösésénél, ha a lökdösési óra nulla, a távolság meghatározásához a fő rácsot használja.…

MIDI stem exportálása

Az Ardour már régóta lehetővé teszi a stem exportot (1 fájl sávonként) audio esetében, de a 7.0-val megérkezett a stem export a MIDI sávokhoz is. Ha összetett, több régióból álló MIDI-összeállításokat használ, ez az egyik módja annak, hogy minden sávhoz egyetlen SMF-fájlt generáljon.

Ha a MIDI-sávban jelen van egy szintetizátor, akkor ki kell kapcsolnia a feldolgozást, hogy nyers MIDI-adatokat kapjon, különben a stem-export exportálja a sáv kimenetét, amely tartalmazhat MIDI-szűrőket vagy midi-audio szintetizátorokat.

A Freesound visszatérése

Az Ardour ismét használható a Freesound projekt által hosztolt közel 600 000 minta közvetlen keresésére és használatára. A Freesound néhány évvel ezelőtt megváltoztatta a bejelentkezési folyamatát, de mi végre frissítettük a kódunkat, hogy kövesse ezeket a változásokat. Szükséged lesz egy saját Freesound fiókra, és hogy megmondd az Ardournak egy speciális bejelentkezési kódot, amit a Freesound ad neked, amikor először próbálsz letölteni az Ardouron belül. Ezt követően úgy böngészheted és importálhatod a Freesound mintákat, mintha a helyi merevlemezeden lennének.

 A felhasználó által beállítható méretű, helyileg gyorsítótárazott Freesound-minták mennyiségét is hozzáadtuk, valamint a keresés szűrésének lehetőségét licenctípus szerint.

I/O bővítmények

A Harrison által a Mixbus egy speciális verziójának új funkcióinak támogatására végzett munkának köszönhetően az Ardour 7.0-ban támogatottá váltak az I/O pluginek: olyan pluginek, amelyek bármely sáv vagy busz kontextusán kívül futnak. Az előfeldolgozó I/O pluginek az Ardour bármilyen feldolgozása előtt futnak -- egy plugint használhatsz ott a fizikai bemenet előfeldolgozására, vagy adatok fogadására egy hálózaton keresztül. A post-processor I/O pluginek az Ardour feldolgozásának befejezése után futnak -- itt adhat hozzá szobakorrekciót vagy monitoronkénti korrekciót, vagy használhat egy plugint, amely adatokat továbbít egy hálózatra. Ez semmilyen módon nem helyettesíti a pluginek buszokban (vagy sávokban) történő futtatását, de új lehetőségeket nyit az I/O útválasztás és feldolgozás terén.

Vezérlőfelületek

  • Vezérlési protokollok: API hozzáadása a RID szerinti kiválasztás vezérléséhez.
  • Általános MIDI: a "select" funkció újbóli engedélyezése.
  • Vezérlő protokoll: lehetővé teszi a protokoll implementációk számára a RID kiválasztási API felülírását.
  • Generikus MIDI: a kiválasztási funkció API-jának kiterjesztése, és az argumentum mindig bank-relatív legyen.
  • iCon QCon ProG2 specifikus MCP gombkezelők hozzáadása.
  • Hozzáadja az iCon Platform M+ vezérlő támogatását.
  • Hozzáadja az iCon Platform X+ kiterjesztők támogatását az iCon Platform M+-hoz.
  • Három új eszközprofil hozzáadása az iCon Platform X+ bővítők és az iCon Platform M+ vezérlő master egységként való használatához.
  • Hozzáadja az iCon QCon ProG2 vezérlő támogatását.
  • Midi leképezések hozzáadása az Akai mpk225 számára.
  • MIDI MAP hozzáadása az Alesis Q49 V2 master billentyűzethez.
  • Programnevek hozzáadása a Kurzweil PC3A sorozathoz, objektum verzió "2.31.2".
  • Roland A-30 binding map hozzáadása az Ardour Play/Stop vezérléséhez.
  • Push 2 pad hangolása.
  • A Push 2 lemásolja az Ableton "Session" nézetének nagy részét a triggereléshez stb.
  • Új OSC üzenetek a jelenetek/kues kiváltásához és az összes cue leállításához.

Felvételi módok

Most, hogy az átláthatatlan MIDI régiók támogatása hozzá lett adva, van megfelelő támogatás három felvételi módhoz:

  • Rétegelt, az új felvételek régióként kerülnek hozzáadásra egy rétegben a meglévő régiók fölé.
  • Sound On Sound, úgy viselkedik, mint a Layered, kivéve, hogy az alatta lévő régiók hallhatóak lesznek.
  • Non Layered, az alatta lévő régiót a rendszer szétválasztja és az újonnan felvett régióval helyettesíti.

A kézikönyv

A kézikönyv jelentősen kibővült és frissült a 7.0 verzióhoz. Új fejezetek, sok változás, sokkal több képernyőkép. Ezt a munkát nagyrészt Alexandre Prokoudine végezte.