Itt a Darktable 4.0!

kami911 képe

Pascal Obry bejelentette a Darktable 4.0-as verzióját, amely a nyílt forráskódú, ingyenes és keresztplatformos RAW képszerkesztő program újabb frissítése.

Kicsit több mint 10 évvel a Darktable 1.0 első kiadása óta, a Darktable csapat büszkén mutatja be a Darktable 4.0-t!

A Darktable egy nyílt forráskódú fotográfiai munkafolyamat-alkalmazás és nyers képformátum kezelő. Virtuális fényasztal és sötétkamra fotósoknak. Egy adatbázisban kezeli a digitális negatívokat, lehetővé teszi azok megtekintését egy zoomolható fényasztalon keresztül, és lehetővé teszi a nyers képek feljavítását.

Az alábbiakban összefoglaljuk a darktable 4.0-hoz hozzáadott főbb funkciókat. Ezek a funkciók részletesebben a felhasználói kézikönyvben és a hozzá tartozó blogbejegyzésben találhatók.

Szín- és expozíció-leképezés

Mind az expozíciós, mind a színkalibrációs modulok új "spot mapping" móddal bővültek. Ez az üzemmód használható például a fehéregyensúly (kromatikus adaptáció) elvégzésére ismert színű, nem szürke tárgyakkal szemben, vagy egy tárgy szín- és expozíciós konzisztenciájának biztosítására több képsorozaton keresztül. A "mintavételezés" üzemmód lehetővé teszi egy referenciaszín kiválasztását egy forrásképben, rögzítve a kimeneti expozíciót/színt az aktuális expozíciós, illetve színkalibrációs modulok után. A "korrekciós" üzemmód ezután úgy számítja ki a megfelelő expozíciós és színkalibrációs beállításokat, hogy azok megfeleljenek a célképből kiválasztott, megfelelő mintából kiválasztott színnek. A célpont manuálisan is meghatározható a megfelelő CIE Lab 1976 színkoordináták közvetlen bevitelével.

Ezt a funkciót azért fejlesztették ki, mert egy előzményhalmaz másolása és beillesztése egy képsorozaton, még akkor is, ha azonos körülmények között készült, nem feltétlenül biztosítja az egységes színvisszaadást, és gyakran még további kézi beállításokat igényel, mivel a megvilágítás még mindig kissé eltérhet képenként. Egyetlen referencia szerkesztésből a leképezés funkció biztosítja, hogy a paraméterek megfelelően skálázódjanak a sorozat többi képére. Ne feledje, hogy ez a színillesztés még mindig nem elegendő ahhoz, hogy teljesen azonos szín/expozíció érzékelést biztosítson a képek között, mivel az érzékelés a képen belüli fényességeloszlástól is függ: egy olyan táj, amely 1/3 részben világos égboltból és 2/3 részben sötét talajból áll, nem fog hasonló színérzetet adni, mint egy olyan táj, ahol az égbolt és a talaj aránya fordított, még akkor sem, ha a színosztályozás azonos és a színmérő ugyanazokat az értékeket rögzíti.

Az „expozíció” és a „színkalibráció” modulok új funkciója lehetővé teszi egy célszín/expozíció meghatározását és mentését a színválasztók számára, hogy a kép bármely forrásobjektumát egy tetszőleges célszínhez lehessen illeszteni. Ez használható a fehéregyensúly (kromatikus adaptáció) elvégzésére ismert színű, nem szürke objektumokkal szemben, vagy egy objektum színkonzisztenciájának biztosítására egy képsorozaton keresztül.

Filmic v6

A filmic rgb modul a hatodik iterációjánál tart, most már új színtudományokkal. Ennek a munkának a részeként a kötelező deszaturáció (közel a közepes fehér és fekete színhez) megszűnt, és helyébe a kimeneti (vagy export) színtérrel szembeni valódi színtér leképezés lépett. Ez a színtér leképezés az ICC "relatív színmérési" szándékával történik, ahol a kimeneti színtérben megengedett maximumra vágjuk a színárnyalatot állandó világosság és árnyalat mellett. Ez telítettebb színeket tesz lehetővé, és különösen a kék égbolton figyelhető meg.

Azon felhasználók számára, akik továbbra is a „telítetlen csúcsfények” megjelenését kedvelik, a krominancia megőrzése nélküli (az RGB-csatornákat egymástól függetlenül feldolgozó) változat továbbra is lehetővé teszi ezt, de a 6. verzió egy színárnyalat-kilincset ad hozzá, hogy megakadályozza az ezzel a módszerrel járó hagyományos színárnyalateltolódást (ahol a telített kék égbolt ciánsárgává, a telített vörös pedig sárgává degradálódik).

Az out-of-gamut színek jellemzően a szín fénysűrűségi szintjéhez képest túl magas telítettségből adódnak, és ezért nem kódolhatók digitálisan a korlátos egészértékű RGB-térben, és fizikailag sem jeleníthetők meg a kimeneti adathordozón. A gamut-szanálásnak ez a része a harmadik és egyben utolsó, amelyet a darktable-hez adtak hozzá, amely most már egy teljesen szanált színcsatornával rendelkezik, a bemenettől (színkalibrálás) a kimenetig (filmic v6), a művészi változtatásokon keresztül (színegyensúly RGB). A felhasználók mostantól a képek színminősítését abban a biztos tudatban végezhetik, hogy az érvénytelen bemeneti színek a lehető legkevésbé romboló módon, már a csővezeték korai szakaszában helyreállíthatók, és az érvényes színeket nem lehet a színskálán kívülre tolni.

Ne feledje, hogy az örökölt (kijelzőre vonatkoztatott) modulok a filmic után kerülnek alkalmazásra a csővezetékben. Ezek a modulok nem részesülnek a filmic gamut leképezéséből, és a végső exportálási szakaszban a LittleCMS2-re támaszkodnak (ha engedélyezve van), amely nem úgy képezi le a gamutot, ahogyan kellene. Továbbá, mivel a v6-os filmic sokkal kevésbé deszaturál, mint a v5-ös (csak akkor, ha a színek kiesnének a gamutból), és alapértelmezés szerint megőrzi a kromatikus színeket, az érvénytelen színeket is meg fogja őrizni (levágott magenta kiemelések, kromatikus aberrációk), és kevésbé fogja elrejteni őket, mint korábban. Az ilyen színeltéréseket előzetesen megfelelően korrigálni kell a megfelelő modulokkal.

Irányított kiemelés Laplace rekonstrukció

A kiemelés rekonstrukciója már régóta a Darktable egyik fő problémája, amit a jelenet-alapú munkafolyamat és annak chroma megőrzése még nyilvánvalóbbá tesz.

A highlight rekonstrukciós modulban található új irányított laplaciánus rekonstrukciós módszer a darktable 3.8-ban bevezetett diffúz vagy élesítő modulból származik. Ugyanazt az iteratív és több skálájú wavelet-sémát használja az érvényes részletek kinyerésére bármely nem levágott RGB-csatornából (csatornákból), és ezeket az érvényes részleteket használja a levágott csatornák rekonstrukciójának irányítására. A modul ezután a szomszédos érvényes régiókból származó színgradienseket továbbítja, az élekre figyelő színdiffúziót használva, amely korlátozza a színek széleken keresztüli vérzését (például megakadályozza, hogy a zöld levelek színt vérezzenek a levágott kék égbolt rekonstrukciójába). Előnye, hogy nem függ a szín érzékelési meghatározásától, és immunis a fehéregyensúlyra, és sima rekonstrukciókat eredményez, bár csak a kis területeket érintő reflektorok vagy egyszerű alakzatok esetében hatékony. Nagyobb levágott területek esetében előfordulhat, hogy nem sikerül teljesen eltávolítani a magenta színt, és összetett alakzatok esetében furcsa mintázatokat és színvérzést hozhat létre. Ezekben a helyzetekben a filmes modul kiemelési rekonstrukciója előnyben részesítendő vagy kiegészítésként használható, mivel az alapvetőbb és robusztusabb módon képes a szín befestésére.

Egy további zajbeállítás lehetővé teszi, hogy Poisson-zajt (a fotonok összegyűjtését befolyásoló természetes zajtípust) adjon a rekonstruált csúcsfényekhez, hogy segítse azok összemosását olyan zajos, nagy ISO-felbontású képeken, ahol a sima színátmenetek azonnal tónusmentesítve lennének.

Mint minden olyan rekonstrukciós módszer, amely a sérült tartalomra próbál következtetni a szomszédság elemzéséből, ez a módszer is számos feltételezéssel és kompromisszummal jár. Az első kifogás a számítási ára, amelyhez GPU-ra lesz szükség, hogy ésszerű időn belül fusson - a számítási idő a rekonstrukció sugarával együtt nő. Emiatt az alapértelmezett beállítások meglehetősen kis sugarakat feltételeznek, ami azt jelenti, hogy a nagy kiterjedésű kiugró területek nem lesznek megfelelően rekonstruálva, amíg manuálisan nem módosítja a beállításokat. A második figyelmeztetés az, hogy ez a módszer nem használ érzékelési keretrendszert, mivel mindenféle színprofilozás vagy kalibráció előtt dolgozik (és még a csőben történő demozaikosítás előtt is), így nem támaszkodhat a fehér olyan definíciójára, amely lehetővé tenné, hogy a magenta szín elkerülése érdekében egyszerűen deszaturálja a fénypontokat. Emiatt más módszerek jobban működhetnek a nagyon nagy kiterjedésű elmosódott területek esetében, és a filmes modul fénypont-rekonstrukciójára lehet szükség a fehérre való telítetlenítés kikényszerítéséhez. Ezenfelül, mivel a kép sérült részeit befesti, ez a módszer a naplementés jeleneteknél a napkorongot beleolvasztja az égbolt többi részébe, mivel sima rekonstrukciót kényszerít ki. A nap (vagy a hold) kizárásához maszkolásra lehet szükség, hogy megakadályozza az égboltba való beolvadását.

Végül, ez a módszer csak Bayer-érzékelőkhöz érhető el - nem lehet közvetlenül az X-Trans érzékelőkhöz igazítani, mivel azok nem egyenletes mintázatúak.

Bemutatjuk a Darktable egységes színteret 2022

A színegyensúly RGB modul olyan telítési algoritmust használ, amelyet úgy terveztek, hogy szimulálja a színárnyalatokat, ahogyan azt a festők hagyományosan teszik, vagyis a gazdag színes színek világos pasztellszínekké, a pasztellszínek pedig tiszta alapszínekké degradálódnak. Ez azt jelenti, hogy a telítettség növelésével együtt némi sötétítésnek is meg kell történnie, és némi világosodásnak is meg kell történnie a telítettség csökkentésével együtt. Ez ellentétben áll a legtöbb "telítési" operátorral, amelyek állandó világosság mellett hatnak a színárnyalatokra, és a telített színeket önmaguk látszólag fluoreszkáló változatává degradálhatják, ami különösen rosszul mutat a fényvisszaverő tárgyakon.

A darktable 4.0 előtt a színegyensúly RGB-modul egy egyéni telítési módszert használt, amely a JzAzBz (2017) perceptuálisan egységes színteret vonta be, amelyről bebizonyosodott, hogy nem volt egyenletes, és túl sokat sötétített az újratelített mennyiséghez képest. Emellett a JzAzBz színtér nem veszi figyelembe a Helmholtz-Kohlrausch-effektust, amely a magas színárnyalatú színeket világosabbnak tünteti fel, mint alacsony színárnyalatú megfelelőjüket, még akkor is, ha világosságuk (vagy fénysűrűségük) állandó.

Egy 3 hónapos kutatási projekt eredményeként egy új, perceptuálisan egységes színtér jött létre, amelyet kifejezetten a színegyensúly RGB modul telítettségi algoritmusának igényeihez terveztek. Ez a színtér a második "gyakorlatilag használható" közzétett színtér, amely figyelembe veszi a színesség hozzájárulását a fényesség érzékeléséhez (Helmholtz-Kohlrausch-effektus), és az 1943-as Munsell renotációs kísérleti adathalmazra (40 megfigyelő, 3 millió megfigyelés) illesztették. A Helmholtz-Kohlrausch-effektus számszerűsítéséhez négy különböző, 1963 és 2013 közötti, fényesség/színesség kísérleti adathalmazt használtunk, összesen 29 megfigyelővel 154 színmintára. A számítógépnek 26 órába telt, amíg 23 paraméter optimalizálásával megtalálta a legjobb illeszkedést.

Bár ez a felhasználói felület szempontjából semmit sem változtat, a telítettséget simábban kell szabályozni, érzékelhetőbbé kell tenni az egyes árnyalatok között, és jobb telítettség/sötétség arányt kell eredményeznie. Az előző módszerhez hasonlóan ez is megakadályozza a színek fluoreszkáló vagy neon színűvé romlását. A korábbi JzAzBz változat továbbra is elérhető a modulban opcióként, és a régi szerkesztéseknél is megmarad.

Ez a perceptuális tér végre lehetővé teszi a munka RGB-tér színskálájának pontosabb és számítás-hatékonyabb kifejezési módját, amely lehetővé teszi a színek egyenletes fényerő és árnyalat mellett történő színskála-térképezését, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a telítettséget nagymértékben növeljék anélkül, hogy a színskála megnyírásának következményeitől (nem egyenletes árnyalateltolódások) kellene tartaniuk.

Ezt a kutatást kizárólag a fejlesztők közönségtámogatása tette lehetővé. A színtér forráskódját (Python, C, OpenCL) egy nagyon megengedő MIT licenc alatt adták ki.

UI átírása

A felhasználói felületet ismét teljesen átdolgoztuk a megjelenés és a konzisztencia javítása érdekében. A kitöltés, a margók, a színek, a kontraszt, az igazítás és az ikonok teljes egészében átdolgozásra kerültek.

A modulokon belüli összecsukható részek is átdolgozásra kerültek, hogy a funkcióik egyértelműbbek és jobban nézzenek ki. A következő modulokban új összecsukható szakaszok kerültek be a felhasználói felület zsúfoltságának elkerülése érdekében:

  • csatornakeverő rgb
  • expozíció
  • színkalibráció

A vignettálás modul az áttekinthetőség érdekében két részre lett osztva.

A „vágás” és a „fehéregyensúly” modulokból eltávolításra kerültek a felesleges szakaszok.

Az IPAPGothic betűtípus támogatással bővült az alkalmazáx.

A jobb elrendezés érdekében átdolgozásra kerültek a modul-leíró tooltipek.

Végül az alapértelmezett téma Elegant Grey-re változott. A darktable alapértelmezett beállítása mostantól összhangban van a csapat által ajánlott témával.

Teljesítmény és OpenCL-támogatási változások

Az erőforrás-igényes modulok, mint például a "diffúz vagy élesítés" által a pixelcsőnek okozott stressztesztek hibákat és hiányosságokat tártak fel az OpenCL-illesztőprogramok GPU-memória kezelésének módjában. A GPU-k kódtervezése és memóriaelosztása ezért javításra és szinte teljes átírásra került, valamint javításra kerültek az X-Trans demosaicing és retusáló modulok csempézési stratégiái.

A GPU-memória használatára vonatkozó új, "felhasználóbarát" tervezési stratégiák kerültek a globális beállítások párbeszédpanelhez, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára a memóriahasználat és/vagy a memória írási-olvasási ciklusok minimalizálását, és amelyek mostantól futás közben is módosíthatók, újraindítás nélkül. A teljesítmény-felhasználó OpenCL optimalizációk (fordítási zászlók és memóriaméretek) mostantól minden egyes OpenCL-eszközhöz függetlenül hangolhatók. További részletekért lásd a felhasználói kézikönyv memória- és teljesítménytuning szakaszát.

A filmic kiemelésrekonstrukciójában, a diffúz vagy élesítésben használt wavelet-dekompozíciót és a vezetett laplaciánus kiemelések rekonstrukcióját a jobb teljesítmény érdekében átírtuk (15-25%-kal gyorsabb).

Az összes teljesítmény- és OpenCL-beállítás és pixelpipe-optimalizálás teljes körűen át lett vizsgálva és frissítésre került. Számos új optimalizációt adtunk hozzá, és egyszerűsödtek a felhasználói beállítások.

Minden beállítás mostantól eszközönként történik, így minden egyes OpenCL eszköz külön-külön hangolható.

A teljesítménykonfiguráció mostantól futásidőben kerül alkalmazásra, és módosításakor már nem szükséges a darktable újraindítása.

Néhány modulban helytelen vagy túlságosan konzervatív csempézési faktorok voltak, ami szükségtelenül lassította a darktable-t (mivel a csempézést akkor is használta, amikor nem volt rá szükség). A változás a következő modulokat érint:

  • demosaic (X-Trans)
  • retusálás

Színtár

A globális színválasztó mostantól úgy lett módosítva, hogy a megjelenített színértékek fölé lebegtetve az eszköztippben megjeleníti a kiválasztott szín nevét. Ezt a funkciót több színkárosult fotós kérte, hogy megerősítse szerkesztésük érzékelési érvényességét a színekkel kapcsolatban, amelyeket nem úgy látnak, mint egy átlagos megfigyelő.

A színtár 76 bejegyzést tartalmaz: 15 árnyalat × 5 világosság + semleges (szürke). Nem különül el a kromatikus tengelyen, így minden színt ugyanúgy regisztrál, függetlenül a színességétől. A színtár 6 etnikum (kínai, thaiföldi, kurd, mexikói, kaukázusi, afroamerikai) 3 testrészének (alkar, homlok és arc) átlagos bőrszínét is tartalmazza. Ezeket az értékeket a fejlesztés idején rendelkezésre álló kozmetológiai és bőrgyógyászati akadémiai adatbázisokból vettük. Csak D65 fényforrás és 92%-os relatív fénysűrűségű diffúz fehéret rögzítő expozíciós beállítás esetén érvényesek. Vegye figyelembe, hogy a bőrtípus 95%-os megbízhatósággal kerül visszaadásra, és a bőrszínben jelentős átfedés van az etnikumok között, így ez az eszköz annak biztosítására szolgál, hogy a forrásszín megfeleljen egy átlagos emberi bőrszínnek ± 2 standard eltéréssel, de nem következtet az alany legvalószínűbb etnikai hovatartozására.

További újdonságok

  • A vezérvonalak átfedési beállításai egy új „kontraszt” paraméterrel egészültek ki, amely lehetővé teszi a vonalak jobb láthatóságát a képek felett.
  • Bevezetésre került egy új „gyűjteményszűrők” modul, amelyet úgy terveztek, hogy könnyebben használható legyen, mint a jelenlegi "gyűjtemények" modulban lévő szűrés.
  • Az új modul lehetővé teszi az aktuális gyűjtemény rendezését és szűrését több kritérium alapján. Minden egyes rendezési/szűrési szabály kitűzhető, ami a gyors hozzáférés érdekében megduplázza a megfelelő vezérlőelemet a felső eszköztáron.
  • A következő szűrők kerültek bevezetésre (továbbiak a következő verzióban): színcímkék, szöveges keresés, dátum-idő szűrők, expozíció, ISO, gyújtótávolság, rekeszérték, képarány, fájlnév és kiterjesztés, csoportosítás, előzmények, helyi másolat, modulrendezés.
  • Előbeállítások hozhatók létre, és egy előzmény gomb segítségével a korábbi konfiguráció is előhívható.
  • Teljesen új szöveg- és színszűrő widgetek kerültek bevezetésre.
  • A "legutóbb használt gyűjtemények" modul mostantól "előzmények" gombként beépült a "gyűjtemények" modulba.
  • A sötétkamra modulkereső funkciója továbbfejlesztésre került, hogy a felhasználó által meghatározott modulnevekre is illeszkedjen.
  • Az EXR 16 bites (fél) lebegőértékek exportjának támogatása.
  • A dátumok/idők használata átdolgozásra került, hogy jobban támogassa az időzónákat és az eltérő operációs rendszereket. A milliszekundumok támogatása is kiegészült.
  • A "tone equalizer" modul összes előbeállítása frissítésre került, hogy a jelenetre vonatkozó keverési módokat használja.
  • A 3.8-as verzióban bevezetett új beviteli rendszer most már kezeli az egyidejű gyorsbillentyű lenyomásokat, és a reakciókészség jelentősen javult.
  • A MIDI konfigurációs paraméterek mostantól a darktable erőforrásfájlokban adhatók meg.
  • A csúszkák lépésméretei szabványosítva lettek, és mostantól egyedileg konfigurálhatók.
  • Az extra tolltábla gombkattintásokat mostantól billentyűleütésként kezeli a rendszer, így azok felhasználhatók a parancsikonokban.
  • A gamepad triggerek támogatása is bekerült (gombokként kezelve őket), lehetővé téve a gyorsbillentyűként való használatukat.
  • A módosítók (Ctrl/Shift/Ctrl+Shift) mostantól használhatók a csúszkák húzásakor, az értékváltozások pontosságának módosítására.
  • A "másolás" és a "mozgatás" funkció használatakor a világítótáblában az utolsó könyvtárak minden egyes műveletnél függetlenül emlékeznek.
  • Mostantól lehetőség van lapozós modulok lapozására a lapok közötti váltáshoz.
  • Javítottuk a monokróm képek támogatását:
    • A valódi monokróm képek (mint például a Leicától származó képek) és az olyan fényképezőgépekből származó képek, amelyeknél az érzékelő előtti színmátrixszűrőt eltávolították, mostantól a felhasználói felületen a lehető legnagyobb mértékben azonos módon kezelhetők.
  • Javult a címkézési javaslat mód.
  • A nyomtatási nézetben javult az átfedés elrendezése.
  • A "retusálás" modul heal iterációs határa az új szerkesztéseknél megnőtt.
  • Mostantól lehetőség van egyetlen csomópont szerkesztésére egy ecsetpályán. Az egyes csomópontok méretét, átlátszatlanságát és keménységét egymástól függetlenül módosíthatja.
  • A "kiemelés rekonstrukció" modulban egy új gomb lehetővé teszi a levágott pixelek jobb megjelenítését.
  • A nyers túlexponálási funkció mostantól a tényleges érzékelőkivágást mutatja, ahelyett, hogy a kép fehéregyensúlya szerint lenne beállítva. Ez jobban illeszkedik az alapértelmezett, jelenet-preferált munkafolyamathoz.
  • A parancsikonok mostantól az aktuálisan fókuszált feldolgozómodul-példányra irányíthatók az aktuálisan kiterjesztett helyett.
  • Javult a fénytábla nézet vezérlése azáltal, hogy a fel/le és a balra/jobbra billentyűk az elvárt viselkedést biztosítják.
  • Területi módban történő színválasztáskor elmosódás alkalmazása. Ez biztosítja, hogy a színválasztó méréseit ne befolyásolja túlzottan a képzaj. Ez a változtatás különösen a filmic fekete relatív expozíció mérésének stabilitását javítja.
  • A DNG GainMap EXIF-információk támogatásának hozzáadása és a pixelerősítés frissítése a raw-prepare modulban. Ez jobb kezdeti expozíciót biztosít az importált DNG képek számára.

Egyéb változások

Természetesen a fejlesztők számos hibát kijavítottak, fordításokat frissítettek, és egyéb komponenseket javítottak. A Darktable 4.0-ban bevezetett változásokról a teljes kiadási jegyzetben olvashat további részleteket, amelyet már most letölthet a hivatalos weboldalról az összes támogatott platformra, vagy telepítheti Flatpak alkalmazáscsomagként a Flathub-ról.

Telepítés Linux Mint 20.x-re vagy Ubuntu 20.04-re

Terminálból telepíthető a Darktable a következő teminál parancsokkal:

echo 'deb http://download.opensuse.org/repositories/graphics:/darktable/xUbuntu_20.04/ /' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/graphics:darktable.list
curl -fsSL https://download.opensuse.org/repositories/graphics:darktable/xUbuntu_20.04/Release.key | gpg --dearmor | sudo tee /etc/apt/trusted.gpg.d/graphics_darktable.gpg > /dev/null
sudo apt update
sudo apt install darktable

(forrás)