Osborne Executive – A hordozható számítógép, amely legendát és bukást is hozott

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1981-ben az Osborne Computer Corporation forradalmi terméket hozott létre: az Osborne I-et, az első hordozható számítógépet. Ez az eszköz az akkori technológiai környezetben nagy áttörésnek számított, mivel a felhasználók számára lehetőséget kínált arra, hogy számítógépüket magukkal vigyék és hordozható módon használják. Az Osborne I sikere azonban nem tartott sokáig. 1983. április 18-án az Osborne Computer Corporation hivatalosan is bejelentette az Osborne Executive hordozható számítógépet. Ez a készülék az első, nagy sikert aratott modell, az Osborne 1 utódja volt, és fejlettebb technikai felszereltséggel, nagyobb kijelzővel, valamint bővített memóriával kívánta továbbvinni a cég úttörő szerepét a hordozható számítástechnika terén. Azonban az Osborne Executive története nemcsak egy újabb technológiai mérföldkő, hanem egy figyelmeztető példa is lett az üzleti világ számára. A közgazdaságtanban ma már "Osborne-hatásként" (Osborne Effect) ismert jelenség egyike a legismertebb legendáknak a technológiai ipar történetében.

A történet szerint az Osborne Computer még az Executive hivatalos megjelenése előtt, 1983 elején kiszivárogtatta (vagy szándékosan előre beharangozta) a készülő új modellt. Ez súlyos következményekkel járt: a kereskedők és vásárlók azonnal lemondták a meglévő Osborne 1-es rendelések többségét, bízva abban, hogy hamarosan elérhető lesz a modernebb változat. Ez a váratlan megrendelés-visszaesés óriási likviditási válságot okozott, amely megakasztotta a gyártást, ellehetetlenítette a napi működést, és végül az addig gyorsan növekvő cég tőzsdére lépési (IPO) terveit is ellehetetlenítette. 1983. szeptember 13-án, mindössze két évvel a sikeres piaci megjelenés után, az Osborne Computer Corporation csődöt jelentett. Az iparági legenda szerint a cég bukását a „Osborne-hatás” okozta, amely a korai termékbejelentések és az újabb modellek iránti érdeklődés miatt a jelenlegi termékek iránti kereslet csökkenését jelenti. Bár a „Osborne-hatás” széles körben elterjedt magyarázat, a vállalat bukásában más tényezők is szerepet játszottak. A számítástechnikai piacon ekkoriban egyre nagyobb volt a verseny, más vállalatok gyorsan utolérték, sőt, túlszárnyalták az Osborne innovációját. Noha az Osborne-hatás története jól illik egy tanulságos példameséhez, a valóság ennél összetettebb. A kutatások és visszaemlékezések szerint több tényező játszott szerepet a cég hanyatlásában:

  • Az IBM PC 1981-es megjelenése és annak gyors elterjedése alapjaiban forgatta fel a piacot, új szabványt állítva fel.
  • A konkurencia – mint például a Kaypro – szintén gyorsan előretört a hordozható gépek piacán.
  • A vállalatot irányító új vezetők, akiket a befektetők „felnőtt felügyeletként” (angolul: adult supervision) hoztak be, rossz pénzügyi és stratégiai döntéseket hoztak.

Miért volt mégis fontos az Osborne Executive?

Technológiai szempontból az Executive valóban előrelépés volt:

  • Nagyobb, 7 colos képernyővel rendelkezett (szemben az Osborne 1 5 colos kijelzőjével),
  • Több memóriát kínált (128 KB),
  • Két 5,25 colos hajlékonylemezes meghajtóval volt felszerelve,
  • CP/M operációs rendszert használt, és számos irodai programmal előtelepítve érkezett.

Azonban hiába volt előremutató, a bejelentésének időzítése és a pénzügyi instabilitás végül meggátolta, hogy valódi sikert arathasson.

 

 

Az Osborne Computer Corporation bukása fontos tanulság a technológiai ipar számára: az innováció önmagában nem elegendő a hosszú távú sikerhez.