A Black Maria egy meglehetősen különleges építmény volt: egy forgatható tetős, kisméretű épület, amely lehetővé tette, hogy a fényviszonyokat az időjárási körülményektől függően könnyen szabályozzák. Az épület elsősorban az Edison által kifejlesztett kinetoszkóp nevű eszköz számára készült, amely az első olyan készülék volt, amely a mozgóképek élményét egyes egyéni nézők számára tette elérhetővé. A Black Maria nevet a rendőrségi szállító járművekről, az úgynevezett „paddywagons”-ról kapta, mivel a stúdió sötét, szűk és kényelmetlen volt, hasonlóan ezekhez a járművekhez.
A Black Maria nemcsak egy épület volt, hanem egy forradalmi laboratórium, ahol Edison és munkatársai kísérleteztek a mozgókép technikai oldalával. Itt kezdődtek az első, valódi filmes felvételek: az első filmek, amik itt készültek, egyszerű jelenetek voltak, amelyek célja a kinetoszkóp bemutatása és népszerűsítése volt. Az egyik legismertebb korai film, amely itt készült, a „Monkeyshines No. 1” volt, amely egy egyszerű kísérlet, egy személy mozgásának rögzítése a filmvásznon.
A stúdióban nemcsak a technológiai újítások történtek, hanem maga a filmes műfaj is kezdett formálódni. Edison és csapata itt dolgoztak azon, hogy a mozgóképet valódi szórakoztató iparággá alakítsák, ami végül a filmipar születését jelentette. Bár a Black Maria stúdió csupán néhány évet működött, hatása annál tartósabb volt. Edison nemcsak a stúdióval, hanem a mozgóképes technológia alapjait fektette le, amelyek később a Hollywood-i filmgyártás alapjául szolgáltak. A Black Maria tehát a filmes iparág egyik első fontos mérföldköve volt, és Edison nevét a mozgóképes történelem egyik legismertebb alakjaként jegyezzük.
A Black Maria épülete 1901-ben leégett, de Edison öröksége és a filmipar fejlődésében játszott szerepe örökre megmaradt.