Az AMD bemutatja a Color Pipeline API 11. iterációját – fejlett színkezelést minden Linux felhasználónak!

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Az elmúlt években az AMD és a Linux közösség sokat dolgozott a Linux Direct Rendering Manager (DRM) keretrendszerén belül egy szabványosított Color Pipeline API kialakításán, amely a fejlett színkezelést hivatott javítani. A cél, hogy a GPU-k által támogatott színkezelés pontosabb legyen, és hogy a különböző Linux-asztali környezetek, mint a Gamescope, KWin vagy Weston, könnyedén tudják alkalmazni a színprofilokat. A mai napon az AMD kiadta a 11. verziót a Color Pipeline API-ból, amely immár az AMDGPU kernel grafikus driver mellett a generikus Virtual KMS (VKMS) driverrel is kompatibilis.

A frissített patch sorozat stabilizálja a korábbi fejlesztéseket, és változtatásokat hoz a LUT (Lookup Table) kód elnevezésében. Az AMD hivatalosan az alábbi pipeline-t javasolja a DCN 3 vagy újabb GPU-kkal rendelkező rendszerekhez:

  1. 1D Curve EOTF
  2. 3x4 CTM
  3. Multiplier
  4. 1D Curve Inverse EOTF
  5. 1D LUT
  6. 3D LUT
  7. 1D Curve EOTF
  8. 1D LUT

A 1D Curve típus támogatott görbéi közé tartozik az sRGB EOTF és az invertált változata, a PQ EOTF [0.0, 125.0] skálázással, valamint a BT.2020/BT.709 OETF és az invertált formái. Ez a pipeline elegendőnek bizonyul a Gamescope által használt drm_plane esetek kezeléséhez, és lehetővé teszi a pontos színvisszaadást játékok és grafikai alkalmazások esetén.

További funkciók fejlesztése is folyamatban van, amelyeket a közeljövőben integrálhatnak az upstream Linux kernelbe. Ez a v11-es patch sorozat az AMD mérnök, Alex Hung munkáját dicséri, és alapjaiban javítja a Linux grafikai megjelenítését, különösen a Steam Deck és más modern Linux rendszerek esetében. Ha valaki mélyebb technikai háttérre kíváncsi, Melissa Wen az Igalia mérnöke az XDC 2023 konferencián részletesen bemutatta a Steam Deck perspektívájából ezt a fejlesztést, amely további betekintést nyújt a Color Pipeline API gyakorlati alkalmazásába.

Ez a fejlesztés nem csak a Linux felhasználóknak, de a játékosoknak és grafikai szakembereknek is új szintre emeli a színkezelés lehetőségeit, és alapot teremt a jövőben még látványosabb és pontosabb megjelenítéshez.