
A PROHARDVER! lapcsalád – ahogyan sokan ismerjük: a hazai tech közösség szíve – jelenleg sajnos nem elérhető. A háttérben komoly hardveres probléma áll, amely az adatbázisszerver egyik frissen cserélt processzorához köthető. A hiba nem csupán a szervert, hanem a teljes könyvtárstruktúrát is magával rántotta, így egy fájdalmasan lassú, de rendkívül precíz helyreállítási folyamat zajlik éppen. A csapat folyamatosan dolgozik azon, hogy újraindítsa az oldalt, de ez időigényes: órákig tartanak az adatmásolások, és csak ezután derülhet ki, hogy sikerült-e minden adatot megmenteni. Az eszközök újratelepítése és a tesztelés is hátravan, így a teljes visszatérés időpontja még nem ismert – de minden egyes percben közelebb kerülünk hozzá. A probléma nem csupán a főoldalt, a PROHARDVER!-t érinti, hanem a teljes lapcsaládot is. Így jelenleg nem elérhetők az olyan fontos és népszerű oldalak, mint a Mobilarena, az IT café, a LOGOUT, a HardverApró és az ezekhez kapcsolódó fórumok, felhasználói blogok, valamint az apróhirdetési rendszer sem. A központi adatbázis hiánya miatt gyakorlatilag minden funkció szünetel, amely a háttérrendszerre támaszkodik.
Az üzemeltető csapat több részletes helyzetjelentésben is tájékoztatta a közösséget a probléma alakulásáról. Ezek alapján a következő történt:
- Az adatbázisszerveren hardveres hiba lépett fel, amely visszavezethető egy februárban beépített új processzorra.
- A hiba következtében az adatbázis összeomlott, és a könyvtárstruktúra is sérült.
- A rendszer helyreállítási kísérletei kezdetben ígéretesek voltak, de végül a recovery is instabillá vált.
- A hibás processzort lecserélték a korábbi CPU-ra, így végre stabil állapotba került a gép.
- Jelenleg újratelepítés és adatmásolás zajlik, amely szakaszosan halad (egyes részek másolása is akár 4–5 órát vesz igénybe).
- Csak ezek után kezdődhet meg annak ellenőrzése, hogy az adatok valóban megmaradtak-e, és hogy minden szolgáltatás újraindítható-e.
A csapat száz százalékkal dolgozik a visszaállításon, ugyanakkor ők is őszintén elmondták: nem tudják még biztosan megmondani, mikor térhet vissza teljesen működőképes formában a lapcsalád – és azt sem, hogy elkerülhető-e az adatvesztés.
A Linux Mint Magyar Közösség nevében ezúton szeretnénk kifejezni teljes támogatásunkat, elismerésünket és drukkolásunkat a PROHARDVER! stábjának.
Tudjuk, mennyire embert próbáló egy ilyen helyzet: amikor az infrastruktúra darabjaira hullik, minden percben döntéseket kell hozni, és a háttérben megállás nélkül zajlik a munka. Közben kívülről érkeznek türelmetlen vagy rosszindulatú kommentek – ezekkel nem érdemes törődni. Mi pontosan tudjuk, hogy az informatikában vannak ilyen helyzetek, és a legfontosabb ilyenkor: kitartani, higgadtan, precízen haladni előre.
A PROHARDVER! közössége egy digitális otthon sokunk számára – egy olyan tér, ahol kérdezhetünk, tanulhatunk, vitázhatunk, vagy éppen nosztalgiázhatunk a hőskorról. Tudjuk, hogy hamarosan újraindul – és még erősebben tér vissza.
Mi, a Linux Mint magyar közössége, veletek vagyunk, és várjuk a visszatéréseteket.
Addig is: tartsatok ki, jó munkát, sok erőt és zenergiát!

Hozzászólások
??
Beküldte ebcsont -
Értékelés:
Suszternek jó cipője?
Most olvastam, további
Beküldte kami911 -
Értékelés:
Most olvastam, további információ:
Sziasztok!
Lassan konkrétumokat is tudunk írni, ahogy egyre jobban látjuk, hogy mi mindenünk van, és mi mindenünk nincs. Tudjuk, hogy rengetegen szerettetek volna minél hamarabb minél többet tudni, de amíg nem sikerült stabilizálni a vasat és a környezetet, illetve nem tudtuk elég alaposan felmérni a fájlokat, adatokat, mi magunk sem tudtuk pontosan – a saját, megalapozatlan tippjeinket pedig nem szerettük volna megírni, azok közül számos nem is jött volna be.
Maga a szerverpara természetesen több szempontból is nagyon rossz pillanatban ért minket: a rendszergazda egy országos esemény komplett technikai backendjén dolgozott látástól-mikulásig már napok óta és még napokig. Jómagam (Parci) öt kamaszodó gyereket táboroztattam a Balatonon épp, ahonnan egyszerűen nem tudtam eljönni, minden akaratom ellenére sem. Az időközben a segítségünkre siető, a mentésbe bekapcsolódó hazai adatbázis guruk is mind valahol nyaraltak. Az első nap a géphez való fizikai eljutás is problémába ütközött.
Amíg a sérült rendszer nem volt stabil (nem az általános stabilitást értve ezalatt, hanem hogy egyáltalán most használható legyen), semmit sem tudtunk csinálni és minden létező erőforrást ide allokáltunk. Igen, lehetett volna, szerettünk volna többet kommunikálni, de se kapacitásunk nem volt egy “live feedhez”, se érdemi infónk nem volt, hogy mit mondhatunk, a baj akkora volt, hogy a jogos kíváncsiság/aggodalom kielégítését azokra a napokra jobb híján elengedtük.
Mivel párszor elhangzott, hogy hülyének nézzük a felhasználókat, nevetségesek vagyunk, egyáltalán nem értünk hozzá és miért nem vesszük végre tudomásul, hogy v-é-g-e, egyetlen alkalommal kitérnék erre a vonalra is (többet és kommentben nem fogunk):
- nincs kapacitásunk kommentharcolni, nem is lesz, hiába látjuk az olykor egész extrém teóriákat, vagy az olykor nettó rosszindulatot, kárörömöt. Nem azért hallgatunk, mert beleegyezünk, hanem azért, mert nincs erre allokálható energiánk. A mondanivalónk úgy is azoknak szól, akik szeretnék még használni a szolgáltatást.
- amint van megosztanivaló infónk, megosztjuk, beleértve a számunkra nem hízelgő dolgokat is. Az elmúlt 25 évben eddig is így tettünk, ellentétben a vérvádakkal.
- nem, a TB nagyságrendű adatbázisunk nem futott volna el egy desktop i7-ről (64 magos enterprise procink van… volt… csak hát az meg - valószínűleg nem önmagában, hanem az alaplappal tandemben - nem tette meg azt a szívességet, hogy leállt, hanem működött, néha hibásan, és szétverte az adatokat a könyvtár struktúrával bezárólag az adatbázis-szerveren).
- egyáltalán nem mentegetendő a felelősségünk, de az elmúlt napokban kis túlzással a fél IT szakma, az elmúlt 25 év sok-sok kollégája, versenytársa, ismerőse hívott minket, kivétel nélkül mind azért, hogy elmondják, hogy pontosan ismerik így vagy úgy a helyzetet saját tapasztalatból, őszinte részvétük, minden IT-üzemeltető rémálmaként ellenségüknek sem kívánják, és hogy hogyan tudnak segíteni. Súlyos technikai gondok nálunk több nagyságrenddel nagyobb cégeknél is voltak, vannak és lesznek.
- noha többek fejében egy nagy cég vagyunk, igazából egy mára nagy rendszert üzemeltető kis cég vagyunk, limitált erőforrásokkal. Sima közgazdasági matek, hogy azt a fajta robusztusságot nem tudjuk nyújtani, mint a nagy cégek. Ez nem azt jelenti, hogy most a mentésben nem segítenek a legjobb szakemberek (önkéntes alapon, amiért végtelenül hálásak vagyunk és köszönjük ezúton is), de azt igen, hogy az alap infrastruktúránk lehetett volna jobb, akár sokkal jobb.
- nem szeretnénk tudomásul venni, hogy végünk. Lehet, hogy végünk lesz, lehet, hogy ezért lesz végünk, számos okból lehet végünk, az élet már csak ilyen, hogy minden véges… de, amíg itt vagyunk, és amíg emberek örülnének annak, ha visszakapnák kedvelt felületeiket, tisztelettel küzdeni szeretnénk és fogunk is.
- nem gondoljuk, hogy nevetségesek volnánk, azt sokkal inkább, hogy a mai internet toxikussága egészen biztosan nem tartozik az erényei közé.
- megértjük az informálás iránti igényt, igyekszünk is neki megfelelni, és ahogy megyünk előre az időben, egyre több infóval tudunk majd jelentkezni. Valóságsót, live streamet nem tudunk csinálni.
És akkor az érdemi infók, amit jelenleg tudunk/gondolunk:
- ami elromolhat, az most tényleg mind elromlott (egy példa: recovery közben is újraindult a vas)
- az adatbázis szerver olyan mértékig korrumpálódott (a schema is, könyvtárstruktúra is, data+wal fájlok is, minden), hogy nem tudjuk maradéktalanul helyreállítani, biztosan lesz adatvesztés.
- messze a legfájóbb pont, hogy a mentéseinkből is csak az használható közvetlenül, amit az automata mentésen felül kézzel is leszedtünk saját magunkhoz, mert a mentések is korrumpálódtak.
- ez az offline mentés az új címlap és a Gamepod + IT café Prohardverbe olvadása ELŐTTI közvetlen állapot: 2025.04.30.
- az adatbázisból rengeteg fragmentum fájl rendelkezésre áll, de ezekből az adatok csak részlegesen nyerhetők vissza, sok adat nem, és egy-egy tábla ilyen részleges helyreállítása is napok (hetek). Ezek vizsgálata már legalább két napja tart, rengeteg módon lehetne adatot visszanyerni egy sérült adatbázisból, ehhez rengeteg segítséget is kapunk és sikerül is egyre inkább végigjárni minden lehetőséget (sajnos: lassan minden opcióból kifogyunk).
- talán a legnagyobb eséllyel a hozzászólások és a privát üzenetek menthetők.
- a site-okat el fogjuk tudni indítani, maga a kód teljesen sértetlen, a működést maradéktalanul vissza tudjuk állítani, de sok olyan bejegyzés, komment, hirdetés, teszt, hír hiányozni fog az elmúlt 3 hónapból, ami korábban ott volt.
- a rangok, értékelések a legrosszabb esetben is az április végi állapotot fogják tükrözni, de jó eséllyel ebben tudunk előrelépni.
- a teljes technikai hátteret átalakítjuk. A közvetlen tűzoltás és az adathiány miatt jelentkező hibák kezelése még le fogja kötni minden időnk egy darabig, addig gyakori belassulások várhatók.
- a downgrade-elt szerverünk most látszólag stabil, de nem bízunk már benne, sürgősen el szeretnénk hagyni, ugyanakkor szeretnénk mihamarabb indulni is. Keressük az áthidaló megoldást, aminek szintén lehetnek kockázatai (de ezek legalább tervezettebbek).
Menetrend: lépcsős újraindítás tűnik reálisnak, és hétfőig mindenképp szeretnénk elindítani “valamit” az oldal 3 fő pilléréből:
1. Fórum (közös)
2. Tartalom (Prohardver, Mobilarena, Logout),
3. Apróhirdetések (Hardverapró).
A tervezett sorrend is ez, de ez csak terv, mert nagymértékben függ attól, hogy melyik rész milyen gyorsan állítható helyre, hol van a legnagyobb, de időben beleférő esély adatot menteni (és jellemző momentum, hogy eredetileg a tartalmat akartuk előrevenni és egy órája is még azt gondoltuk, hogy azzal kezdünk). Mindenesetre túl sokat nem tudunk egyik pillér adatmentésére sem várni, hiába tudnánk még némi adatok kinyerni a szerveren maradt fájl-masszából, ha az két hétig tart. Onnantól pedig, hogy újraindítottuk az adott táblákat és kerülnek bele új adatok, a régieket visszahelyezni inkább csak elméleti, mint valódi opció a sok ilyen-olyan reláció miatt.
Egy-egy élesítés után pár nappal a következőt is szeretnénk, ennyi idő van plusz adatokat menteni.
Ezen a ponton ezer forgatókönyv forog a fejünkben, de egy biztos: az elmúlt 25 év legnagyobb technikai kihívása ez számunkra, ami a méreténél fogva kihívás az egész cégnek, az egész lapcsaládnak. Sajnos a rosszabb forgatókönyvek sem zárhatók ki teljesen, de egyrészt mindent megteszünk, hogy felálljunk ebből, másrészt sokat gondolkodunk rajta, hogy ha így lesz, milyen kisfőnix emelkedik majd ki a romokból.
Szeretnénk megköszönni a sok bátorítást, emailt, telefont, lelkesítő kommentet, ezek komoly szerepet játszottak abban, hogy mostanra, bármilyen nagy is a baj, a pánik, döbbenet és elkeseredés helyett a jelen lehetőségeinkbe szorítva is előre nézzünk és megoldani akarjunk!
Végszóként pedig álljon itt egy régi kollégánk tegnapi üzenete: “Számomra az életem egyik legjobb szakaszát (is) jelentette a PH, és azóta is része. Teljesen biztos vagyok benne, hogy ha valaki, akkor ti ki tudtok ebből jönni, és bármi is megy a levesbe, helyébe új, értékes tartalom kerül.”
Nézhetjük úgy is, meg persze úgy is, hogy ne rúgjunk bele a föld
Beküldte kami911 -
Értékelés:
3-2-1-es szabályt. De lehet, ennek ellenére nem volt minden jó, és bár sok mindenre felkészültek, mindenre nem . És ahogy látjuk olyan hiba történt, amire nem gondoltak. Pár hete a mátrix szerveresek futottak, egy tálán, PostgreSQL bugba, lehet ez is inkább az, mint CPU hiba. Láttam én is olyat, hogy egy hibás CPU nem sok tünettel bír, csak néha-néha (összességében ritkán) összezuhan rajta egy-egy gép rajta. Tanúsított hardveren, szerver vason. Aztán CPU csere után megoldódik.
Nézhetjük úgy is, meg persze úgy is, hogy ne rúgjunk bele a földön fekvőbe. Én is ara gondoltam, hogy profibb a háttér, meg van rendszeresen ellenőrzött mentésük, és tartják aTeams is megállt pár hete az outlookkal egyetemben, nem írtunk róla, mert nem szeretitek a Microsoft híreket, de amúgy sok embert érintett:
Egy csendes hétköznap reggelen, 2025 júniusában világszerte szakemberek milliói tapasztaltak hirtelen kommunikációs zavart. A Microsoft Teams nem csatlakozott a megbeszélésekhez, az Exchange levelezőfiókok nem töltődtek be. Iskolák, kórházak, hivatalok és irodák estek áldozatául annak, hogy a digitális munkavégzést lehetővé tevő eszközök váratlanul elérhetetlenné váltak.
A problémát egy súlyos, globális leállás okozta a Microsoft 365 szolgáltatásain belül, amely érintette többek között a Teams, az Exchange Online és az Office rendszereit is. Néhány órán keresztül a világ legszélesebb körben használt vállalati kommunikációs platformja hozzáférhetetlenné vált.
Bár a szolgáltatások fokozatosan helyreálltak, az eset ráébresztett sokakat arra, mennyire kiszolgáltatottá váltak a felhőalapú rendszerek — és mennyire sebezhetőek is egyben.
A probléma nem korlátozódott egyetlen országra vagy régióra: az Egyesült Államokból, Európából, Indiából és az ázsiai-csendes-óceáni térségből egyaránt érkeztek panaszok a szolgáltatások elérhetetlenségéről. Cégek napi státuszmeetingjei, távoktatási órák és kórházi időpontfoglalások is meghiúsultak. A felhasználók tömegesen jelentették a hibát a közösségi médiában, a #MicrosoftOutage és a #TeamsDown hashtagek gyorsan globális trenddé váltak. A feszültség nőtt, miközben a Microsoft hivatalos szolgáltatásfigyelő oldala megerősítette a kiesést és tájékoztatott a hiba kivizsgálásáról.
A Microsoft hivatalos tájékoztatása szerint a leállást egy belső útválasztási hiba okozta, amely megzavarta a felhasználói kérések feldolgozását. A kérések rossz útvonalra kerültek, ezért időtúllépéssel zárultak. Ez a technikai hiba láncreakciót indított el, és milliók nem tudták használni azokat az eszközöket, amelyek a mindennapi megbeszéléseik, együttműködésük és levelezésük alapját képezik.
Noha a Microsoft a történteket útválasztással kapcsolatos technikai hibaként írta le, a leállás mértéke és időzítése miatt elindult a találgatás: valóban csak egy hiba történt, vagy esetleg kibertámadás álcázott formájával van dolgunk? A cég múltját ismerve — például a 2021-es Hafnium támadás az Exchange szerverek ellen —, szakértők szerint nem zárható ki, hogy egy államilag támogatott vagy szervezett bűnözői csoport újabb sérülékenységet próbált kihasználni.
Jelenleg nincs bizonyíték rosszindulatú tevékenységre, de a gyanú tovább él, különösen annak fényében, hogy a felhőszolgáltatások a globális kommunikációs rendszerek egyre inkább egyedüli kritikus pontjaivá válnak. Hivatalos közleményük szerint a leállás kizárólag belső hiba volt, és nem történt adatvesztés vagy illetéktelen hozzáférés. A Microsoft ígéretet tett arra, hogy megerősíti a belső diagnosztikai és vészhelyzeti rendszereit, hogy a jövőben elkerülhetők legyenek hasonló hibák.
Ahogy én látom
Beküldte balacy -
Értékelés:
Pár érdekes vetülete van a dolognak, kezdeném, azzal, amit a tulajok megosztottak:
"- nincs kapacitásunk kommentharcolni, nem is lesz, hiába látjuk az olykor egész extrém teóriákat, vagy az olykor nettó rosszindulatot, kárörömöt."
Valid dolog, hogy egyre kevesebb energiája lesz a valóban értékes embereknek a kommentharcra, ami már jellemzi a közösségi médiát. Ahol az a kérdés, hogy többet keresek, vagy kommentharcoljak, vagy a problémát megoldjam (jelen esetben a tulajoknál ez áll fenn), ott nem kérdés, hogy felesleges dolog helyett a produktívabbat választják. Aki marad a lövészteknőben és értelem nélkül lövi a másikat, annak sok az ideje, energiája, vagy nem tudja hasznosítani jobban.
Sok emberke siránkozik, hogy most nem tudja tartani a kapcsolatot másokkal, mert a fórum tb. kiesett. Aki nem tart egy alternatív, biztonsági csatornát fenn a kapcsolattartásra, az meg is érdemli. Pár facebook, youtube csoportot viszek, nem linuxosat, mindegyikben ott a biztonsági levlista felíratkozási lehetőség, hogy ha megszűnik a csoport, a youtube csatorna, akkor elérhető legyen a társulat. Aki biztosnak vesz egy általa nem befolyásolható felületet, annak szembesülni kell azzal, hogy kikapják alóla. Akár technikai, akár más okból.
Ez van, hiba mindenhol lehet, ezt nem befolyásolhatjuk, sokan ahogy látom jó emberi szokás szerint kárörömködtek... Érdemes levinni a következtetéseket és akinek van esze, valami szinten felkészül az ilyen problémákra.