
1980. május 21-én, majdnem napra pontosan három évvel az első Star Wars film bemutatója után, a mozikba került a folytatás, „A Birodalom visszavág” (The Empire Strikes Back). Ez a második rész nemcsak a történet drámai elmélyítésével, hanem a technológiai újdonságaival is új mércét állított fel a sci-fi és az akciófilmek világában.
Egy sötétebb, érettebb folytatás
Míg az eredeti Star Wars film (később Episode IV: A New Hope) egy klasszikus hőstörténet volt, „A Birodalom visszavág” sokkal komorabb és összetettebb hangvételt ütött meg. A film végén a főhősök vereséget szenvednek, Luke Skywalker pedig szembesül a sci-fi történelem egyik legmegdöbbentőbb fordulatával: „Én vagyok az apád.”
Ez a narratív váltás példátlan volt a popcornmozik világában, és hozzájárult ahhoz, hogy a Star Wars-saga komolyabb irodalmi és mitológiai mélységet kapjon.
Forradalmi vizuális technológia
A film készítése során az Industrial Light & Magic (ILM) újabb határokat feszegetett:
- Stop-motion animációval keltették életre az AT-AT lépegetőket a Hoth bolygó jeges csatájában.
- Miniatűr makettek és motion control kamerák segítségével hozták létre a film űrcsatáit, amelyek még ma is lenyűgözőek.
- A „Force ghost” effektek és Yoda karaktere is új szintre emelték a bábjáték és vizuális trükkök alkalmazását.
- Yoda, akit Frank Oz keltett életre bábként, nemcsak technikailag volt bravúr, de filozófiai bölcsességeivel is azonnal klasszikus karakterré vált.
A film kezdetben megosztotta a közönséget, mivel nem adott „lezárt” befejezést, és a hangvétele is komorabb volt. Azonban az idők során „A Birodalom visszavág” lett a sorozat legnagyobb kritikai elismerést kiváltó epizódja, gyakran szerepel a minden idők legjobb folytatásai listák élén.
- A film példája mutatta meg, hogy egy franchise képes mélyülni és fejlődni, nemcsak ismételni önmagát.
- Az iparágban megerősítette a folytatások létjogosultságát, feltéve, hogy azok minőségi tartalommal bírnak.
- Az ILM fejlesztései révén az egész vizuális effektek ipara új lendületet kapott – nem csupán sci-fi filmekben.
