Indul a neonparádé: a neonvilágítás szabadalmaztatása

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Francia feltaláló, Georges Claude szabadalmaztatta a neonvilágítást 1915. január 19-én. Claude és francia cége, a Claude Neon, 1923-ban vezette be a neonreklámokat az Egyesült Államokban, amikor két neoncsövet adott el egy Packard autókereskedésnek Los Angelesben, darabonként 1 250 dollárért. A neonvilágítás hamar népszerűvé vált a kültéri reklámozásban, és azóta is a városok jellegzetes éjszakai szimbóluma lehet. A neonvilágítás feltalálása és elterjedése az ipari dizájn és a reklámozás történetében mérföldkőnek számít.  A neon (kémiai jelölése: Ne) egy ritka nemesgáz, amely villamos áram hatására élénk fényt bocsát ki. Claude kidolgozta a technológiát, amely lehetővé tette, hogy a gázt üvegcsövekbe zárják, majd elektromos árammal gerjesztve fényt bocsájt ki.  Az új reklámeszköz azonnal hatalmas szenzációt keltett, hiszen színes, vibráló fényei éjszaka is láthatóvá tették a hirdetéseket.

A neoncsövek egyik legnagyobb előnye a sokoldalúságuk volt: az üvegből formázott csövek szinte bármilyen alakzatot és színt megjeleníthettek. Ez az innováció forradalmasította a kültéri reklámozást, különösen a nagyvárosokban, mint például New York és Las Vegas, ahol a neonfények máig meghatározó elemei az éjszakai látképeknek. A neonvilágítás működési elve azon alapul, hogy a neonatomok elektromos áram hatására ionizálódnak, és fényt bocsátanak ki. Az üvegcsövekben lévő neon alapvetően narancssárga fényt hoz létre, de más gázok, például argon vagy xenon hozzáadásával különféle színek is előállíthatók. A foszfor bevonattal ellátott csövek tovább bővítették a színskálát. A második világháború utáni években a neonvilágítás szinte mindenütt elterjedt. Az 1950-es években például az Egyesült Államokban a gyorséttermek, színházak és mozik főként neonreklámokkal hirdették magukat.

Bár a neonvilágítás népszerűsége az 1990-es évektől kezdődően visszaszorult a LED-technológia elterjedése miatt, még mindig fontos szerepet tölt be a városi terek arculatának kialakításában. A neon egyedi, meleg fénye és nosztalgikus hatása miatt a művészetben és a retró dizájnban is közkedvelt. Georges Claude találmánya nem csupán technológiai újítás volt, hanem egyben kulturális ikon is, amely hozzájárult a modern reklámipar és a városi élet dinamikájának megteremtéséhez. Az éjszaka vibráló fények ma is a városok egyedi karakterét adják, és emlékeztetnek a technológia, a művészet és az üzleti innováció találkozásának sikerére.